hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2007. július 2. hétfő   17:26
nincsen hozzászólás

szerző: ArmaGedeon
Marillion, De Facto
2007. május 25., Petőfi Csarnok

  Mindenki tudja: egy olyan világban élünk,
  Ahol rossz nevet adnak a gyönyörű dolgoknak.
  Mindenki tudja: egy olyan világban élünk,
  Ahol nem pillantunk másodjára a gyönyörű dolgokra.
  Csak az ég tudja, hogy egy olyan világban élünk,
  Ahol a gyönyörű egy eladó dolog.

  
  (Beautiful)
  
  Amikor a lélek megnyílik
   Az Ember lelke, a Zene lelke. Mély kútból sejlik fel, s úgy árad szét, mint a patak; ezüstös holdfényben csillámló folyam, benne évezredek fájdalmával és derűjével. Szépséget ad, ha mégoly keserű is a dal.
   Mert szép az, amit annak látsz.
   És szép az, amit annak hallasz.
  
  Sötét színeket festenek hazánk fiai; mély, komorbarna árnyakat sző a De Facto-muzsika, zenei noir vagy dark rock, némi toporgás, talán a Nagyok bénítják el őket kissé; itt bizony nem övék a főszerep. Talán más közegben ahol nem nehezedik rám a mindent kitöltő vágyakozás terhe átadom magam nekik, de most csupán Őket várom
   És őket várja a maroknyi lelkes publikum, az ádáz tolongás szerencsére így elmarad.
   Azzal a sötétből kandi fénypászma kúszik elő, és egy ember van csak talpon e vidéken: Steve Hogarth alakja rajzolódik ki, aztán a hangja szeli át a termet. Az a rejtélyes-keserű Hang! Visszafogott prológus az 1991-ben született Splintering Heart, én már úszom a csendes melódiákon, majd felélénkül kissé, az ének is erősödik, s akkor robban a többi hangszer, immáron fényárban fürösztve megannyi zenészt. Mosolygok.
   Noha mértéktartó kezdés, nyitánynak igencsak visszafogott, ám ha valakiben hiányérzet merülne fel, azt rögvest elmossa az izzó The Other Half. A Somewhere Else album nyitótételének folyamatos lüktetése aztán alábbhagy, és átadja magát a csodaszép, édes-bánatos énekdallamoknak. Hogarth angyalként jár Harmadikként a U2-t idéző felhangokkal kísért Youre Gone szólal meg: elvágyódás, gondterhes hangulat. Engem viszont boldoggá tesz. Konfetti-eső hullik alá, és színes üveggolyókról álmodom
  
  Mit akarsz hát tenni?
  A szögesdróttal és a fegyverrel?
  A dolgok jobbá lesznek,
  Ha szólnak és cselekednek?
  Az éjjel akarsz aludni?
  Vajon rejtve maradhat ennyi szeretet?

  
  (Easter)
  
  És nem látom a dölyfős pózt. Ember-zenészek ők, nem rátarti félistenek, hiszen itt egy bohócmaskarás, csupa-mosoly trubadúr, ott egy kopaszodó, pókhasú gitáros pólóban mindez nem számottevő, amikor játszanak. Két lábbal a földön. Mi pedig szárnyalunk
   A klipes Beautifulnál összeszorul a szív, oly megindító. Csipkefinomságú, leheletkönnyű hangszereléssel idézi a Misplaced Childhood lemezt. És akkor jött A Dal! Tán még nagyobb ujjongás övezi az Afraid Of Sunlight első hangjait, és ahogy a szép, csendesebb dallamokból elefántcsonttoronyként emelkedik ki a King of the world sor, én először kerülök transzállapotba. Amikor pedig kibontakozik a rocktörténelem egyik legnagyobb refrénje, az érzelmek hátán az égbe nyúlunk, fellegekbe markolunk, és úszunk a légben, akár az álmainkban.
  
