szerző: ArmaGedeonKamelot, Firewind, Forever Slave - Ghost Opera European Tour 2008 2008. április 20, 19:00, Wigwam - Budapest
Szinte pontosan egy évvel ezelőtt járt nálunk a Kamelot, és ahogy most, akkor is a Wigwamban tették tiszteletüket. A jelenlegi turné a 2007-es, nagy sikert aratott Ghost Opera című lemezüket hivatott képviselni. Múltkor igencsak részletes biográfiát kerítettem előzetes gyanánt, most azonban eltekintenék ettől, inkább a két előzenekarra fordítok több figyelmet.
A Forever Slave egyenest Spanyolországból érkezik. Nem ömlenek ránk arról a környékről a bandák, és nem is valószínű, hogy éppen ők indítanak útjára egy, a finn Nightwish példájához hasonló dömpinget amúgy hispánosan. Mert: belefülelve a debütáló CD-be sajnos egy szürke, átlagos, sok helyütt műanyag-popos dark rockot kaptam, akár egy felvizezett Theatre Of Tragedy. 2000-ben alakultak, de az első hanghordozójukig egészen öt évet kellett várni; három demó után jelentették meg az Alices Inferno-t, ez évben pedig a Tales For Bad Girlst. Amolyan ártatlan-angyalkás hangú énekesnővel domborító gótikus, szimfonikus metál az ő asztaluk. Legalábbis ez idáig ez volt, hiszen a friss hírek szerint új lemezük már más irányt mutat, az amerikai alternatív rock felé billen a mérleg nyelve; kíváncsi vagyok, vajon miért csak egy korongra futotta a gótulásból?
A görög Firewind neve némiképp már több embernek csenghet ismerősen, jóllehet a hírnév, az áttörés még várat magára. 1998-ban hívta életre a mindössze 28 éves Gus G. gitáros. (Ő egyébiránt még a Dream Evilben, a Mystic Prophecy-ben, a Nightrage-ben és az Arch Enemy-ben is pengetett, kisebb-nagyobb szerepkörben.) És maga a Firewind is inkább egy projekt, mint rendes együttes, hiszen a tagok állandó cserélődése révén nem készült két egymást követő korong ugyanazzal a gárdával; például 6 albumon 4 énekes ekkora népvándorlás talán csak a kanadai Annihilatornél történt! A zene pedig a műfaj kissé szűk kereteihez mérten sokszínű: egyszer szintetizátorral megtámogatott (olykor bizony kommersz), dallamos heavy metal, amely akként idézi a klasszikus 80-as éveket, hogy mégsem tűnik porosnak, netán röhejesnek (például a Falling To Pieces című dal), másszor vaddisznóként túró power metál vibráló szólóorgiákkal (The Fire And The Fury), vagy pedig egy shakirásan éneklő hölggyel előadott, keménykötésű hard rock (Breaking The Silence). Néha az az érzésem, túlságosan piacorientált műveletről van szó: fene nagy slágeresség, az egész kissé polírozott és hallgatóbarát. Ettől függetlenül kisujjukban a rocknroll, és a deszkákon már nincs helye a hakninak!
A Kamelot nem egy ifjoncbanda, hiszen Thomas Youngblood és Richard Warner 1991-ben verbuválta, méghozzá Tampában (Florida). Míg az első három lemezük (Eternity 1995, Dominion 1997, Siege Perilous 1998) inkább a korai Queensryche és a szintén floridai Crimson Glory hatását mutatta, (a) The Fourth Legacy-től kezdett formát ölteni saját arcuk. Nagy ívű, epikus-szimfonikus szerzemények születtek, és mára az egyik legigényesebb, legegyénibb hangon megszólaló alakulatról beszélhetünk; mind a hangszerelés, mind a norvég Conceptionből érkezett Roy Khan énekes kivételes hangja ezt támasztja alá.
Talán legkomolyabb munkájuk (a) The Black Halo címet viseli, s a Goethe-féle Faust-történet áll középpontjában. Olyan immár klasszikussá érett dalokkal találkozhatunk, mint például a Haunting (Somewhere In Time) vagy a March Of Mephisto. Számos vendégzenész tette tiszteletét az albumon: többek közt Simone Simons az Epicából, Jens Johansson billentyűs a Stratovariusból, Shagrath a Dimmu Borgirból. Az oslói bulijukat pedig egy különleges és igényes DVD-n, CD-n örökítették meg 2006-ban, s One Cold Winter´s Night-nak keresztelték.
Ám ez a koncert főként a Ghost Opera nagylemezre fókuszál. Egy gazdagon díszített alkotásról beszélünk, amelyben a vágtázó speed metál mellett kiválóan megfér a zongorabetét, a komolyzenei témák, a dús női kórus és egy duett Khan és Amanda Sommerville között.
(Egyetlen szubjektív negatív kritikával élnék, miszerint a koncertjeiken régóta nem vesznek elő az első három albumról egy árva dalt sem, holott jó néhány kiemelkedő nótát termeltek már akkoriban is pl. a Millennium-ot vagy a Call Of The Sea-t.)
Minekután első magyarországi fellépésükön is bizonyították, hogy nem csupán hanghordozón, hanem élőben is hengerelnek, egy elsőrangú koncertre számíthatunk, főleg, ha majd a két előzenekar és némi képzavarral élve a hangosítás is az est fényét kívánja emelni!
Jegyár: 6.000.-
Jegylelőhelyek: Budapest: Petőfi Csarnok , Ticket Express, Hammer, Headbanger, CD Pince, Ticket Portal. Vidék: Ticket Express és Ticket Portal országos hálózata. Pontos helyek a honlapon: www.tex.hu; www.ticketportal.hu www.concerto.hu