szerző: Millenáris.HuBudapesti Tavaszi Fesztivál 2007 a Jövő Háza Központban 2007. március 16- április 1. Budapest – Jövő Háza Központ (volt Millenáris)
Compania Maria Serrano & Balogh Kálmán: Flamenco Meets Gipsy Music március 16. péntek, 17. szombat, 18 vasárnap, 19:00. Teátrum
Maria Serrano és Balogh Kálmán 1993-ban találkozott első ízben, a neves osztrák rendező, André Heller Magneten című showműsorában. Később nagy sikerű közös turnét tettek Németországban, Ausztriában és Svájcban.
Serrano és Balogh egyaránt szenvedélyesen keresik az új kifejezésmódokat. Balogh Kálmán a közép-és kelet-európai népzenei hagyományt virtuózan ötvözi a jazz elemeivel. Maria Serrano egyéni flamenco táncnyelve indiai, afro-kubai, arab és argentin elemeket is integrál. A cigány zene és a flamenco találkozása című közös projektjük célja a magyarországi cigány népzene és a flamenco közös gyökereinek, szellemiségének, ritmus- és dallamvilágának feltárása és bemutatása. A ritmikus, explozív, rendkívül virtuóz produkcióban 15 spanyol és magyar zenész és táncos vesz részt.
Mozart Da Ponte: Figaro Házassága március 21. szerda, 19:00. Teátrum
Mozart Da Ponte szövegkönyvére készült első operája, bemutatója 1786-ban volt a bécsi Burgtheaterben. Magyarországon is korán megjelent, 1795-ben németül, 1858-ban pedig már magyar fordításban is elhangzott. A szövegkönyv irodalmi forrása Beaumarchais azonos című vígjátéka. A bécsi bemutató s ebben minden bizonnyal közrejátszott a mű felforgató társadalomszemlélete mérsékelt sikert aratott, kilenc előadás után levették a műsorról. Még 1786 decemberében színre vitték Prágában, itt már óriási sikerrel. A következő évtől kezdődően Európa számos operaházát hódította meg.
Gróf: Kálmán Péter Grófné: Fodor Gabriella Susanna: Geszthy Veronika Figaro: Cseh Antal Cherubino: Simon Krisztina Marcellina: Bucsi Annamária Bartolo: Asztalos Bence Basilio: N.N. Antonio: Hábetler András Barbarina: Yang Li Don Curzio: Drucker Péter
Közreműködik: MÁV Szimfonikus Zenekar, Victoria Kamarakórus Vezényel: Oberfrank Péter Jelmez: Benedek Mari Rendező: Kovalik Balázs
Mozart Da Ponte: Cosě Fan Tutte március 22. csütörtök, 19:00. Teátrum
Az operát 1790-ben mutatták be Bécsben. Magyarországon 1797-ben játszották először, de a Magyar Királyi Opera (magyar nyelven) csak 1930-ban mutatta be. A Cosě fan tutte-ről sokáig azt tartották, hogy frivol, perverz, parázna, aljas, mocskos, gonosz, stb. Nem is igazán szerették játszani. Gyakran átdolgozva adták elő, a magyar szövegen is finomítottak. Az egy lánynak tudni kell, hogy hol az ördög farka mondatot például ami az olaszban szó szerint megjelenik megpróbálták kisimítani. Mi igyekszünk ezeket visszacsempészni az előadásba. (Kovalik Balázs)
Rendező: Kovalik Balázs Vezényel: Oberfrank Péter Fiordiligi: Wierdl Eszter Dorabella: Mester Viktória Despina: Farkasréti Mária Ferrando: Megyesi Zoltán Guglielmo: Fátrai János Don Alfonso: Bátki Fazekas Zoltán
Közreműködik: MÁV Szimfonikus Zenekar, Victoria Kamarakórus Vezényel: Oberfrank Péter Jelmez: Benedek Mari Rendező: Kovalik Balázs
Mozart Da Ponte: Don Giovanni március 23. péntek, 19:00. Teátrum
Az opera bemutatója Prágában volt, 1787 októberében. Magyarországon 1797-ben mutatták be, magyar nyelven 1826-ban játszották először. A darab központi figurája, dramaturgiai értelemben is a címszereplő. Ebben a középpontos drámában mindenkit az mér meg, hogy hogyan viszonyul a centrális figurához. Ehhez az érdekes drámai szisztémához hasonlót nem sokat találunk Mozart korában. (Kovalik Balázs)
Vezényel: Oberfrank Péter Don Giovanni: Bretz Gábor Kormányzó: N.N. Donna Anna: Fodor Beatrix Don Ottavio: Szappanos Tibor Donna Elvira: Érsek Dóra Leporello: Hámori Szabolcs Masetto: Gábor Géza Zerlina: Hajnóczy Júlia
Közreműködik: MÁV Szimfonikus Zenekar, Victoria Kamarakórus Vezényel: Oberfrank Péter Jelmez: Benedek Mari Rendező: Kovalik Balázs
Mozart-Maraton: Figaro házassága - Cosě fan tutte - Don Giovanni
március 25. vasárnap Teátrum 11:00 Figaro házassága Jegyár: 5500 Ft
16:00 Cosě fan tutte Jegyár: 5000 Ft
20:30 Don Giovanni Jegyár: 6500 Ft
