hosting: Hunet
r39
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2007. június 22. péntek   13:18
nincsen hozzászólás

szerző: ArmaGedeon
Spock’s Beard, Paul Gilbert
2007. május 20., A38 Hajó

  Rég dédelgetett álmok immár valóságossá váltak: a Spocks Beard nálunk járt jött, látott és csodát művelt!
  
  Akár ennyivel is elintézhetném a beszámolót, de nem szeretnék lincshangulatot kreálni az olvasók körében. Sőt: nem fogtam vissza magam a csapat dicsőítését és a recenzió terjedelmét tekintve sem! Nem hívnak Nostradamusnak, mégis azt éreztem miközben a hajó lejáróján ácsorogtam , hogy ez egy örökérvényű este lesz. Valahogy az ember megsejti az ilyesmit. Egy ekkora kedvenc esetében, mint a Beard, legszívesebben átugrottam volna a bemelegítő szerepkörben tetszelgő Paul Gilbert-et míg nem tudtam, micsoda produkciót csavar elénk a Mr. Big egykori húrnyűvője!
  
  A szúnyogtestű fickó úgy festett őrülttudós hajával és tarka ingjében, mint akitől három napja megvonták a Xanaxot, de amint belecsapott az első nótába, a döbbenettől lefeküdtem, akár Materazzi ama bizonyos Zidane-féle tüdőfejes után. Egyáltalán nem ismertem az úr szólólemezeit, sem a Racer X-et (csupán egy-két Mr. Big szerzeményt), és emiatt némi szkepszissel vártam a megmozdulást; azt gondoltam, egyfajta koktélízű, csajozós hard rock lesz terítéken ehelyett eszement komplex és technikás hangszer-bűvészmutatványok tódultak a színpadról.
  
  Minden a helyén volt: a hangzás (ezen már nem csodálkoztam, ismervén a helyszínt!), a játéktudás, a lelkesedés. Szólóorgiákat öntöttek nyakunkba, mi pedig hűségesen habzsoltuk. Füstöltek az ujjak a virtuóz témák alatt; Mike Szuter nemcsak kimagasló bőgős, hanem bizony nagyszerű énekes; Gilbert felesége pedig a billentyűzeten babrált, ám nem darabolta rommá hangszerét Keith Emerson-módra, inkább muzsikába mosolyogva merülő gésának tűnt.
  
  Ha nem dobtak volna nekünk egy Mr. Big-slágert, talán akkor sem lett volna élve koncolás, de dobtak, mégpedig a Nothing But Love-ot volt is ováció rendesen! Ezen kívül pedig eljátszották a Rainbow Death Alley Driver és Hendrix Foxy Lady klasszikusát is, hogy teljes legyen a mámor! Szóval: hatalmas élményt nyújtottak, a mosdóba is úgy rohantam a koncert közben, mint Pampalini az oroszlán elől menekülve: hogy minél hamarabb visszaérjek, és bűvöljenek tovább!
  
  Míg más nemzetek már évek óta füröd(het)nek a Spocks Beard-koncertélményben, addig hazánk fiainak egészen 2007-ig kellett várniuk, hogy átélhessék azt, amit Csodának hívnak. Mintha 1974-öt írnánk, amikor is a Yes placcra dobta Relayer című klasszisát: időutazás volt, nem vitás, legfeljebb a sörárak és a zsebekben megbúvó mobiltelefonok jelezték finoman, hogy azóta eltelt bő harminc év. Mégis: nem sok ilyen archaizáló, míves muzsikával operáló zenekar futkos a világon (azt pedig felejtsük el, hogy az MTV-n el-elkaphatunk egy-egy klipet tőlük!); ezek a brigádok igencsak földalatti-státuszban próbálják megváltani a világot, a nevesebbje pedig csupán maroknyi létszámot mondhat magáénak: The Flower Kings, Kaipa, The Tangent vagy Spocks Beard
  
  A franc nyavalygott az igényes progresszív zene mai helyzetén, amikor a srácok belevágtak: ahogy a nyitó On A Perfect Day megszólalt, és beúszott a koszos Hammond-hangszín én már valahol máshol jártam!
  