  Nos, ha a címem akarod: megtalálsz a kocsma végében,
  Ahol a bukott angyalokkal ülök, szalmaszálakba kapaszkodunk, és sebeinket nyalogatjuk.
  Engem hibáztass, engem hibáztass.
  Cukor-egérkék az esőben

  
  (Sugar Mice)
  
  A Nagy Bűvöletből (a) The Release szakít ki. Kevésbé ismert dal, amely a Seasons End korong újrakevert verziójának bónusznótájaként látott napvilágot 1997-ben. A Thankyou Whoever You Are ugyancsak a friss mű számainak sorát gyarapítja. Újfent megrázó húrokat penget; panaszos líra szemernyi emelkedettséggel fűszerezett refrén-keservvel, jóllehet tocsogó pátosztól mentesen. A Voice From The Pasttel tovább csorognak az érzékenyebb tónusok, de a Hogarth zongorajátékával kísért Fantastic Place-szel valamelyest leültetik a hangulatot; gyöngéd-törékeny ballada, mindamellett sajnos öregesen döcögő, a refrén kifejezetten középszerű, az ötlettelen, monoton dobtéma pedig unalomba fojt engem. Bár a dal a vége felé némiképp életre kel a torzított gitár bekúszásakor három egymást követő lírai kompozíció sok a jóból, legyenek bármily mívesek is.
   Pszichedelikus utazásra hív az album-címadó Somewhere Else, s az űrlebegés közepette eszembe jutnak a holland The Gathering vibráló hintáztatásai sodrásai. A Man Of A Thousand Facesnél páromra pillantok; nem csupán az ő egyik kedvence, hisz mihelyt körbetekintek, ezer arc árulkodik arról, hogy becses ajándékot osztanak e zenészek. És ha a Voice of command, voice of a snake, voice of humanity, voice of insanity kezdetű ünnepélyes finálé pedig megrészegít és megbabonáz és kifordítja lelkem
  
  Vannak emberek, akik azt gondolják, vagyok valaki,
  Miattad, tudom.
  Ám mindig semminek érzem magam,
  Amidőn egyedül vagyok a sötétben.

  
  (Neverland)
  
  A Between You & Me felráz, ébresztőt fúj és táncra hív; pörgő dalocska, kezeket tapsra ingerlő ritmusokkal. Óriás lufikat eregetnek, mi pedig játszunk velük. Azután becsúszik (a) The Space, mint valami végtelen szőttes; szuggesztív eposz, némiképp a Pink Floyd High Hopes című mestermunkájára hajaz.
   Sorjáznak a klasszikusok: jön a King, amely drámai hatású, veretes progresszív rock. A Neverland pedig újabb tudattágító vitorlázásra ösztökél, Sohaországban meglovagoljuk a márványszivárványt, ismét a Floyd szelleme lebeg felettünk a prehisztorikus Echoes narkotikummámoros bizsergése. Nyilván az ortodox ősrajongók a Script For A Jesters Tear album teljes egészét bekanalaznák, ám a Fish-időszaknak csupán egyetlen túlélője hangzott el: a sikkes Sugar Mice az 1987-es Clutching At Straws korongról, amely egyben hattyúdala volt a skót fa- és rímfaragó óriásnak. (Széljegyzet: Fish
  énekes ugyanis favágóból avanzsálódott költővé!) Szomorú szövegével ellentétben egy igazi közönség-énekeltető himnusz rá is zendít a jónép!
   Az Easterrel búcsúznak: mit mondjak? Meseszép. Csak a Trick Of The Tail-korabeli Genesis üveg-törékeny, gyönyörű líraiságához mérhető. Simogató bölcsődal. Hogarth talán legszebb éneke ebben a balladában bukkan fel, illetve az album-verziójában. Elringat, papírhajó vagyok a csatorna vizén.
  
  Noha két személyes kedvencem az Estonia és az Alone Again In The Lap Of Luxury ezen estén nem szerepelt a programban, rossz szóval nem élhetek, amit itt kaptunk, az volt az igazi Álom Színház! Immár a lélek is megpihenhet
  
  Hát hogyan juthattunk el idáig, hogy
  Félünk a napfénytől?
  Mondd meg, Te lány, Te meg én miért
  Ijedünk meg a napfénytől?

  
  (Afraid Of Sunlight)



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Marillion

De Facto

 programajánló: 
2024. november 25.
Metallica program az Apocalpytica-tol a Barba Negra Red Stage-en
Újabb Metallica dalokkal jön Budapestre az Apocalyptica
2024. november 29.
Freedom Call: a hónap végén Budapesten is ünnepel a 25 éves happy metal zenekar
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Melankólia Manchesterből: Az IST IST varázsa a Dürer Kertben
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
A metalcore új hulláma: Imminence, Aviana és Allt fergeteges koncertje
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 diane kruger    off with their heads    flash    xentrix    anna & the barbies    sam worthington    gro fraas    unisonic    distrust    hordes of chaos    anthony hopkins    pygmalion    rém hangosan és irtó közel    helen mirren    chopin    ryan dunn    severe torture    draconian    kézi chopin    martonosi györgy    noomi rapace     bourne    demonica    witkin    dawnstar  

r41
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!