beszámoló [koncert] 2007. február 14. szerda 14:45
nincsen hozzászólás
szerző: EliánaElio Revé y su Charangón 2007. január 30. Almássy Téri Szabadidőközpont
Munka- szórakozás találkozóra siettem az Almássy térre. Tetszett az utcán flangáló férfiak arcán játszó félmosoly, ahogy reagáltak rám, bár az utóbbi napokban nem lettem volna férfi a közelemben. Érezem én is, hogy túl gyors vagyok, túl áradó és nagyon megfoghatatlan. Édes méreg. Mint egy fado dal. A kubai nagykövet védnökségével kubai bál volt, vérforraló latin zenével. Kubai karnevált és zenetörténeti kiruccanást hozott ide nekünk helybe Senor Elio Reve és kompániája január végén. Ahogy újabb és újabb kubaiak szabadulnak ki az elzártságból, a világ egyre jobban megismeri a szigetország korántsem egysíkú zenéjét. Imádtam, ahogy a dobok feldübörögtek, a gitár sírásba kezdett, fájdalmast sikító férfi hangja a szerelemről. A boxos fehér mosolya a nagybőgő mögül. A vakuk villogtak, a fényes pörgésben majd belevakultam. Élveztem, ahogy a férfiak felfalnak a szemükkel. Ezek nem szende villanások voltak a metróból, hanem kihívások. Erősen sminkeltem, a félhomályhoz. Jó volt ringatózni és eltünni a tömegben.
Az Elio Reve y su Charangon hazájában 50 éve a legnépszerűbbek közt van, és néhány éve kezdett nyugati karrierjük azt is mutatja, hogy a Buena Vista Social Clubon kívül mások is tudnak zenélni Kubában. Az együttes vezetője, az ifjabbik Elio Reve édesapjától vette át az irányítást. A generációváltás nem jelentette az autentikus changüi stílus feladását.
Zenéjük, a changüi Kuba keleti részéről származik, különlegessége, hogy tisztán magán viseli az afrikai gyökereket, és a spanyol hatások is félrehallhatatlanul ott vannak. Revé az úgynevezett changüí stílus képviselője, amely az Alvarez által játszott son elődjének tekinthető: 1860 körül alakult ki a cukornád ültetvényeken dolgozó rabszolgák körében, s legfőbb jellemzője - mely egyben a sontól is megkülönbözeti - az, hogy egyaránt tisztán kitapinthatóak benne az afrikai gyökerek és a spanyol hatások: a changüí zenekar fontos hangszere például az Afrikából származó - egyebek közt a bantuk által is ismert - marimbula, mely egy olyan különleges ütőshangszer, mely leginkább egy faládához hasonlít, s akár rajta ülve is meg lehet szólaltatni. E „doboz” amúgy a ritmusszekció szerepét tölti be a zenében - szemben a sonban szereplő basszusgitárral és kongával. Elio Revé hűen őrizte zenekarával e Kuba keleti részéről, Guantánamóból származó zene hagyományait, így sok évtizedes kitartó munkája elismeréseként megkapta a „Padre de Changüí” (A changüí atyja) titulust. Az együttes hatalmas presztízst vívott ki magának Kubában az évtizedek során, és a mester keze alatt olyan zenészek sajátították el a műfaj fortélyait, mint a ma már önálló karriert befutott Los Dan Den, a Los Van Van zenekart megalapító Juan Formell vagy Cándido Fabré. Revé tanítványai között ott volt saját fia, Elio Revé Jr. is, aki felsőfokú zenei végzettsége mellett zongorázni is megtanult, így természetesen maga is tagja a zenekarnak.. ennek köszönhető, hogy édesapja 1997-es, egy autóbaleset miatt bekövetkezett halála után képes volt átvenni az együttes vezetését, s így az Elio Revé y su Charangón tovább működhetett. Az ifjabbik Elio vezetésével az odahaza rendíthetetlen népszerűségnek örvendő zenekar a nemzetközi porondra is kilépett: sikeres koncerteket adtak Mexikóban, az Egyesült Államokban és Európában is. A korszakváltás egyben technikai fejlődést is jelentett, és a csapat azóta több CD-albumot (Se sigue comentando és Con la mano en la masa), valamint egy DVD-t is kiadott. Az Elitónak is hívott ifjabbik Revé emellett egy percre sem felejtette el, hogy e zene honnét származik: nemrég indította útjára Kuba első Changüí Fesztiválját, mely minden év decemberében zajlik természetesen Guántanámóban.
Rumba Caliente- vérforraló ritmusok, tekergőző párok és mosoly az arcokon, az egész zenekar, több mint tizen, egyszerre él és mozog. Viharos taps és pihegő mellkasok, mély dekoltázsok. Con Mis Manas Se Revuelve nagybőgő és konga alapokhoz síró férfi hang, lassan felpörgő ritmusok és gyorsuló refrének . Ha ennek tükrében tekintek a világra, úgy érzem, hogy a végtelen óceánban, amelyben élünk vannak olyanok, akik nem mernek álmodni, vannak olyanok, akik nem tudják az álmaikat megvalósítani és csak alig maroknyi olyan bátor él körülöttünk, aki képes álmodni És képes tenni is azért, hogy az, ami a fátyol túloldalán van, valósággá váljon. Changui Maria a changui stílus egyik kötelező alapdarabja, ha szeretnénk megérteni mi is lakik a kubaiak szívében és mi az amiről énekelnek és ahogy mindezt teszik. Elio Revé és bandája mertek nagyot álmodni, elindultak az álmaik felé és mára már ők maguk lettek az álmok. Mások álmai, példaképei. Akik bebizonyították, hogy társadalmi berendezkedéstől és politika korlátaitól függetlenül is képesek lehetünk nagyot alkotni. Az ember mindenhol ember marad, boldogságra és életigenlésre várva. Ők ezt az életszeretetet és szív mosolyt képesek voltak belelopni dalaikba és átadni másoknak.