hosting: Hunet
r32
  cikkekfotók        
film [film]  2008. január 5. szombat   15:39
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
A nagy kiárusítás


  Eredeti cím: Der große Ausverkauf
  Rendező: Florian Opitz
  Forgatókönyv: Florian Opitz
  Producer: Felix Blum, Arne Ludwig
  Operatőr: Andy Lehmann
  Vágó: Niko Remus
  Zene: Marcus Schmickler (as Pluramon)
  Gyártó ország: Németország
  Gyártási év: 2007
  Nyelv: angol, spanyol, zulu
  Hossz: 94 perc
  Főszereplő: Joseph Stiglitz
  Forgalmazza: Best International
  Mozipremier: 2008. Január 17.
  
  A privatizáció a manilai Mindának, a sowetói Bonganinak és a brightoni Simonnak nem csak elvont fogalom. Hanem valóságos fenyegetés, amellyel nap mint nap szembenéznek.
  Epizódokból építkező dokumentumfilmjében Florian Opitz a privatizáció amelyet gyakran olyan intézmények kényszerítenek ki mint a Világbank vagy a Nemzetközi Monetáris Alap egyes embereket érintő következményeit vizsgálja a föld különböző pontjain. Minda például azért küzd, hogy pénzt szerezzen a fia heti két dialízisére, mivel a Fülöp-szigetek egészségügyi ellátását privatizálták és elérhetetlenné vált a szegények számára. Bongani és elektro-gerilla csapata egy dél-afrikai városban illegálisan köti vissza az áramot a szegények otthonába, akik a privatizáció után nem bírták fizetni a villanyszámlát a magánszolgáltatónak. Simon humoros kalandokat mesél mozdonyvezetői pályájáról, előbb a brit államvasutaknál, majd a számtalan egyéb cégnél, amelyek olyan rendszerességgel jönnek és mennek, amely rendszeresség már rég eltűnt a menetrendből. A boliviai Cochabamba lakosainak győzelme egy amerikai óriásvállalat ellen, amely megpróbálta rátenni a kezét a városi vízellátásra, reményteli kicsengést ad a filmnek.
  
  Az egymásba kapcsolódó történeteket a privatizációkért felelős másik oldal megszólalásai és olyan szakértők kommentárjai ellenpontozzák mint a Nobel-díjas Joseph Stiglitz, aki átállt a vesztesek oldalára.
  
  

Egy brit mozdonyvezető
  egy filippino anya
  egy dél-afrikai aktivista
  és egy bolíviai város lakói
  rádöbbennek, hogy mit jelent a privatizáció,
  és harcba szállnak ellene.

  
  A nagy kiárusítás politikai film. A világ legkülönbözőbb részein játszódó epizódok nagyon konkrét emberi sorsokban jelenítik meg a privatizáció elvont fogalmát. Tragikus, tragikomikus, de lélekemelő történeteket látunk olyan emberek életéből, akik nap mint nap szembesülnek annak a magánosítás politikának a hatásaival, amelyet a Washingtonban és Genfben székelő személytelen nemzetközi pénzintézetek diktálnak, köztük a Nemzetközi Monetáris Alap (IMF), a Világbank és a Világkereskedelmi Szervezet (WTO).
  Florian Opitz író-rendező feltárja a hatékonynak és ragyogónak beállított privatizált és globalizált világ valóságát. Megvizsgálja a nagy kiárusítás, azaz az alapvető közszolgáltatások a víz- és áramellátás, a tömegközlekedés, sőt az egészségügyi ellátás magánkézbe adásának hatásait. A rendező Dél-Amerikában, Ázsiában, Afrikában, vagy Európában és az Egyesült Államokban találkozik azokkal az emberekkel, akiknek a fönti szép ígéretek csak üres szólamok. És amit a film bemutat, az még csak a kezdet.
  
  Florian Opitz beszél az új gazdasági világrend építőivel, de a hétköznapi emberekkel is, akik a bőrükön érzik az előbbiek működését. Elmeséli egy dél-afrikai aktivista történetét, aki olyan szegény családoknak segít Sowetóban, akiknél a privatizáció előtt álló áramszolgáltató, az ESKOM kikapcsolta a villanyt, mert nem tudták fizetni a magas számlákat. A rendőrség és a cég biztonsági szolgálata egyaránt vadászik a gerilla villanyszerelőkre, akik illegálisan visszakötik az áramot a szegények otthonába.
  
  A következő történet egy filippínó anyáról szól, aki Manila egyik nyomornegyedében él a családjával. Már évek óta küszködik, hogy ki tudja fizetni a vesebeteg fia heti két dialízis kezelését. Ha a hét végéig nem szedi össze a pénzt, meghal a fia.
  