A három opera nem alkot trilógiát, nem áll össze egyetlen történetté, s bár szervesen összekapcsolódnak, nem egészítik ki egymást. Csak annyira hatnak egymásra, mint három egymás mellé helyezett festmény, melyek önkéntelenül is triptichont alkotnak. A három darab tematikája közös: szerelem, emberi viszonyok és hogyan ismerünk magunkra a másik emberen keresztül. Az is összeköti a három operát, hogy hiányzik belőlük még a francia forradalomhoz kapcsolható Figaróból is az ideologikus szempont, ami a többi nagy színpadi Mozart-művet jellemzi. Szerintem bármilyen sorrend elképzelhető. A maratont zárhatná a Cosě (keserű kicsengés), de akár a Figaro is. A Figaro befejezése ugyanis a legmozartibb, ennél gyönyörűbben egyik zenéje sem sugározza a békét, a megbocsátást, egyik sem sugallja ennyire meggyőzően, hogy a létezés értelme az egymás mellett élés megtanulása. Miért bocsát meg a grófné? Mert hisz abban, hogy, ha egy bűnös eljut arra a pontra, hogy bocsánatot kérjen, akkor nem szabad megtagadni tőle az esélyt. Ha ez nem így lenne, akkor a világnak nem lenne értelme. (Kovalik Balázs)
Rejtő-Kárpáti: Az Öldöklő Tejcsarnok (avagy Piszkos Fred nem lép közbe) (a tatabányai Jászai Mari Színház vendégjátéka) március 27. kedd, 28. szerda, 19:00. Teátrum
Jegyezze meg, fiacskám, hogy ölni mindennel lehet, kivéve a pisztolyt és a kést, amikért ma már semmit nem fizetnek a könyvkiadók. Én például a harmadik fejezetben megöltem az ausztráliai Lady Poczkot a rejtélyes sörnyitó segélyével, amely az embert egyetlen másodperc alatt vegyi képletére bontja. Ha jól emlékszem, ebből a csinos hölgyből nem maradt más, mint egy kevés koffein és hidrogén, amivel szőkítette a haját. De öltek már körömráspollyal, kiskanállal, keresztrejtvénnyel azonban iparkodjon, kedves bérgyilkos úr, szállja meg az ihlet, mert mindjárt itt lesz a Scotland Yard, és valahová el kell még rejtse a hullámat is
Van egy szegény fiú, aki reménytelenül szerelmes, és a halálra készül jaj, de mennyivel nehezebb megírni a búcsúlevelet, mint leugrani a hídról! És van egy másik fiú, maga a rakás szerencsétlenség mit tegyen, ha semmire nem alkalmas szegény, legfeljebb az irodalmi Nobel-díjra? És van két nagy problémamegoldó:
a csodálatos tejcsarnokosnő (Tóth Ildikó) és Plack, a Vörös avagy Egyszerű Plack (Mucsi Zoltán)
Rejtő Jenő alig ismert remek kisregénye alapján Kárpáti Péter írt színdarabot. Hátborzongatóan mulatságos játék szerelemről és képzeletről, képtelen vágyainkról és a beteljesülésről.
Szereplők: Tóth Ildikó, Mucsi Zoltán, Chován Gábor, Tóth Ildikó, Mátyássy Bence, Molnár Csaba, Honti György, Vallai Péter, Bajomi Nagy György, Horváth Virgil. Zene: Lázár Zsigmond; díszlet: Valcz Gábor; jelmez: Ory Katalin; asszisztens: Niklai Judit. Rendező: Novák Eszter Jegyár: 3000 Ft
(A 28-i előadás a Budai Színház sorozat első előadása. A Budapesti Tavaszi Fesztivállal közös szervezésben.)
Hazánkban első ízben a 2006-os Budapesti Tavaszi Fesztiválon került sor Fringe jellegű fesztivál megszervezésére. Ez a mozgalom eredetileg az Edinburgh-i Nemzetközi Fesztivál kezdeményezésére indult el 1947-ben, és azóta a világ számos nemzetközi fesztiváljához kapcsolódik hasonló programsorozat.
A Fringe lényege, hogy a szervezők a gondosan összeválogatott programmal rendelkező anyafesztivál mellett egy párhuzamos platformot nyitnak, egy eseménysorozatot, melyen minden jelentkező felléphet. A fesztivál biztosítja nekik a fellépés helyszínét, minden egyéb költség a jelentkezőket terheli. Annak érdekében, hogy a nagy kavalkádban minél többen bemenjenek egy-egy előadásra, a fellépők a fesztivál előtt és alatt az utcán reklámozzák magukat, megadva ezzel a Fringe fesztiválok nyüzsgő, színes, látványos, nagy-felfordulás hangulatát. Az első Budapest Fringe Fesztivál sikeres volt, hiszen 226 (!) szólista, színház-, és táncművészeti társulat, komoly és könnyűzenei együttes jelentkezett, és 181 előadás valósult meg a fesztivál három napja alatt. A fellépők közt volt versmondó, gitáros-énekes, vonósnégyes, punk-zenekar, színtársulat, szimfonikus zenekar, kortárs tánc, hastánc, mese, performansz, tűzzsonglőrök és még sok más színes előadás.
Az első fesztivál sikerét jelzi, hogy a színházi-zenei szakemberekből, fesztiváligazgatókból álló szakmai zsűri által jóváhagyott, 90 társulatot tartalmazó listából mazsolázgathattak a nyári-őszi fesztiválok szervezői. Az első Fringe-n bemutatkozott művészeket, társulatokat hívtak többek között a budapesti Hídünnepre, az ulmi Donau Fest-re, a Budapesti Búcsúba, a Művészetek Völgyébe.