szerző: PjotrHolland–flamand filmfesztivál 2008. március 1 – 12. Örökmozgó Filmmúzeum, Merlin – Budapest
Megnyitó: 2008. február 29., 19.30. Uránia Nemzeti Filmszínház
Az abszurd vígjátéktól a történelmi paraboláig, a thrillertől a drámáig műfajok és témák széles kínálatát nyújtja a holland flamand filmfesztivál programja. Magyarországon holland vagy flamand film alig látható a mozikban, noha a holland filmek három Oscar-díjat nyertek az elmúlt húsz évben: Merénylet (The Assault, 1986), Antónia (1996), Karakter (Character, 1998), és a flamand filmek is egyre többet hallatnak magukról, fesztiváldíjak sorával hívják fel magukra a filmvilág figyelmét. A válogatás ezt a hiányt szeretné pótolni azzal, hogy a két térség filmművészeténeklegfrissebb alkotásaiból merített: hét holland, hat flamand játékfilm, továbbá öt dokumentumfilm lesz látható a fesztiválon.
A mustrát 2008. február 29-én a hollandflamand produkcióban készült Pincér (Waiter / Ober) vetítése nyitja meg az Uránia moziban. A fesztivál további programjának az Örökmozgó Filmmúzeum ad otthont (2008. március 1 12.).
A Pincér a bizarr helyzeteket abszurd humorral megjelenítő Alex van Warmerdam legújabb műve. Warmerdam filmjeit sorozatban vetítette az Örökmozgó az előző holland filmhéten (2005). A kelet és a nyugat közti különbségekről szól az Oscar-díj versenyébe nevezett holland Duska (Jos Stelling, 2007). A holland filmektémái az elmúlt években az intim kapcsolatok és a családi viszonyok felé fordultak. Martin Koolhoven Rántott húsSchnitzel Paradise/Het Schnitzelparadijs, 2005) című filmje hamarosan látható nálunk a mozikban, a fesztiválon legújabb filmje, a Boldog család (Happy Family/n Beetje Verliefd) szerepel. Miként előző filmje, a Boldog család is a bevándorlók világát örökíti meg egy abszurdba hajló vígjátékban. Sokakat érintő társadalmi problémát feszeget Mijke de Jong Stációk (Stages, Tussenstand) című filmje is: arról az érzelmi vákuumról szól, amelybe az elvált szülők gyermekei kerülhetnek. Egy megrendítő apa-fiú viszony a témája David Lammers holland filmkritikusok által díjazott első filmjének, az Északi fény-nek (Northern Light/Langer Licht). Nanouk Leopold filmjében, a Wolfsbergenben a család négy generációja képtelen egymást megérteni. Nincs boldogabb sorsa a Nadine (Erik de Bruyn, 2007) címszereplőjének sem, akit a gyermek utáni vágy bűntény elkövetésére sarkall.
A fesztivál programjában szerepel még az idei Berlinale Arany Medvéjét nyert rövidfilm, a Kapcsolat (Contact, Hanro Smitsman, 2007), amely az Oscar-díjért is versenyezni fog 2008-ban. Az elmúlt évben a nemzetközi filmsajtóban legtöbbet emlegetett flamand filmek a Kell egy dobos! (Ex drummer, Koen Mortier 2007) és a Khadak (Peter Brosens, Jessica Woodworth, 2006). Míg az előbbi meggyőző erővel ábrázolja a punk nihilizmust és az erőszakot, a Khadak a szabadság, elnyomás, hatalom és a forradalom metaforája. Ez utóbbi nemcsak a legtöbb díjat nyert alkotás, de az Oscar-díjra is benevezték. A televíziótól a mozifilmhez átpártoló Frank Van Mechelen két filmje ért el nagy közönségsikert. A Pokol Tangierben (Hell in Tangier/Hel van Tanger) egy marokkói börtönbe vetett két buszsofőr drámai sorsát örökíti meg, A betolakodó (The Intruder/De Indringer) című krimiben pedig egy orvos megszállottan keresi eltűnt lányának nyomait. Az idős, kiszolgáltatott emberek gondolkodásmódjának megértéséhez kerülünk közelebb, ha megnézzük Geoffrey Enthoven szokatlanul érzékeny filmjét, Az egyetlen-t (The Only One/Vidange Perdue, 2007). Flamand filmről nem beszélhetünk a legtöbbet foglalkoztatott flamand színész, Jan Decleir említése nélkül. Noha a fesztiválon csupán két filmben játszik, a Wolfsbergen-ben és Az Alzheimerügy (The Alzheimer Case/De Zaak Alzheimer) című nagy sikerű alkotásban, neve összefonódott a flamand filmművészettel.