  A harmadik epizód hőse egy jó humorú brit mozdonyvezető és szakszervezeti aktivista. Azzal büszkélkedhet, hogy Európa legjobban működi vasútjánál kezdte a pályát, ám néhány év múltán egy privatizált, részekre szabdalt és leépült iparágban találta magát, ahol rendszeresen összeomlik a szolgáltatás. Állandó harcot folytat a kollegáiért, akikre az utóbbi évek során egyre nagyobb nyomást gyakorolnak a magáncégek vezetői. Ez a túlfeszítettség nem egy halálos balesethez vezetett már a brit vasútvonalakon.
  Utoljára, de nem utolsósorban egy bolíviai város, Cochabamba lakosainak harcát ismerhetjük meg egy amerikai nagyvállalat ellen, amely megpróbálta átvenni a települési vízellátást. A kísérlet a világtörténelem első vízháborújához vezetett, amelyben bolíviaiak tízezrei szálltak szembe a rendőrséggel és a katonasággal.
  Noha az epizódok a privatizáció tragikus következményeit ábrázolják szerte a világban, a film nem sugall reménytelenséget. Egy kétségbeejtő helyzetben, amelyben úgy tűnhet, hogy nincs alternatívája az erősebb kutya győzelmének, az emberek összefognak és szembeszállnak a verhetetlennek látszó ellenséggel.
  
  Joseph Stiglitz, a világhírű Nobel-díjas közgazdász is megszólal a dokumentumfilmben, és elmagyarázza, honnan származik a magánosítás dogmája, ki profitál belőle és mit veszít a társadalom, ha vakon követi ezt a modellt. A Világbank korábbi igazgatójaként alapos ismerője a privatizációs folyamatokat ösztönző nemzetközi pénzügyi intézeteknek, de mára átállt a vesztesek oldalára.
  A nagy kiárusítás különleges film: nem egymás után mondja el az egyes történeteket, hanem összeszövi őket, és ez a gondosan kimunkált, egymásra épülő szerkezet egyszerre teszi érdekessé és hitelessé a dokumentumfilmet. És a végeredmény több lesz, mint a részek összessége.
  
  A rendező nyilatkozata
  
  Sok szó esik manapság a globalizációról és a privatizációról. Világszerte napi üggyé vált nemcsak a médiában, hanem a közbeszédben is. De tudjuk-e valójában, mit jelent számunkra a privatizáció? Mit jelent annak a közösségnek, amelyben élünk? Mit hoz a gyermekeinknek? Hogyan éreznek azok, akikre közvetlen hatással van?
  
  Az utóbbi években több film is érintette az olyan világgazdasági jelenségeket, mint a privatizáció vagy a globalizáció. Ám a többségük nagyon elvont módon próbálta értelmezni ezeket a fogalmakat. Például a szószólóik, a szakértők vagy a bírálók nyugati szemszögéből. Maguk az érintettek csak ritkán jutottak szóhoz, legfeljebb statisztikai adatként vagy a legjobb esetben áldozatként. De nem mutatták meg őket cselekvő egyénekként, akik képesek a saját kezükbe venni a sorsukat és megváltoztatni a valóságot, amelyben élnek.
  
  A nagy kiárusítással az volt a célom, hogy megmutassam, mi van a közszolgáltatások magánosításának elvont jelensége mögött; hogyan érinti mindez az embereket; mit veszít a társadalom, ha magáncégekre bízza az alapvető közellátást; mi történik, ha az állam nemzetek feletti nagyvállalatoknak adja át a kötelezettségeit és a felelősségét.
  
  A dokumentumfilm szereplői kénytelenek szembesülni azzal, mit jelent, ha magánkézbe adják a víz- és energiaellátást, a tömegközlekedést vagy az egészségügyet. És nem fogadják el a sorsukat, hanem a maguk közösségében harcot kezdenek a totális kapitalizmus módszerei ellen. Az állam visszavonulása és a közszolgáltatások privatizációja világszerte zárt ajtók mögött folyik a korporációk és az olyan személytelen pénzügyi intézetek közreműködésével, mint a Világbank, a Nemzetközi Monetáris Alap (IMF) és a Világkereskedelmi Szervezet (WTO), miközben a közvélemény alig értesül ezekről a fejleményekről:
  A társadalom szinte minden szféráját alávetik a piac törvényeinek. Többé semmi sem szent és érinthetetlen. Ez nem kevesebbet jelent, mint hogy a jövőben az alapvető közszolgáltatások kikerülnek a közösségi felelősség köréből és nemzetek feletti nagyvállalatok rendelkeznek felettük. És hatalmukban áll majd eldönteni, ki férhet hozzá ezekhez a szolgáltatásokhoz.
  
