hosting: Hunet
r38
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2007. március 4. vasárnap   11:13
nincsen hozzászólás

szerző: Utazó
Oscar Guzman
2007. február 9. Almássy tér

  Oscar Guzman a maga egyszerűségével besétált a szerényen megvilágított színpadra nélkülözhetetlen hangszerével - mely nélkül szinte elképzelhetetlen lenne a flamenco , leült és elkezdte kétrészes, megközelítőleg 60 perces produkcióját. Ekkor már csak az a hat húr és a varázslatos 10 ujj dalolta el Andalúzia több mint 200 éves búját, bánatát, hétköznapjait. Pontosan úgy, ahogy azt néhai mesterétől, Jorge Tomes „El Moro”-tól tanulta, akitől elsajátította a flamenco írott és íratlan szabályait, mert ezt a muzsikát az andalúziai társadalom legalsóbb rétegeiben élők, maga az egyszerű pórnép tagjai - kalandorok, vándorok, földmunkások, bányászok, kovácsok, halászok, kosárfonók, vályogvetők és cigányok - vitték tovább nemzedékről nemzedékre. És ez a lényeg, mert a flamenco ténylegesen elképzelhetetlen lenne cigányok nélkül. Lásd például a nemzetközileg is legismertebb muzsikusunkat, Snétberger Ferencet, aki már jó ideje Berlinben alkot, és ő játéka is szinte elképzelhetetlen lenne a flamenco nélkül.
  
  De megcáfolhatatlan tény, hogy Spanyolországban maradt fenn és innét tudott világhódító útjára lépi ez a tradicionális műfaj. Akárhogy is nézzük, itthon leginkább műkedvelők és hobby flamencoisták űzik ezt a műfajt. Természetesen azért akadnak kishazánkban is igazi vérű muzsikusok, itt van például az előbb emlegetett Snétberger Ferenc is. Épp ezzel kapcsolatban volt jó, hogy felvezetésként a rendezvény legelején láthattunk négy amatőr lányt, akik zászlójukra tűzték a flamenco tánc bemutatását. Bizonyára lelkesek voltak, legalábbis ezt akarták elhitetni a publikummal. Megpróbálták a tanultak alapján és nem az érzelmek alapján bemutatni a flamenco táncot. Sajnos csak demonstrálták azt, mert semmi olyan nem jött le a táncukból, amit érezniük/ éreznünk kellett volna. Pedig mennyi szépséget, tüzet rejt magában ez a műfaj. Tény, hogy a négyesből csak két leányzónak köze ehhez a tánchoz. Mert ugye a flamenco az flamenco, és nem keverendő össze mással. Alig 15 perc alatt többször mentek le, s jöttek vissza a szüleik örömére. De sajnos a flamenco alapszabályait nem tartották be, mert ez nem csupán egy zenei stílus, hanem a génjeikben kellett volna hordozniuk e tánc kifejezését és üzenetét. Mert a flamenco az az élő művészet, mely egyben egy életstílus is, mely megengedi megérteni egy idegennek is a mindennapos létezést. Az ő táncukban nem véltem felfedezni az „El Baile”-t, a mélyről jövő őszinteséget és a táncból felszabaduló nőiesség kihangsúlyozását, azt kihívó eleganciát, mely alapból gyönyörködtette volna a nagyközönséget. Épp azért volt jó látni őket, látni, hogyan nem szabad kiállni a nagyközönség elé.
  
