hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2007. november 13. kedd   14:24
nincsen hozzászólás

szerző: Bandi
Richard Bona
2007. október 18. A38

  A nyári DVD felvétele után újra Budapestre látogatott a kameruni származású Richard Bona és ott rendkívül hálás közönségre talált.
  
  A közönség lelkesedését még az sem tudta elvenni, hogy másfél óráig az A38 szűk előterébe zsúfolták őket elzárva ételtől és főleg italtól. A malőr oka állítólag az volt, hogy Bona valamiért nem volt szimpatikus a határőrség alkalmazottainak, ezért marasztalták egy kicsit, és az sem hatotta meg őket, hogy ezért pár órát csúszik a koncert melynek eredménye 300-350 db frissen préselt és lelkes Bona-rajongó.
  
  A New Yorkban élő kameruni származású Richard Bona igazi zenei talentum, aki olyan nevekkel dolgozott együtt, és illik említeni egy lapon, mint Chick Corea, Bobby McFerrin, Joe Zawinul, Pat Metheny, Herbie Hancock vagy Mike Stern. Autodidakta módon kezdett zenélni, első gitárját maga készítette, a húrokat biciklibowdennel pótolva. Játékát a jazz-es virtualitás jellemzi, de zenéjében érzékenyen vegyíti az afrikai-kameruni hagyományokat a kubai salsa-val, a jazz-el vagy a soullal.
  
  Határőrség ide vagy oda, én ennyi szimpatikus barátságos embert rég nem láttam együtt egy színpadon. Valahogy olyanok voltak ezek a muzsikusok, mint az a zene amit játszanak: az ember elfelejti, hogy a világon van éhezés és nyomor és Afrikában is csupa jószagú mosolygós, boldog ember él. Richard Bona sikerének egyik titka talán az, hogy a zenekarában mindenki tudja mit miért csinál, és azt igyekszik száz százalékosan teljesíteni. Nincsenek bántó kitüremkedések, nincsenek öncélú vérciki szólók, mindenki a helyén van és mindenki Zenél. Ez olyan összhangot eredményez, hogy a zene egyszerűen csak úgy könnyedén lebeg a fejünk felett mint egy fehér muszlinfátyol.
  
  Bona-nál már úgy voltam, mint a két nappal ezelőtti Wooten-produkció kapcsán: mivel Bona-t eddig csak lemezen hallottam a jazz nagyágyúival sessionzenészként, vagy a saját lemezein világzenét játszva és kirándulva a jazz rögös útjain, úgy gondoltam, ettől az alig 38 éves fiatalembertől minden kitelik. Készülhetünk jazzkoncertre, vagy csak úgy vitorlázunk egyet a kubai ritmusok hullámain. Jelentem csak úgy vitorlázgattunk egyet a kubai partoknál, és kirándultunk egyet a gyér afrikai szavannán. Főleg jófajta ízes-szagos kubai zenét hallhattunk, Bona megcsillogtatta, hogy mit is tudnak és gondolnak a jazzról, de hallhattunk afrikai népdalokat is. Mindez fültől fülig érő mosolyt fakasztott és csillogó szemeket eredményezett. Mint a legtöbb világzenét játszó együttesnél általában, itt is nemzetközi csapatot találunk Richard mögött: a dél-amerikai ill. kubai vonalat Etienne Standwijk billentyűs Ernesto Simpsons dobos alkotja. Idáig azt hittem csak a dobosok élvezik a dobszólókat. Ezért önmegvalósításuk számomra kitűnő alkalom technikai szünetre, mint pl. malátaszörp vásárlás, szemezés, telefonálás. Ezzel szemben a kolumbiai Samuel Torres az ütőhangszerek mestere kongán olyan vérfagyasztót szólózott a dobossal karöltve a koncert közepén, hogy azt velem együtt egy teltháznyi rajongótábor vigyázzállásban hallgatta. Az amerikai Taylor Haskins trombitás és Etienne Standwijk a zongorista kitűnően hozta a kubai zene atmoszféráját, Adam Stoller gitáros (aki mellesleg Bona tanítványa volt New Yorkban) pedig teljesítette a házi feladatot szerényen megbújva a háttérben. És most essen pár keresetlen szó Bonaról erről a roppant tehetséges fiatalemberről, aki nemcsak kiváló basszusgitáros, hanem egy nagy dumagép is, aki képes egy komplett oneman show-t előadni, és kivételes hanggal rendelkezik csak úgy mellékesen. Egy igazi művész, aki olyan érzékenységgel nyúl az afrikai zenéhez, hogy nem sérül sem a darab, sem az előadó hitelessége. Finom lassú balladákat hallgattunk, nyakon öntve egy adag kubai salsa-val. Nagyon finoman teremtette meg az egyensúlyt a szólók és a közös zenélések között, magyarul egy alázatos zenészt láthattunk a színpadon, aki pontosan tudja, mikor van a helyén a szóló, és mikor kell háttérbe vonulni helyet adva a többi muzsikusnak. Számomra az est fénypontja mégis az volt, mikor Bona megcsillogtatta jellegzetes afrikai hangját. Ötévesen már a helyi templom szólóénekese volt, és ez a stílusára rányomta a bélyegét. Afrikai népdalokat énekelt kameruni nyelven, kihasználva a Loop Station technikát, amit a gitárosok is szívesen alkalmaznak: felvett egy szólamot, majd még egyet és még egyet, minden szólam más és más, a végén pedig több szólamban hallhattuk Bonát. Ráadásul ezt még megfejelte egy szájjal előadott basszusalappal, és a végeredmény egy kisujjból kirázott kompozíció, ami nem tudom mennyire improvizatív és mennyire előre megtervezett, legyen így-vagy úgy, ezt egyszerű halandó nem tudja utánozni.
  
  Gitárjátékáról meg nincs mit mondani. Azt hallani kell. És látni. Aki kíváncsi rá, látogasson el a legközelebbi fellépésére, hogy a saját fülével győződhessen meg az igazságról.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. július 9.
Megint Budapesten a Five Finger Death Punch (Papp László Budapest Sportaréna)
Először látogat Magyarországra a City Morgue
2024. július 13.
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Felejthetetlen élmény Sir Rod Stewart MVM Dome koncertjén
Brujeria vs Analóg Music Hall
Bring Me the Horizon a Budapest Parkban!
A Coldplay frenetikus triplázása a Puskás Arénában
Hatebreed, Crowbar
Body Count vs Budapest Park
Tool, Night Verses
Sting varázslatos estje Budapesten
 kiemelt 
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
  
Július 12-én és 13-án reggelig tartó újhullámos techno és határfeszegető elektronika költözik a tavaly az Európa Kulturális Fővárosa program részeként már jól megismert inotai rozsdaövezet 6000 négyzetméteres ipari épületébe, egytucat külföldi fellépővel

Rockmaraton 2024
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet
The Amity Affliction, Infected Rain: csomagban olcsóbb a jegy a nyár két ütős bulijára
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 stian westerhus    tiga    horda    quimby    csizmás    minority sound    abracadabra    palov & mishkin    west-balkán    torture squad    ismeretlen férfi    after rain    ossian    ozzy    kiss of the dolls    normandie    párterápia    megaagy    szántó faszi    chimaira    javier bardem    johnny knoxville    liszt    bandanas    shinedown  

r41
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!