szerző: frankyAida lángokkal 2006. november 29. – Budapest, Aréna
Az Aida története közismert, dallamai még a fiatal generációk számára is ismerősek. Ennek ellenére mégis bátorség kellett az Art Concerts caspatától, hogy a világ egyik legősibb szerelmi történetét kombinálja egy új, de szintén ősi elemmel, a tűzzel.
Három személy nevét kell megismertetnünk a kedves olvasóval: Franz Abraham a produkciós iroda munkatársa, aki óriási tapasztalattal rendelkezik azon a területen, ami a szabadtéri színpadi show-k megszervezéséhez szükséges, úgy hogy a magas művészi színvonal ne sérüljön.
Az olasz rendező, Pier´Alli , aki hosszú időn át a milánói Scalaban is dolgozott, garancia volt a színvonalas rendezésért. Hiszen a nemzetközi opera csillagok (volt köztük cseh, kolumbiai, német, orosz, mexikói és üzbég egyaránt) irányítása, a szerepek harmóniája, a szokatlan körülmények és színpad adta körülmények berendezése szokatlanul nagy kihívást nyújtott a rendező számára.
A 240 fős zenekar sirigálása sem volt mindennapi feladat. A müncheni Walter Haupt azonban kiválóan bírkózott meg a feladattal. A karmester mindvégig képes volt feszesen irányítani az orkesztrát. A láthatóan nem mindenap opera hallgató közönség számára maradandó éléményt jelentett a játékuk. A Lembergi Filharmónikusoké ez a dicséret.
A produkció a híres opera minden tekintetben méltó megrendezése volt. A helyszín is nagyon megfelelő volt arra, hogy a monumentális darabot, amelyet most szuperprodukcióvá alakították, több ezren tudják egyszerre megtekinteni. Noha nem volt telt ház így is megközelítőleg nyolcezren látták a showt. Az Aréna akusztikájára nem lehetett panasz.
Néhány szó a főszereplőkről. Radames szerepét az előadó a klasszikus, a régmúlt időkre emlékeztető olasz énekesekre emlékeztető hőstenorként énekelte. A mezzoszoprán szerepet, Amneris, éneklő előadó is kiválóan szerepelt. Összességében a nem éppen hagyományos külsőségekkel és nem éppen a gyakori opera látogatóknak előadott operában minden szereplő a helyén volt.
A különböző fények, amelyekkel taglalták a teret, rendkívül megkapó és hatásos volt. Különösen a templom és apalota taglalása, vagy a sírkamra bezárulása volt kiválóan megjelenítve. A tűz elemek fellobbanása a helyén volt, néhány nézőt az idősebb generációkból kissé viszont zavart. A világításért felelős Andreas Kisters és csapata kiválóan dolgozott.
A több száz fős tánckar mozgása, az énekesek és a zene által megteremtett harmónia és feszültség mozgás általi bemutatása Simona Chiesa koreográfus tehetségét és kreativitását dicséri. Az usty nad lábeni színház tánckara harmónikusan dolgozott együtt az olasz koreográfussal.
A szólóéneksek alá dolgozó, de a dramaturgiában fontos szerepet kapott kórus egyenesen Ukrajnából érkezett. A Dumka Kápolna kórus már több, mint negyed évszázados múltra tekint vissza.
A közönségről meg kell írnunk, hogy hallhatóan nem a minden héten operába látogató, műértőkből állt. Ez leginkább abban nyilvánult meg, hogy az áriákat széttapsolták, mert a pillanatnyi hatásszünetekben azonnal kifejezték tetszésüket. A művészek azonban túltették magukat ezen.
A kivetítőkön angolul lehetett olvasni a szöveget. Noha ez teljesen normális a mai világban, hogy az operát nem ismerők kedvéért az olasz áriákat feliratozzák, nem gondoltak a magyarok nyelv nem tudására. Néhányan szóvá tették, hogy magyarul is feliratozni kellett volna az operát.
Összességében nézve a megrendezés méltó volt Giuseppe Verdi eredeti művéhez. Köszönet a show szervezőinek, a Showtime Budapestnek, akik fontosnak tartották ennek a nemzetközi produkciónak Magyarországra hozatalát.