  Noha számomra a Neal Morse-korszak produktumai jelentették Az Igazi Spocks Beard-et, a Nick Virgilio énekével felvett utolsó három album is rejt kellemes epizódokat. Annak ellenére, hogy mint sejtettem inkább ezen új periódus termései adták a program gerincét, eszem ágában sem volt unatkozni, netán visszasírni az előző nótafát. Bár a mostanság szólópályán hatalmasat alkotó Neal sem volt egy pléhpofával ácsorgó madárijesztő (erről a DVD-k tesznek tanúbizonyságot), de Nick dobos létére maga volt A Frontember; szerény Kiss-pólójában vezényelt minket, közben bohóckodott, kópésan vigyorgott, s még azt is merőben természetes gesztussal akceptálta, amikor egy taktussal a kelleténél korábban lépett be az énekkel. És emellett persze óriásit énekelt, gitározott és dobolt is, amikor lehetősége nyílt rá. (A Jimmy Keagennel közös dobszóló pedig egyszóval zseniális volt!)
  
  Ám a többiek is roppant rokonszenves hétköznapinak tűnő figurák: nyoma sem volt a rátarti sztárallűrnek vagy a heavy metal bandák egynéhány képviselője között divatos prosztó-paraszt mentalitásnak. Ez nem az a világ. De a legnagyobb mókamester egyértelműen Ryo Okumoto: fejkendővel és napszemüveggel egyszemélyes stand up comedy-t kanyarított a billentyű-barikád ölelésében; cukkolta a közönséget, szamárfület mutatott, négykézláb állt, s egy ízben majdnem felborította hangszerét. A közel 3 perces zongoraszóló-improvizációja is elismerő mosolyra késztetett: belefogott egy klasszikus műbe, majd hirtelen abbahagyta, heves fejcsóválások közepette megfordult, kezébe vett egy A4-es papírlapot, mintha kottába pillantana, aztán vigyorogva folytatta a játékot. Persze tökéletesen. Üde kis színjáték volt
  
  Egy másik jelenetben pedig Nick és Alan Morse egyszeriben Dave Meros elé termett, majd mindketten letérdeltek, és megjátszott messiás-tisztelgéssel hódoltak annak nagysága előtt. Röhögött is a publikum. Padlóra köpködések és sűrű fucking-olások helyett ekképp is lehet zenészkedni! És emellett ugye mondanom sem kell? mindegyik fickó mestere hangszerének!
  
  Mint említettem, az utolsó nagylemez talán legjobb dalával, az On A Perfect Day-el kezdtek, amelynek emlékezetes refrénje (Lost in the light of our golden ages) kitörölhetetlen, ahogy a korai Genesist idéző elmélkedős, szépséges középrész is! Egyébiránt főként a dicső 70-es évek progresszív héroszainak hatása érződik a zenén, jóllehet Beard-ék már a debütáló albummal (The Light) letették saját névjegyüket! Aztán (a) The Kindness Of Strangers-ről kicsippentették a rövid, ámde velős In The Mouth Of Madnesst, amely a zenekar talán legpuritánabb tétele, igazi közönségzendülést okozó himnusz!
  
  A 9 perc feletti Crack The Big Sky már epikus magasságokban szárnyalt: tapsszerű ritmusok, retro-témák halmozása (70-es évek, mi más?), az emelkedett kórus pedig a Walking On The Wind refrénjére emlékeztet, némi kaliforniai verőfény-érzéssel lelocsolva. A szintén 2006-os The Slow Crash Landing Man is refrénjével lopta be magát szívembe, holott megvallom férfiasan a névadó új lemezt nem hallgattam rongyosra ez idáig.
  
