szerző: Deadcode ProductionHyperspacea - Jay Denham 2001 február 17, Patex2
Újabb év/ezred, újabb Hyperspace-ek. 2001 nem mindennapi meglepetéseket tartogat a techno-rajongók számára, hiszen az év során számos olyan dj-géniuszt hallhatnak a Deadcode rendezvényein, akiket a szcéna és a közönség világszerte elismer, illetve imád; és akik eddig még sosem játszottak hazánkban.
Az első őrületes rave adu-ásza JAY DENHAM (USA), akinek személyében először lép detroiti lemezlovas a Hyperspace dj-pultjába. Aki kicsit is jártas az elektronikus zenében, annak aligha kell bemutatni a híres Black Nation Records alapítóját. Viszont a kezdőknek sem árt tudni, ki is kergeti majd őket őrületbe a februári bulin:
A techno egyik úttörőjeként ismert Jay Denham 1992-ben alapította a Black Nationt, azt követően, hogy a Fragile Recordsnál kiadott, mára legendás hírű In Synch e.p. óriási elismerést vívott ki a kritikusok körében. Denham az elektronikus zene eme korai időszakában remixeket készített Kevin Saundersonnak, de neve ott szerepel a neves Techno II válogatáson is, mely a detroiti techno aktuális mesterműveit gyűjtötte össze a Network Records gondozásában. Denham neve a 90-es évek közepére szinte fogalommá vált a techno-rajongók körében, a Black Nationt pedig már a minden értelemben csúcsminőségű kiadványokkal büszkélkedő, vezető labelek között jegyezte a szakma. Mindez leginkább Denham két kitűnő korongjának, a Day of Atonement-nek és a Playerhater-nek volt köszönhető. E zseniális munkák egyébként a Blackman illetve Vice név alatt jelentek meg. Saját kiadója mellett Denham oly híres kiadóknál jelentette meg munkáit, mint a Tresor, a Cloned Vinyl, a Sativae vagy épp a Cosmic. 1998-ban a német Disco B kiadónál látott napvilágot Jay Denham első albuma, az Escape to the Black Planet, majd 99-ben a Synthesized Society. A 2000-es év nagy eseményeként megkezdte működését a Black Nation alatt létrehozott két kisebb label, a Slavery 2000 és a Sector 616. Mindeközben a detroiti mester bejárta a világot. Útjának legkiemelkedőbb állomásai a 96-os berlini Mayday, a 98-as Sonar fesztivál Barcelonában, és a 2000-es Love Parade ugyancsak Berlinben, ahol három különböző klubban is az ő neve szolgált csaliként több ezer partiarc számára. Mindenütt kitörő örömmel fogadták, nem véletlenül: Denham világhírnevet vívott ki magának azzal a bravúros mix-technikával, ahogy három-lemezjátszós szettjeiben a hard- és funky-technot ötvözi.
A februári Hyperspace másik nagy meglepetése COLIN FAVER (UK), aki rendre ott szerepel a legnépszerűbb techno-fesztiválokon és klubokban. Mayday, Love Parade, Tresor, Tunnel, Unit, The Omen, Ultraschall, The Fuse, Twilo, Street Parade, Destiny, Arrival Festival, Tribal Gathering egytől egyig Colin állomásai. A techno igazi nagy „örege” már a 80-as évek elején dj-ként dolgozott és elektroval, house-zal bolondította meg soul, disco, hiphop vagy épp alternatív szettjeit. Az acid-house berobbanásakor a máig híres Heaven rezidenseként vezetett heti két éjszakát; csütörtökönként pedig repülőre szállt, hogy a párizsi The Rex Clubban játsszon. A 90-es évek elejére szinte nem volt olyan klub Angliában, ahol Colin ne lépett volna pult mögé: rendszeresen fellépett a Hacienda-ben, a The Warehouse-ban, a Sternsben és a The Orbitban. Ugyanekkor a Heaven mellett rezidens lett a Rage-ben és hatalmas rave-eken is játszott, mint például a Raindance, Sunrise, Energy, Back to the Future, Biology. Colin hamarosan beutazta a világot, bakeliteket pörgetett szerte Európában, Japánban, Ausztráliában és Amerikában. Nem sokkal később Colin Dale-lel