szerző: Private Music ProductionsGroove Collective Live! (New York City) 2007. április 16. 21:00. Budapest - Merlin Színház
A New York sound egy totál bűnös hangzás a város bűnös volta miatt. Zene az élettől tobzódó, súlyos kődzsungelben. Ezt a hangot elsősorban a ritmusáról jegyzed meg, utcai csörömpölés, autómoraj, csöpögő vízcsapok, az ajtókon kiáradó zene; mindez és minden együttvéve! A groove a lüktetés, ami ebből a bábeli élet-zajból valamit mindíg tovább visz, magával ragad. Aztán mindenféle arcok dallamokat, harmóniákat hallanak ki belőle, kevernek hozzá dumát, sikítást, meg fülbemászóan símogatóst És amikor egy zenekarban ezek a dolgok jól szólalnak meg és együtt lesznek, akkor a groove egyesíti őket. (Isaac Hayes)
A Groove Collective alapjában véve a szűk körű demokratikus közösségek sajátos fajtája, tagjai talentumát örvényszerűen önmagába pörgető és semmihez sem hasonlítható nagyvárosi „mozgalom”. Kezdetben egy vándorló tácklubhoz hasonlított és csak egészen laza összejöveteleket tartottak, majd 1990-ben a New York-i Metropolis Café földszintjén felforgatták a manhattani hip-hop világot. Ez volt az a hely, ahol a zenekar valóban összejött és ahol később lecsapott rájuk a Giant Step Records.
Először egy fuvolista, Richard Worth tűnt föl eredeti session-partnereivel, DJ Smash-sel és az MC Nappy G.-vel. Ez nem tartott túl hosszú ideig és jött a billentyűs Itaal Shur, a dobos Genji Siraisi és a basszusgitáros Jonathan Maron.
Közben feltünt még egy pár különc fazon: a vibrafonos-zeneszerző Bill Ware, aki a Steely Dan majd Debby Harry jazzbandájának tagja volt, - és mintegy leereszkedett hozzájuk az Metropolis Café emeleti jazzklubjából, - majd a szaxofonos Jay Rodriguez, a harsonás Josh Roseman, a trombitás Fabio Morgera, az ütős Chris Theberge, majd az ausztrál keyboard-guru Barney McAll. Kikerekedett a „Collective” és a banda közönsége közönsége kezdte elárasztani a New Yorki szubkultúra elevenjébe tartozó klub mindkét emeletét. Na, ekkor esett le a tantusz Giant Step kiadó embereinél
Ragyogó show-kat produkáltak sorra telt házak előtt, így elérkezett az idő a New York-i underground-scene meghódítására. Ahogy közönségük növekedett, úgy a zenekar repertoárja is egyre gazdagodott, és minden előadás új kihívást hozott a nagyrészt rögtönzött zene híveinek, fittyet hányva a tömeg igénytelenebb hányadára.
Persze a kiadó kissé több szalonképességére törekedett, ennek eredménye az első album, amelyet Gary Katz (szintén Steely Dan) szakmai irányításával egyetlen éjszaka rögzítettek egy szédült Giant Step show alkalmával. Ennek következménye egy nagyszabású turné lett, melynek során a zenekar hívei Amerika szerte olyan fenoménekkel láthatták őket egy színpadon, mint James Brown, B.B. King, 2Pac Shakur, Maceo Parker, Isaac Hayes, Dave Matthews, Don Cherry, Dr. John, Morcheeba, Erykah Badu, The Roots, Fred Wesley, Guru´s Jazzmatazz, a Gap Band és a Pharcyde.
A következő hónapokban már a legrangosabb európai és japán jazzfesztiválok hirdették a Groove Collective fellépéseit. John Coltrane és Miles Davis nyomdokain újabb híveket toborzott magának az együttes, ahhoz képest, hogy addig főleg a Tribe Called Quest és a Gang Star sávjában nyomultak. Watchugot című számuk remixe a Billboard lista 5. helyére ugrott, masszív hírnevet szerezve ezzel a „house” irányzat rajongóinak körében is.
A jazzvilág annyira vevő volt a cyber-dance feelingre, hogy következő LP-jük, a We The People már az egyik legtekintélyesebb jazz-kiadónál, az Impuls-nál (!) jelent meg. Coltrane, Mingus, Dizzy Gillespie és Pharoah Sanders után a Groove Collective-féle hip-hop és acid jazz folytatása lett a legendás amerikai bebop és cool hagyományoknak.
Külön figyelmet érdemel, hogy legutóbbi albumukat - People, People, Music, Music (Savoy) - 2007-ben Grammy-díjra jelölték a Best Contemporary Jazz Album kategóriában!
A Groove Collective évek óta New York legmenőbb hip-hop/cyber-dance együttese, egyéni stílusuk a funk, jazz, house, latin, r&b és sok más lélekteljes ötvözete. Tipikus live-act, a játékosok szeme előtt egyetlen cél lebeg: megmozgatni a közönséget és néha elgondolkodtatni azt. Bulijaikon a zene sokszínűsége dominál, egyfajta kommunikációs lehetőség azok számára, akik a ritmus, a hangzás és a felszabadult örömzenélés ünnepein jelen lehetnek és kicsit is fogékonyak erre.
Budapesten 1998-ban mutatkoztak be emlékezetes sikerrel a Hungarian Jazz Fesztiválon, majd 2006-ban a Debreceni Jazznapok sztárzenekara voltak. Mostani felbukkanásuk a Merlinben igazi szenzáció, úgyhogy klubtáncosok és acid-bangerek figyeljetek!!!
Diszkográfia:
Groove Collective 1994 We The People 1996 Dance of the Drunken Master 1998 Declassified 1999 Its All in Your Mind 2001 New York, NY 20.12.02. 2003 Live: Brooklyn, NY 04.20.02. 2003 Live in Tokyo 2004 People People Music Music 2006 Live and Hard To Find 2006
Tagok:
Jay Rodriguez - sax., flute, vocal Fabio Morgera - trumpet Curtis Fowlkes - trombone Albin J. - keyboards Jonathan Maron - bass guitar Genji Siraisi - drums, vocal Chris Theberge - percussion, vocal
Helyfoglalás/Merlin: Tel.:317- 9338/107mellék. Továbbra is koktélakció 22.00-ig, egyet fizetsz, kettőt kapsz!
Belépő: Elővétel a Merlinben 4.200.-Ft / a koncert napján 5.000.-Ft