szerző: RigolettoNigun a Jazzkedd´v-en 2002 március 26, Rigoletto
Januári hangulatos fellépésük után ismét a Jazzkeddv vendége a jazzt a különféle zsidó egyházi-, népi- és műzenékket sajátosan ötvöző Nigun. Az először 2001 augusztusában színpadra lépő együttes az előző alkalommal négy zenészt számlált, mégpedig Párniczky András gitáros - zenekarvezetőt, a szaxofonos Váczi Dánielt, Nagy Péter bőgőst, és Sárvári Kovács Zsolt dobost, ellenben mi sem bizonyítja jobban, mennyire élő a produkció, minthogy egy ideje Vázsonyi János is csatlakozott hozzájuk, szintén szaxofonon. Vázsonyi, akinek tavaly a BMC gondozásában megjelent Bach átiratai a komolyzene és a jazz közötti átjárás figyelemre méltó példáját tárják elénk, a Nigunnal - térségünkben egyedülállóan - újabb zenei körvonalak összemosásán dolgozhat.
A New Yorkban alkotó John Zorn nevéhez fűzodik a klezmer, az 1492-ig Spanyolország és Portugália területén élő zsidóktól származó szefárd népzene, valamint a kelet-európai világi és egyházi zsidó zene jazzes újraértelmezése, akinek szerzeményei mellett Váczi Dani kompozíciói, Párniczky András átiratai, majd a nyári fesztiválok idejére Vázsonyi több száma is megtalálható az együttes zenei programjában. Igaz, hogy augusztus óta játszanak így együtt, sőt, tulajdonképpen ötösben ez lesz a harmadik fellépésük, de Váczi Dani közreműködött már többek között Vázsonyi említett lemezén is, és az együttes minden tagja tudatosan került a képbe, több éves ismerettség, együttzenélések folytán.
Párniczky a Holland Királyi Zeneakadémián folytatott diploma utáni zenei tanulmányokat, ahol egyebek között a hágai Residentie Orkest vonósaira is hangszerelt hindusztáni zenét. Mire újra hazaköltözött, már meg is szervezte a Nigunt, és gyakorlatilag így kezdődött közös történetük. Eddigre már itthon is szerepelt számos zenésszel, és működött közre zenészként Lukáts Andor Portugáljában valamint Szabó Ildikó Chacho Rom című filmjében. Váczi Dani tíz évig hegedült, majd 17 évesen kezdett szaxofonozni. Azóta számos felvételen hallhatjuk, mint például Gadó Gábor One Glimpse is not Enoughja, Yonderboi Shallow and Profoundja vagy rajzfilmjazzével a Rigolettoban áprilisban bemutatkozó Timeless Life Whatwatch?-a. Nagy Péter Eichinger Tibor másik zenekarával, a quartettal már több ízben közreműködött a Jazzkeddven is. Sárvári Kovács Zsoltot hallhatta a közönség dobolni Dresch Mihály, Gadó Gábor, sot Herbie Mann oldalán is. A pillanatnyi állás szerint, Vázsonyi János szólamával a zenekar egy újabb megközelítést nyert, hiszen ő különleges hangszerelési megoldásairól híresült el a mai magyar zenei életben. Zenész-szülőkkel való együttmuzsikálás során elmélyített klasszikus zenei tapasztalatai után a Drums-szal és a Tritonnal etno-jazz jellegű felvételeket készített. Eközben játszott jazz zenészekkel is, a Kőszegi Quintettel, Gadó Gáborral, de sok fiatal emlékezhet arra a hangulatra, amelyet nyári fesztiválokon a Drums-szal vagy a Tritonnal szokott előcsalni. Ahogy közeledik a nyár, a Nigun is egyre több szabadtéri koncertet ad, és a közös nyilvános fellépések próbájával kialakuló lemezanyag az ősz beköszöntével felvételre kerül. Aztán kezdenek dolgozni a következő számokon, ezzel mintegy megsemmisítve a lemezbemutató koncert hagyományos értelmét. Tehát ez a kedd este is kiváló alkalom, hogy éloben hallhassunk egy készülő lemezt, Badihali és Sanyi jó pár éve elkészült, sok közönségpróbát kiállt bakelitjei körítésében.