szerző: PjotrDél-indiai Kúcsipúdi táncdráma Tóth Gabriella szóló-táncestje 2007. június 7. csütörtök, 20.00. Budapest – Fonó Budai Zeneház
Előadásában részletek láthatók a Bháma Kalápam táncdrámából dalokkal és telugu dialógusokkal.
Kúcsipúdi táncdráma
A Kúcsipúdi Andhra Pradés állam tradicionális táncformája Dél-Indiában. Eredete a kizárólag férfi színészeket szerepeltető, vallási tárgyú táncdráma, a Bhágavata Méla Nátakam több évszázados hagyományára vezethető vissza. A hindu mitikus történeteket megelevenítő drámajáték Visnu hívő papok szent imádsága volt a falusi templomokban, ugyanakkor királyi szórakoztatás az andhrai uralkodók udvaraiban.
A tánc technikáját - nritta - virtuóz lábmunka, kecses testmozdulatok jellemzik. Drámai előadásmódjában - nátja és abhinaja - a szabályok által rögzített színészi kifejezőeszközök - kézjelek, arcjáték, járásmód - mellett improvizáció is helyet kap, alkalmanként táncosok által előadott énekkel és dialógussal kiegészülve. A Kúcsipúdi művészet jellegzetes vonása mitikus hősök és hősnők portréinak megalkotása e sajátos kifejezésrendszer által. A régi színházi múltra visszatekintő, valamint a klasszikus táncalapokat népies elemekkel ötvöző Kúcsipúdi tánc a XIX. század végére a csoportos kompozíciók megőrzése mellett szóló formaként is ismertté vált. A férfi előadók sorába számos női táncművész lépett. A táncok témáit főként a két eposz, a Mahábhárata és a Rámájana, valamint a Bhágavata Purána és a költő Dzsajadéva Gítagóvinda című szerelmi költeménye adja. A táncot dél-indiai karnatikus zene kíséri. A dalok szövegei szanszkrit és telugu nyelven hangzanak el.
Garima
Tóth Gabriella a klasszikus indiai Kúcsipúdi táncművészet egyetlen hazai képviselője.
Pályafutását hivatásos klasszikus és kortárs balett táncosként kezdte. Évekig több magyar színházban dolgozott, mint klasszikus és kortárs balett táncos.
Tizenöt éve hivatásos előadóművészként klasszikus indiai táncművészettel foglalkozik. Az indiai állam - Indian Council for Cultural Relations - és a Magyar Soros Alapítvány ösztöndíjas hallgatójaként éveket töltött Indiában, hogy a Kúcsipúdi művészetet autentikus formában sajátítsa el. Mesterei rangos indiai táncművészek: Dr. Yamini Krishnamurti, Guru Dr. Vempati Chinna Satyam és jelenlegi tanára, Guru Swapnasundari Rao, az ind drámaművészet kiemelkedő alakja.
Számos táncdrámában szerepelt indiai színpadokon. Első szólóelőadását 2001-ben mutatta be Delhiben Swapnasundari Rao vezetésével. A 2004-es Tarangam fesztiválon Delhiben élőzenei kísérettel mutatta be átütő sikerű szóló produkcióját, a Bháma Kalápam című táncdráma dalokkal és telugu nyelvű dialógussal színesített részletét a nárcisztikus természetű Szatjabháma szerepében.
Egyetemi tanulmányait az ELTE BTK Ógörög Nyelvi és Irodalmi szakán végezte 2002-ben, valamint éveken át szanszkrit és hindí tanulmányokat folytatott az ELTE BTK Indoeurópai Nyelvtudományi Tanszékén.
Szakmai tudása gyarapítása céljából rendszeresen ellátogat Kúcsipúdi faluba, ahonnan a stílus származik. Jelenleg a Bháma Kalápam című táncdráma főszerepére készül, amelynek előkészítésén közösen dolgoznak helyi művészekkel és zenészekkel Vedantam Venkata Chalapathi vezetésével.
A tánc gyakorlatán kívül szanszkrit és telugu nyelvi és irodalmi, továbbá dél-indiai karnatikus zenei tanulmányokat is folytat. Énektanára D. S. V. Sastri. Öt éve tanít Kúcsipúdi táncot Magyarországon. A tradicionális darabokon kívül saját koreográfiáit is táncolja. Táncelméleti kutatással is foglalkozik: a Kúcsipúdi táncdrámáról szóló könyvén dolgozik.