hosting: Hunet
r37
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2001. február 10. szombat   17:54
nincsen hozzászólás

szerző: Ákos
Hammerfall, Virgin Steele, Freedom Call
2001 február 4, Petőfi Csarnok

   Hosszú Európai- turné közepén látogatott el a Petőfi Csarnokba három olyan zenekar, melyek napjaink divatjától és a közízléstől igen tekintélyes távolságra helyezkednek el, mindenesetre a csarnok legalább kétharmad részig megtelt.
   Németországból érkezett, két lemezzel bíró Freedom call rögtön meglepetést okozott, nem vagyok hozzászokva ugyanis a jól megszólaló előzenekarokhoz.
   Hogy ne érje egyik meglepetés a másikat, dalaikban nem vitték túlzásba az eredetiségre való törekvést. A Helloween és Gamma Ray vitathatatlanul értékes stílusteremtő munkássága adhatott leginkább ihletet az egyébként lelkes erőteljes zenekarnak, különösen a gyorsabb tempójú dalokban. A Gamma Ray hasonlóság és a kifejezetten hangsúlyos dobsound persze érthető, hiszen a dobos itt is Dan Zimermann a G.R-ből. Elvileg vitatható, hogy szükség van-e nem előremutató, nem kiemelkedő zenekarokra az amúgy is kissé (?) telitett szintéren. Akkor és ott azonban ez a kérdés nem tudott felmerülni, minduntalan elsöpörte ugyanis a dallamos speed metal lendülete. Így hát utólag igenlő választ kell hogy adjak. Az az öröm, s erő melyet a közönségnek tudtak adni, azt hiszem, igazolja létjogosultságukat.
  
   Az est általam leginkább várt zenekara az amerikai Virgin Steele volt. Ha egy amerikai csapat a klasszikus európai heavy metal értékek ápolására vállalkozik, teszi ezt már mintegy 20 éve, 10 albumot megjelentetve, akkor ez egyfelől jelzi az alkotók elkötelezettségét, hitelességét, másfelől sejteti, hogy hazájukban az átlag rockrajongó egyáltalán nem ismeri őket, sőt el sem hinné , hogy ilyesmi létezik. Európában sem számítanak a túlzottan ismert bandák közé (lásd: előzenekari státusz), magam jobbára csak utolsó művükre alapoztam várakozásaimat. Az aktuális alkotásuk csaknem 3 órás rockopera mely 1999-ben és 2000-ben két felvonásra tagolva jelent meg. Az ókori görög mondavilágból merítő heavy metal eposz tartalmi és formai gazdagsága , rétegezettsége egész meglepő, így érthetővé válik az a furcsa tény, hogy Németországban egy opera társulat jó ideje játssza a színházi változatot is. (Erre még a mi kultúr-barbár rockerek is beülnének, persze csak ha jó hideg sört mérnek a színházbüfében...). Sajnos míg mindezeket leírtam, csaknem tovább tartott, mint maga a koncert, egy ilyen múltú s jellegű zenekar számra a háromnegyedóra játékidő botrányosan kevés! Ebbe a rövid programba természetesen a The House of Atreus I.-II. albumok power metálosabb tételeiből válogattak, szintúgy remek billentyűs s instrumentális s lírai hangulatokból csak ízelítő jutott. A dalszerző énekes- billentyűs David De Feis többnyire a színpad közepén elhelyezett szintetizátor mögül irányított, gesztusaiban és arc játékában nemegyszer Joey De Maio-ra (Manowar) emlékeztetve. Mondjuk a Manowar hatás a zenében is ott van, akár csak a Savatage szinfónikusabb pillanatai. A hangzás itt is megfelelő volt, bár a lemezek változatos és bonyolult énektémáinak nem mindegyikét sikerült kellő erővel vissza adni. Talán a Wine of Violence dal jelentette a csúcspontot. David később még lángoló kardot is ragadott, nekünk magyaroknak különösen tanulságos volt látni, mennyivel ügyesebben bánik vele, mint szintén hosszú hajú néhai hazai kollégája a saját fegyverével, ezért itt legfeljebb a korai befejezés adott okot a gyászra.
  
   Némi szünet útán feltűnt a Hammerfall borítókról ismerős, gyanús pánéclos alak (ezúttal Ló nélkül), meggyújtotta a színpadon meredező bástyákon a fáklyákat. Lebocsátották a bástyák közti csapóhidat és láthatóvá vált napjaink egyik sokat vitatott zenekara. 1996-ban mikor MÁR/MÉG underground szinten is alig jegyezték a 80-as évek népszerű klasszikus stílusú heavy metalját, egyszerű hobby-zenekarként vonult stúdióba a HammerFall , valószínűleg csak azért, hogy a más bandákban is érdekelt zenészek írjanak és játszanak pár dalt azon együttesek stílusában (Accept, Stormwitch, Helloween, Pretty Maids,......), akiknek muzsikáján maguk is felnőttek. Ehhez képest most itt álltak 3 lemezzel a hátuk mögött,s ezernyi rajongóval a színpad előtt főzenekarként. A már jólismert zenei megoldásoktól alig szakadtak el, mégis ezek úgy álltak össze jól sikerült dalokká, hogy zenéjük sajátos karakterrel bír. Sikereik mellett azonban sok bírálat célpontjává is váltak , éppen a stílusuk retro-jellege és a felvállalt valóban klisés külsőségek miatt. Tapasztalatom szerint persze ezek a leginkább az irigyeket és a más klisékhez ragaszkodókat zavarják, maga a zenekar soha nem is próbált több lenni, mint ami. Minden esetre lassan valóban elgondolkodhatnak a zenei tovább lépés lehetőségein a régi értékek megtartása mellett, szerintem rendelkeznek az ehhez szükséges tehetséggel. A lassabb himnikus Templars of Steel volt az első dal, természetesen itt is tiszta hangzással, majd mindhárom albumról hasonló arányban játszották a lassan klasszikus érő szerzeményeket. Legnagyobb hatást az A Legend Reborn, At the End the Rainbow és Glory to the Brave dalok tették rám. Rövid dobszóló lángoló cinekkel és dobverőkkel az instrumentális Raise the Hammer bevezetőjében. Anders Johannson dobos egyébként is igen tüzetesen és látványosan dobolt, feltűnőbb persze a rendkívül magas és sovány Oscar Dornjak volt, aki mindent magára aggatott, amivel képzeletünk csak felruházhat egy metálost . A két órás koncert alatt az üdvözült mosoly volt az általános arckifejezés a közönség soraiba, a stílussal most ismerkedő tizenéveseken éppúgy, mint a műfajjal együtt idősödő- de nem öregedő-rockereken.
   Ha pedig ettől keményebb, komplexebb, elgondolkodtatóbb muzsikára muzsikára (is) vágysz, találkozzunk márc.13-án az E-klubban a Nevermore koncertjén.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 drünken bastards    Ákos    terrorized    bruital orgasme    the hellfreaks    seventh void    brooklyn decker    kung fu panda 2    hard charger    paganfest     rém hangosan és irtó közel    metaldays    parway drive (aus)    ozzy osbourne    your demise    kyle eastwood    ankh    a tolvajok városa    tour 2012    a strom of light    eleine    eddie murpy    fourty management    jake e. lee    sodom  

r43
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!