lemezajánló [nagylemez] 2002. február 27. szerda 11:40
nincsen hozzászólás
szerző: GD’SPop Iván: Hospital Hungary
Hosszú szerzői várakozás és rengeteg bravúros zenei kísérlet előzte meg Hospital Hungary megjelenését. Hymn of Hospital Hungary első track-be rejtettek el néhány mp3 filet és 3 video részletet, melyből egy kis betekintést tudunk nyerni a Pop Iván addigi audio-vizuális kreatív munkásságába. Nagyon érdekes és nem mindennapi hang és képi világkép tárul elénk. De ez nem olyan könnyen emészthető mint általában a komolyzenében pl. a Mozart-i hangszeres muzsika, hanem inkább a Szabados- féle kísérletező free jazz-re jellemző. Pop Ivan alkotásaiban nagyon meghatározóan fellelhető a dallamiság és a kísérletezés utáni igény. Nagyfokú zenei bravúrral oldották meg a különböző zenei stílusok egymásba merítését is. Remekül tudnám jellemezni: számomra olyan érzést nyújtott, mintha távoli sztyeppe hús- vodkás hangulat-foszlányait és illatai keverték volna össze a trópusi életérzéssel. Ez az egész egyfajta sajátos fúvósok által ihletett disszonáns himnuszokból felépülő melódia. A lemez tartalma: I. Hymn of Hospital Hungary: multimédiás rész... II. L´amore cosmico/malatia improvisa (5:52) Bevezetőként egy halk gramofon lejátszóból kiszivárgó tangóharmonika sercegésébe, beépülő beszéd és hangfoszlányok. Ezek a hangulatok vezetik be a kissé szomorúan disszonáns fúvós és gitár elemeket, és ebből a képből fokozatosan kúsznak elő és épül be a fő dallamsornak a nagyon is meghatározó ünnepélyesen szép motívumai, mely szinte végigkíséri a művet és beépíti tudatunkba magát. III. Was ist bloß am Sonntag los? (6:31) IV. Fear is dining, with gusto/3.6.9. delete (5:04): Egy gyönyörű vers a sínhegesztőhöz. Némi melankóliából felépülő vibráló szaxofon, trombita és klarinét témák vetítődnek egyfajta gitár fantáziába. Száguldozik és helyezkedik, szabad szárnyalást nyújt a fúvósok filmzenei hatású kaotikus szomorúságának. V. It´s easy to hurt a loaf of bread! (12:52): A Balkán sajátosan felszabadult érzés világa keveredik a felfokozott XXI.sz szaggatásával és lüktetésével, valami megmagyarázhatatlan visszatérés a romantikához is. Elnyújtott bravúros fúvós komplexitás és megfelelő ideig való kivárás ad teret a dob, bőgő és gitár tökéletes megszólalásához is. VI. Karate Poker(3:41) Ez az első és talán ilyen jellegű húzós hangszeres performance ezen az albumon. Erőteljesen sajátos keverékét alkotja a punk és industrial zenei hagyományoknak, de a zenészek nagymértékben stílusújítók is, mert a fő témákat a szaxofon és a trombita átiratában hallhatjuk, ami annyira nem megszokott. VII. Tales for cruel people (1:36) Kortárs zenei átvezető hegedűhúrokra és gépzajokra VIII. Reality wear a thousand cloaks (5:28) Melankólia tangó, kecses magánnyal átitatva. Állandósult téma-variáció gitárra, majd trombitára. Ez az egész hangzás egyre csak feszül, hogy (vidám-szomorú) trombita harmóniába épüljön le és végül kialudjon. IX. State secret sport (2:05) Ez talán a második leggyorsabb, vagy mégis az első leggyorsabb (ezt nem tudtam biztosan megállapítani..), de tényleg felszabadult szám. Hihetetlen leleménnyel oldották meg a bőgő és a dobok által diktált iramot, mely elegáns, pontos és jó a fúvósok téma választása is. X. Rotten orange (9:36) A Felvezető gondolatokat és a felszabaduló kortárs és free jazz elemeket kitűnő módon ötvözték a Pop Ivan-os szaggatott ritmus-érzésvilággal. Ezt az egyre inkább a kialakult képet a fúvósok tudatosan boncolják szét, sajátos precíz képi világukkal. Ez a hamis érzelgős-depressziós dallamvilág gúnyoros klarinét, szaxofon szólókba tör át, és lassan leépül egy halk csendes morajjá, hogy ne felejtse el az eredeti dallam-motívumot, és ezt a folyton újításra kész formációt. Tehát ezt a Pop Ivan „Hospilat Hungary” című albumot azoknak ajánlom, akik szeretik a remek, izgalmas, igazán hosszú zenei kalandozást, és akik vállalkoznak arra, hogy a zenészekkel együtt egy-egy új gondolatot továbbvigyenek a jövőbe. Egyébként a „Hospital Hungary” című album a 2001. év utolsó harmadában jelent meg a Bahia gondozásában.