  A bemutatójuk után jött Guzman s mindenkit meggyőzött, hogy kell ezt a műfajt játszani. Igen, meggyőzött mindenkit arról, hogy nem mást, hanem a flamencot a tradíciót hallottuk, ahogy azt Paco de Lucía és sokan mások játsszák. Itt van pl.: Pepe Habichuela, Juan Carlos Romero, José Antonio Rodríguez, José Manuel León, Raimundo y Diego Amador, Gerardo Núńez, Pedro Sierra, Moraíto, Juan Diego, Manolo Sanlúcar, Antonio Rey, Gerardo Núńez, Vicente Amigo, Juan Diego, Tomatito, Vicente Amigo, Serranito, Óscar Herrero, Nińo Josele és végül ebből a felsorolásból látható, hogy nem kevesen űzik ezt a műfajt
  
  Kis kitekintés után újra visszatérek néhány gondolat erejéig Oscar Guzman produkciójára. Nem véletlenül tudta meghódítani a világot az 1971-ben született flamenco-mester, mert ahogy azt a legelején ecseteltem, nagyon szerényen, átéléssel adta át a flamenco muzsikát a publikumnak. Játéka nem csak telis-tele volt flamenco gitáros bravúrral, hanem azon túl is mély tisztelettel mutatta be szerzeményeit a publikumnak. Az elhangzott darabok között igencsak tört angolsággal néhány gondolat erejéig narrálta a dalokat, azután újra és újra elbűvölte hibátlan andalító játékával a közönségét. Mindannyian csodáltuk bravúros fegyelmezett ujjtechnikáját és az egész előadását. Végülis semmi más nem kellett ehhez a produkcióhoz, csak egy igen kiváló muzsikus, aki el tudja feledtetni velünk a múló időt, mert a flamenco ilyen. A produkciója végén mosolyogva távozott, hogy az utána következő Verde Del Mar, azaz a tenger zöldje formáció pattogós és zajos flamencotól sem mentes produkciójával záruljon ez az este. Én nem csalódtam a Verde Del Mar igen sajátos modern és hagyománytörő műsorát. Minden mozdulatuk és hangjuk körbe-körbe járta a flamenco muzsikát. Azonban az aranyos hangulatú melódiáik sok esetben kissé sziruposnak hatottak (de legjobb, ha személyesen győződsz meg róla, hogy igaz-e ez az állítás). Egyébként a négytagú muzsikus gárda legfőbb erényének tartom, hogy a szerteágazó flamenco muzsikájukat olyan elmélyülten és művészien tálalták, hogy elfelejthettük az itthon uralkodó négy évszak legzordabbikát és a hétköznapok gátlástalanságát



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Oscar Guzman

Verde Del Mar

 programajánló: 
2024. május 9.
Esti Kornél a Budapest Parkban
2024. május 12.
Budapest Garden Party: Zenei - Gasztrofesztivál
Sabbath, Dio, Jethro Tull dalokat is előad májusban az Electric Guitarlands 4 gitárhőse
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Akik házibulit csaptak az MVM Dome-ban: a Depeche Mode
Suicidal Angels, Fusion Bomb, Crimson Fire
A Normandie lenyűgözte Budapestet a Dopamine turné keretében
Cattle Decapitation, Signs Of Swarm
Fesztiválhangulat a Dürer kertben- Halflives és az Inferno Turné
Amaranthe, DragonForce, Infected Rain
Meshuggah, Avatar, The Halo Effect
Két zenekar, egy este a Dead Poet Society és a Ready the Prince lángoló show-ja az Akvárium színpadán
Battle Beast, Saint Deamon, Induction
Black Foxxes szárnyalása, azaz egyedülálló élmény a Dürer Kertben
 kiemelt 
Megjelent az Elefánt ötödik nagylemeze, a SEMMI
  
A most megjelenő ötödik Elefánt nagylemez, a SEMMI az előző két albummal együtt alkot egy univerzumot, miközben zeneileg és szövegében is minden eddiginél jobban elrugaszkodik a zenekar “megszokott” világától

Palaye Royale a Barba Negrában!
Rockmaraton 2024
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 velőrózsák    steve carrell    g3    cavalera conspiracy    kanada káosz    nemesis    limp bizkit    godot    antalgia    rockmaraton    feltbeats    at the drive-in    ministry    unsent letters    cult of grace    trousers    ion dissonance    karen carroll    rock the boat    trafó    vicky sunday    ego-project    charlie st. cloud    brendan fraser    destroy the carrot  

r49
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!