  Ekkor pedig Alan Morse nagy pillanatai jöttek: friss szólóalbumáról (Four OClock And Hysteria) emelték ki a Return To Whatever című instrumentális darabot, amely lényegében hasonló vizeken evickél, mint az anyabanda, talán kissé korszerűbb felhanggal fűszerezve. Ezt követte a Spocks Beard saját heavy metal zúzdája, a Surfing Down The Avalanche az Octane-ről, amelynek előadása alatt vihánc énekesünk mintegy jóízű fricskaként mókás fejrázással parodizálta a tomboló rockerhadat.
  
  Az V című mesterműről nem személyes kedvencemet, a bő negyedórás At The End Of The Day-t, hanem a bohókás Thoughts Part 2.-t halászták elő; a játékos dalban Gentle Giant-szintű zenei megoldások kacérkodnak a humorral (pl. a Maybe not! felkiáltás), mindez igényes, többszólamú kórusokban teljesedik ki. A Yesnek voltak ehhez hasonló vokális őrületei! Szintén egy friss szerzemény következett, a Skeletons At The Feast c. instrumentális tétel, kemény riffjeivel, ELP-s pillanataival, majd a zenekar egyik legnagyszerűbb eposzával, a Walking On The Wind-del folytatódott az álomszínház. (Nem, ez nem az a kritika, ha-ha!) Az 1996-os remekmű hallatán tátva maradt a szám; a vadabb és a meseszép témák váltják egymást ebben az óriási dallamvezetésű, dús kórusrefrénnel (Shadows on the wind they touch the sky) feldagasztott gyöngyszemben, a vége pedig Pink Floyd-i hömpölygő katarzis! (Ha itt elköszönnek, és hazahúznak Ámérikába, én akkor is fölöttébb elégedett lettem volna!)
  
  Ám nem ez történt, hanem belecsaptak a lecsóba egy röpke bölcsődallal: a negyedóra feletti As Far As The Mind Can See áradt a hangfalakból, s volt ott minden, mi szem szájnak ingere: jazz-orientált témák, funky basszus-elemek, popos középtempók, rocknroll epizódok, komplex zenei arzenál... A pszichedeliából szilaj hard rockká duzzadó Rearranged-et két olyan dalmonstrum váltotta, amely a progresszív rock műfajmegjelölés színtiszta szinonimája: az elsőlemezes, megalomán The Waterből csak az első felvonás kapott szerepet, majd észrevétlenül átúsztatták a szintén debütáló anyagon szereplő Go The Way You Go második felét: galaktikus mennybemenetel volt!
  
  És amikor már mindenki azt gondolta, tényleg vége szakad a gyönyörnek, bedobták a bónusz-orgazmust: Paul Gilbert fel a színpadra, Nick Virgilio be a dobok mögé, a dobos Jimmy Keagen mikrofont ragadott, mi pedig a Duna vizébe potyogtattuk állunkat! Belefogtak a Led Zeppelin überklasszikusába, a Whole Lotta Love-ba! De még hogy! A huncut Gollumra hajazó kis Jimmy olyan hihetetlen vehemenciával és hangi adottsággal süvöltötte végig a dalt, hogy amikor kinéztem a hajó ablakán, láttam, meghajol a Szabadságszobor. Gilbert is akkorát gitározott, mintha az élete lett volna a tét!
  
  Nekünk pedig életünk egyik legnagyobb élményét nyújtották! Mondom ezt mindenki nevében!



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Spock’s Beard

Paul Gilbert

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
A metalcore új hulláma: Imminence, Aviana és Allt fergeteges koncertje
Omara Portuondo a kubai zene legendájának búcsú fellépése - Homenaje al Buena Vista Social Club
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 dave lombardo    ingyenes    jeff loomis    album    sadist    antropofagus    józsef attila    blythe    the last felony    satelles    nirvana    tracer    kovary    rhapsody    ghostpoet    damnations day    dürer kert    billy talent    gaudi    world painted blood     j.j. abrams    zagar    negativeart.hu    piramis    spiderman  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!