szerző: Sőrés ZsoltMagiae Visualis: Válogatás a filmes „Világos Látás” kísérleteiből – a Stúdió Galériában Gualtiero jacopetti – Franco Prosperi: Addio Zio Tom / Isten veled, Tamás bátya 2006. január 20., szombat, 18h, 18:00. Budapest - Stúdió Galéria (V. Képíró u. 6.)
A most vetítésre kerülő művek mindegyike több mint egy film, kulturális és társadalmi víziót testesítenek meg. Mindhárom alkotás egyfelől a greenawayi vizuális film metaforájának megfelelően öntörvényű és alapvetően érzéki tapasztalatú mű: képi észlelés nyújtotta esztétikai gyönyörhöz juttatja nézőjét, másrészt radikális társadalomkritikájuk célja az eltérítés, egy sajátos détournement. Ennek révén működve a szimbólumok, a történelmi események és a különböző kulturális formációk és hagyományok e filmekben egyszerre historikus és kortárs, szinkrón együttest alkotva egy felsőbbrendű (művészeti) környezeti konstrukcióba történő integrációt is meg kívánnak valósítani. A szent hegy Jodorowsky egyik emblematikus pszichomágia-filmje a valósággal való szembenézésre, egész civilizációnk újragondolására sarkall, az Isten veled, Tamás bátya! az ál-dokumentarizmus és a pszichedelikus szürrealizmus segítségével valóságlátásról, történelmi és mitikus, túlságosan emberi, ciklikus időélményünkről, az emberi pokol legmélyebb bugyrairól szól, míg a Vad vallások a XXI. század fordulóján a mágia segítségével kínál lenyűgözően grandiózus, anarchista-expresszív rítusokat a globális kultúr- és médiaszemét világméretű, elbutító özönének a félresöprésére. A filmeket a Sőrés Zsolt, a filmklub szerkesztője vezeti be; a vetítések után pedig igény szerint kötetlen beszélgetésre invitálják a nézőket.
Franco Prosperi: Addio Zio Tom / Isten veled, Tamás bátya! Színes olasz film, olasz nyelven angol felirattal, 136 perc, 1971 Írta és rendezte: Gualtiero Jacopetti Franco Prosperi
Több évtizede már annak, hogy a Mondo Cane / Kutya világ-filmek forradalmasították a dokumentumfilmezés, a hírműsorok és a média világát. 1962 óta Gualtiero Jacopetti és Franco Prosperi újságírókból lett konceptuális művészek jóvoltából tudjuk, hogy a legtöbb dokumentumanyagot megrendezik számunkra a különböző reality-tévécsatornákon, s hogy az első valóságshow megteremtése is a két olasz filmesnek köszönhető. Sajnálatos, hogy a Mondo-filmeknek rossz hírük van, de csak azok számára, akik még nem látták az olasz rendezők munkáit és csak a többi gyomorforgató vagy primitív utánzatot ismerik, kezdve a Mondo Bizarrótól (1966) a Shocking Asia, Part I / Sokkoló Ázsia, I. részig (1974). 2003 óta azonban az ún. shockumentarizmust megalapító rendezők eredeti munkái korlátozott (és számozott) példányszámban az USA-ban megjelentetett DVD-sorozat formájában újra megtekinthetőek a kivételes és elhallgatott művészeti teljesítmények iránt fogékony és nyitott szellemű közönség számára. Filmjeik katartikus és brutális erővel mutatják be a különböző kultúrák természetesen bizarr valós vagy kitalált rituáléit és történéseit, amelyet provokatív-költői narrációval tesznek számunkra felejthetetlenné. Ahogy Róheim Géza nyomán megfogalmazhatjuk, a kultúráknak, mint csoportokban kiélt neurózisoknak a bemutatására tesznek hatásos kísérletet.
A fekete kontinens pusztulását grandiózus és apokaliptikus vízióban láttató Africa Addio / Isten veled, Afrika! (1966) után, mintegy azzal összhangban készült Addio Zio Tom az amerikai néger rabszolgatartás és a rasszizmus, a polgárjogi mozgalmak fenoménjein keresztül az elállatiasodott, kegyetlen ember kiábrándító természetrajzát adja a témát brilliáns filmes eszközökkel feldolgozva. Az Addio Zio Tom lenyűgözően megrendezett, sokkoló utazás a pokolba, a Jacopetti-Prosperi páros egyik legnagyobb mesterműve, amely újszerű és ravasz jelenetekkel van tele (az egyik ilyen az ál-dokumentumfilmesek időutazása a régmúltba, bemutatandó a Tamás bátya-korabeli rabszolgaságot), s amely az elveszettnek hitt kapocs a Mondo Cane és az olasz kannibálfilmek (leginkább az 1980-as, kvázidoku Cannibal Holocaust) között is.
Megközelíthető: a 2-es metró, a 47-49-es villamos, a 83-as troli és a 15-os busz Kálvin téri megállójától egy rövid sétával.