  Ki kaphat ivóvizet, áramot, közlekedést és orvosi ellátást: csak azok, akik képesek megfizetni.
  Az emberek többségének fogalma sincs a korporációk e csendes hatalomátvételéről, ami már régóta elkezdődött. A film arra törekszik, hogy ez megváltozzon. Rá akarja ébreszteni a közvéleményt ezekre a fejleményekre, amelyek mindannyiunk életét átformálhatják. A szereplők nagy hatású történetei cseppben a tengerként mutatják meg, milyen sors várhat mindannyiunkra.
  
  Florian Opitz, Köln, 2006. március
  
  Florian Opitz
  
  Florian Opitz szabadúszó dokumentumfilmes, író és újságíró. A németországi Saarbrückenben született 1973-ban. Történelmet, pszichológiát és angolt tanult a kölni és a heidelbergi egyetemen. 1998-tól dolgozik szabadúszó filmesként és újságíróként több európai
  tévécsatorna, köztük az ARD, az ARTE és a ZDF számára. Számos politikai dokumentumfilmet készített, főleg a globalizációhoz kapcsolódó és történelmi témákban, portrét Jack Kerouacról, Charles de Gaulle-ról, Naomi Kleinről vagy a skinhead-mozgalom történetéről. 2000 óta dolgozik a német történelm tárgyú doktori dolgozatán.
  Florian több német egyetemen is tanít dokumentumfilmezést.
  
  Filmográfia (válogatás)
  
  The hunt for the killer virus
  45´, Video, 2005
  
  Broadcast on ARD, 3sat, Phoenix, SWR, BR
  The last days on the Western Front (2 Miniseries)
  3 x 45´, Video, 2005 and 3 x30
  
  Broadcast on WDR, ARD
  The hunt for the killer virus
  45´, Video, 2005
  
  Broadcast on ARD, 3sat, Phoenix, SWR, BR
  The Arabs - Concept of an Enemy
  45´, Video, 2003
  
  With Heinrich Billstein and Werner Biermann
  Broadcast on WDR, ARD
  Blood for Oil. The Wars for the Black Gold
  45´, Video, 2003
  
  With Heinrich Billstein and Mathias Haentjes
  Broadcast on WDR
  Goliaths Nightmare. Protest against Globalisation since Genua 2001
  45´, Video, 2002
  
  Broadcast on WDR, 3sat, Phoenix
  The Sixties. (Miniseries)
  2x 45´, Video, 2001
  
  Broadcast on WDR, 3sat, Phoenix
  ARTE-Metropolis: The new Anti-Globalistaion Movement in France and the USA
  10´, Video, 2001
  Broadcast on ARTE
  
  ARTE-Metropolis: Tibet - Myth And Reality. The human rights situation in Tibet
  12´, Video, 2001
  Broadcast on ARTE
  
  Baden 68. De Gaulle escape from the Paris student riots.
  10´, Video, 2001
  Broadcast on WDR
  
  (Nominated for the French-German Journalist Award)
  Adenauer. The Life of Western Germanys first Chancellor
  45´, Video, 2000
  Broadcast on WDR
  
  Women in Hitlers Army
  15´, Video, 1999
  Broadcast on WDR, NDR, SWR, BR and 3sat
  
  The Second World War. A Concise History
  45´, Video, 1999
  With Heinrich Billstein and Mathias Haentjes
  Broadcast on WDR and 3sat
  
  Jack Kerouac - The Life of the Writer
  15´, Video, 1999
  Broadcast on WDR, NDR, SWR, BR and 3sat
  
  German Soldiers against Hitler
  45´, Video, 1998
  co-author
  Broadcast on ARD and 3sat



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
Újabb Metallica dalokkal jön Budapestre az Apocalyptica
2024. november 29.
Freedom Call: a hónap végén Budapesten is ünnepel a 25 éves happy metal zenekar
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A Terminátor ismét visszatér… a mozikba!
Újgenerációs tolvajok a képernyőn 
Díjnyertes filmek premier előtt az Európai Art Mozi Napon
Feszült akcióthrillerrel zárja a novembert a Pannónia Entertainment
Pénteken kezdődik a 22. Olasz Filmfesztiválon
Olasz alkotókkal is találkozhatsz a 22. Olasz Filmfesztiválon
Barbarella Réz András filmklubjában
Rekord számú vendég érkezik a 13. Szemrevaló Filmfesztiválra
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 port noir    dub fx    bloc party    iphone    fast five    brittney jones    blind channel    őz zsolt    gods tower    when death comes    placidi    chopin     amorphis    a.m.d.    dead end    lighthouse project    tokaj    laime pilniga    mais rues des avenue    adni jó    useme    sear bliss    musica moralia    keith richard    dresch mihály  

r45
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!