film [videoművészet] 2007. március 2. péntek 13:51
nincsen hozzászólás
szerző: Sőrés ZsoltLáthatatlan Filmek Klubja: V. Egy világváros megfilmesítése – New York City leleplezése 2007. március 16., péntek, 18:00. Budapest - Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum (IX. Komor Marcell u. 1., I. emeleti előadóterem)
A film nagyjából éppolyan reális élmény, mint egy hallucináció; márpedig az igazán reális. (Hajas Tibor: A praktikus képzelet, 1976)
A Láhatatlan mozi: a korai amerikai avantgárd film 1894-1941 azoknak a mindeddig ismeretlen amerikai filmkészítőknek a tevékenységét fedezi fel, akik az Egyesült Államokban és külföldön dolgoztak a mozi feltalálásától a II. Világháborúig. Az avantgárd művészek produkcióit ahogyan a filmgyártás minden szintjén működő professzionális filmrendezők és amatőr filmkészítők együttműködtek egymással az innovativitás és az (oly gyakori) ellentmondásosság nézőpontjaiból mutatjuk be. Létrejöttük óta e filmek közül sok nem volt elérhető, néhányat nyilvánosan soha nem is vetítettek, és másolatokban sem volt hozzáférhető egészen mostanáig. A világ vezető filmarchívum-gyűjteményei közül hatvan a New York-i Anthology Film Archivesszal együttműködve élesztette fel a mai közönség számára a filmtörténetnek ezt a sokáig elhanyagolt időszakát.
A filmkészítők a mozi kezdetei óta bolondulnak New York City dinamikus képeiért. Avantgárd kísérletek bukkantak fel a legtöbb, valószínűtlen helyen, köztük a forduljunk-a-huszadik-század-felé aktualitásokkal, reklámokkal és radikális híradókkal, és Busby Berkeley látványos Broadway altatódalával az Aranyásók 1935-benből. Nagyvárosi szimfóniákat képviselnek olyan korszakalkotó amerikai filmek, mint például Charles Sheeler és Paul Strand Manhattája (1921), Robert Flaherty 24 dolláros szigete (1926 körül), Robert Florey Felhőkarcoló szimfóniája (1929) és Jay Leyda Egy bronxi reggele (1931). A 29 rövidfilm a maga teljességében, szeretetteljesen festi le a fejlődés félszáz éve alatt a New York-i színhelyeket, a város felhőkarcolóit, Manhattan utcáit és éjszakai életét.
Filmek:
1. Korai nézetek: A hóvihar, (1899) ismeretlen alkotó, American Mutoscope and Biograph Co., Lower Broadway, (1902) Robert K. Bonine, American Mutoscope and Biograph Co., Egy felhőkarcoló kezdete, (1902) Robert K. Bonine, American Mutoscope and Biograph Co., Panoráma a New York-i Times Buildingről, (1905) Wallace McCutcheon, American Mutoscope and Biograph Co., New York City felhőkarcolói a North Riverről, (1903) J. B. Smith, Edison Manufacturing Co., Panoráma a Brooklyn Bridge tornyából, (1903) G. W. Billy Bitzer, American Mutoscope and Biograph Co.,
2. A kereskedelem trükkjei: A Star Theatre lerombolása és felépítése (1901) Frederick S. Armitage, American Mutoscope and Biograph Co., Coney Island éjszaka (1905) Edwin S. Porter, Edison Manufacturing Co., Belső New York-i földalatti, 14. utca - 42. utca, (1905) G. W. Billy Bitzer, American Mutoscope and Biograph Co., New York látványa jachtról, (1902) Frederick S. Armitage, A. E. Weed, American Mutoscope and Biograph Co., Looney lencsék: felhőkarcolók hasítása, (1924) Al Brick, Looney lencsék: Tizedik sugárút, NYC, (1924) Al Brick,
3. Jelenetek a Ford Educational Weeklyből: 8. sugárút felemelt vonat a 112. utcánál, A lugas a napsütés és az árnyék munkája, a Herald Square Station nézete, Légi látvány a Hatodik Sgt.-ról. Vonat 28-as, 26-os, 24-es, (1916-1924) ismeretlen alkotó, 4. Manhatta (1921) Charles Sheeler, Paul Strand, 5. 24 dolláros sziget, (1926 körül) Robert Flaherty, 6. Felhőkarcoló szimfónia, (1929) Robert Florey, 7. Manhattan melódia, (1931) Bonney Powell, 8. Egy bronxi reggel, (1931) Jay Leyda, 9. Lábjegyzet-tény, (1933) Lewis Jacobs, 10. A világot látni, Első rész: egy látogatás New York-ban, N. Y., (1937) Rudy Burckhardt, 11. A boldogság üldözése, (1940) Rudy Burckhardt, 12. Aranyásók 1935-ben, (1935) Rudy Burckhardt, 13. Őszi tűz (1930-33) Herman G. Weinberg (Fekete-fehér, USA, 152 perc.)