előzetes [fesztivál] 2001. március 8. csütörtök 17:12
nincsen hozzászólás
szerző: mogyoroBrasil Tropical 2001 április 9, Kongresszusi Központ
Kit ne csábított volna még a Riói karnevál színpompás jelmezkölteményeket felvonultató, vérpezsdítő táncorgiákkal megfűszerezett varázslatos világa? Nekik hozza Magyarországra a Showtime latin sorozatában a BRASIL TROPICAL-t.
A brazil zene- és tánc- és capoiera-színháza. Az idén 25 éves társulat, Brazília függetlenségének 500. évfordulója alkalmából ünnepi műsorával turnézik világszerte, most először Magyarországra is ellátogat. A színpadon 40 táncos, mintegy 400 lélegzetállítóan színpompás jelmezt vonultat fel. Egy egész estét betöltő, káprázatos karneváli ünnepet varázsol a nézőközönség elé.
Edvaldo Cameiro sok más fiatalhoz hasonlóan utcai művészként kezdte a capoeirát (Capo Era), Bahia fővárosában, Salvadorban. Együttesének fogadtatása igen kedvező volt. Rövid időn belül megtalálta módját, hogy kapcsolatot létesítsen színházi szakemberekkel, művészekkel, akiktől sokat tanult koreográfiáról, színpadi megjelenítésről és kosztümökről. Nemsokára pedig megérlelődött a gondolat, hogy saját társulatot hozzon össze, akikkel bejárja majd egész Európát. Röviden összefoglalva így indult el 30 évvel ezelőtt a világ legnagyobb, legpompásabb brazil zene- és táncszínházának története. A capoeira harci játék próbára teszi az erőt, gyorsaságot, leleményességet, bátorságot és az akrobatikus készségeket egyaránt. Edvaldo Carneiro sokat tanulmányozta a capoeira eredetét és tradícióit, elnyerve ezzel a „Lila Ing” elnevezést. A capoiera-táncosok között ez nagy megtiszteltetésnek számít: csak azok viselhetnek lila inget, akik a legmagasabb szinten művelik a táncot.
A capoeira gyökerei a brazil kultúra régmúltjába nyúlnak vissza: A rabszolgatartó társadalom idején az afro-braziloknak megtiltották, hogy fegyverük legyen (megelőzendő a rabszolgafelkeléseket). Így a „tánc” név mögé bújtatva adták tovább történeteiket, hagyományaikat. A capoeira egy fegyver nélküli önvédelmi forma, a tánc, a harc és a sport sajátos keveréke, rituális elemekkel átszőve. A dinamikus tánc, a káprázatos akrobatika, a színjátszás és az ének sajátos harmonikus kombinációja. Lila Ing és társai rendkívül látványos, akrobatikus elemekkel tarkított számokat találtak ki. Tőle származik az ötlet, hogy a brazil élet más oldalait is bemutassák a capoiera által. Ebből áll össze egy egész estét betöltő program. A brazilok több mint 12 (!) hónapon át készülődnek a legnagyobb brazil ünnepükre a karneválra. A témát, a fényűző ruhák szabásmintáit és kivitelezését, a koreográfiákat, mind a legapróbb részletekig tudatosan megtervezik és aprólékos, precíz munkával dolgozzák őket ki. Minden évben a mesés jelmezek jelentik a karnevál fénypontját. Ezeket a nagy értékű műalkotásokat mindig csak egyszer viselik, a riói karnevál után pedig elárverezik őket. Ezek közül a legszebbeket hozza el a Brasil Tropical társulat Európai turnéjára, s mutatja őket be egy lélegzetelállító felvonulás keretében. Edvaldo Carneiro és Domingo Campos társulatuk aktuális műsorát az együttes fennállásának 25. évfordulójára állították össze. Ugyanakkor ezzel a rendkívül látványos programmal kívánnak tisztelegni szülőhazájuk, Brazília előtt is, mely 500 éve szabadult fel a portugál uralom alól.
A programból:
1. rész: BATUCADA (samba-őrület) TIMBALADA (egy eredeti timbaladaszám, ahogy az Brazíliában a szórakozóhelyeken szombat esténként látható) TAMANCO NO SAMBA (a szamba tradicionális ága, ahogy azt Bahiában táncolják) BRASIL CANTA (a legendás brazil művészek fénykorukban előadták) CANGACEIROSA (nemes szívű zsiványok kirabolják a gazdagokat, hogy a zsákmányt szétosszák a szegények között; az emberek emlékezetében máig élnek az erről szóló mesék, humorral fűszerezve) CAPOEIRA DO AMOR (ez a játékos szerelmi története összefonódik a birkózás történetének kezdetével. A fejükön és a kezükön állva, a lábukkal harcolnak a szembenálló felek; ezt a sport ma a brazil fiatalok kedvenc sportja. Minél magasabb, gyorsabb, elegánsabb a harcoló ifjú atléta, annál nagyobb sikert arat a nézőközönségben helyet foglaló fiatal lányok körében) CAPOEIRA E SAMBA (a fiatalabb srácokat kevésbé érdekli a harc. Ők inkább elvegyülnek a fiatal lányok között, hogy elkerüljék a verekedést. Az ő figyelmüket egy csoport szambázó fiatal lány kelti fel, s hozzájuk csatlakoznak)
2. rész AMAZONAS (az Amazonasról mindenkinek a buja őserdő, a mindenféle civilizációtól távol élő Indiánok, a rendkívül sokoldalú állatvilág, és a világ egyik legnagyobb folyója jut eszébe; az Amazonas erdeiből kifelé haladva egyre több emberi település található. A betolakodó joggal tarthat a félmeztelen amazonok támadásától; újra felélednek az amazonokról szóló régi mesék, mítoszok BRASIL CANTA (a brazil kultúra a látványosságok és mesék tárháza, mely az országot oly híressé tette) DANCAS DE RUA (tiszteletadás a Gera Samba, Olodum, Eó Tchan és a Tic Tic Tac nevű legendás táncegyütteseknek) TUDO É RITMO (különböző Szamba-hangszerek felvonulása: Cuica, Tamburin és Pandeiro surdo, stb...) FANTASISAS (Antonio Esperandini a rioi karneválok ruhakölteményeinek nagymestere. legynagyszerűbb, színpompás kosztümeinek felvonultatása ez a műsorszám) CARNAVAL DO RIO (a karnevál ünnepe, a színesbőrű emberek lelkének legmélyéből fakad. A számtalan dinamikus brazil táncokban, mint a Batuque, a Samba, a Frevo, a Maracatu, az Olodum, a Timabalada, stb nagyszerűen kifejeződik a latin humor és az emberek egymás iránti szeretete, szívéjessége is. Szépség, vidámság és pergő ritmusú tánc áll az előterében ennek az ünnepnek, mely nem csak színes, de egyenesen mámorító hangulatú, amelyhez hasonlót sehol másutt a világon nem találunk)