és Jane Howarddal közösen megnyitották a legendás Knowledge-t. Itt játszhatott először Angliában Sven Väth, Frankie Bones, Joey Beltram, Richie Hawtin. A klub mindenütt a világon kivívta a szakma elismerését. Mindeközben Colin elindította a Brenda Russellel közösen vezetett Deepspace projektet, melyet 95-ben havonta egyszer a The End klubban rendeztek meg. Colin rádiósként is ismertté vált. Karrierjét még a 70-es években kezdte a moorfieldi kórház rádiósaként, ahol azonban a kelleténél többször cserélte Sex Pistolsra a betegek által kívánt lemezeket, így ez a munka nem tartott sokáig. Később ő lett a 90-ben legálissá nyilvánított KISS FM kalózrádió egyik alapító-tagja. Colin 97-ig vezetett itt heti rendszerességgel techno-showt, melynek során vendége volt például Derric May, Kraftwerk, Juan Atkins, Kevin Saunderson, Joey Beltram, Damon Wild, Ian Pooley, Aphex Twin, Hardfloor, Cari Lekebush, hogy csak pár nevet említsünk. Emellett Colin internetes rádió-adókon és több európai állomás műsorán is rendszeresen szerepelt. Saját kiadóját, a Rabbit City-t 1991-ben alapította Gordan Matthewman-nel. Első közös munkájuk Rasor Boy és Mirror Man név alatt jelent meg. Időközben Colint a Mute és a Kickin kiadók is megkeresték egy-egy közös munka okán, ám az egyik legjelentősebb felkérés az Undercover Music-től érkezett nem is olyan rég: a Rewind The Classics cd-sorozat második albumának válogatásával és elkészítésével bízták meg Favert. A cd track-listáján ott szerepel Jeff Mills, Like Slater, az Underground Resistance és még jó néhány név a Knowledge-ben egykor fellépett művészek közül
DEJAN MILICEVIC és MARKO NASTIC Belgrádból érkeznek Patex2 elektronikus birodalmába. A két jugoszláv dj neve egyelőre ismeretlen a Hyperspace-látogatók előtt, ám minden esélyük megvan rá, hogy három-lemezjátszós back to back szettjükkel beírják magukat a köztudatba. A huszonegy éves jugoszláv srácok öt éve pörgetik a bakeliteket, 96-ban alakult kettősüket TTP-nek, azaz Teenage Techno Punks-nak nevezték el, de a Two bodies with one soul megnevezést is használják a teamre. Franciaországban és Németországban már jól ismerik őket, itt illetve nagyobb kelet-európai fesztiválok alkalmával a TTP oly nagy nevekkel került egy line-up-ra, mint a Space DJs, John Acquaviva, Umek, The Advent
HOT X, IGOR DOURDEN és JAY a február 17-i Hyperspace-en is csak azt nyújtják, mint eddig, vagy ha nem, hát annál jobbat! A Deadcode DJ-triumvirátusa partiról partira igyekszik egyre magasabbra tenni az önmaguknak kitűzött mércét, s ennek tükrében újra és újra meghódítani a már számtalanszor megőrjített törzsközönséget, na meg az új arcokat. Érdekesség, hogy a Hot X & Igor DoUrden által jegyzett Intervamp és a Jay nevével nemrég piacra került Omega bakelitek után már készül a Deadcode Production harmadik lemeze, a Transmission Error, melyet Hot X munkájaként hallgathatnak majd a techno szerelmesei.
És az új évezred első Hyperspace-line-upja ezzel még mindig nem teljes, hiszen nem feledkezhetünk meg a trance-arénáról sem:
ROKIS (A) a második legjobb dj Ausztria techno/trance-imádó közönsége szerint. Legalábbis ez derült ki a Techno Awards Austria díjkiosztó gáláján 2000. december 25-én a bécsi Volksgartenben. A több héten át tartó internetes szavazás eredményeként Rokis JORO-t követően a második helyet szerezte meg national-dj kategóriában. Az osztrák dj immár tíz éve a lemezjátszók rabja, szettjeit leginkább pumping techno, illetve deep trance hangzás jellemzi. Kedvenc kiadói közé tartozik a Hooj Choons és a Hope. Rendszeresen játszott a legendás Gazometerben, a bécsi Love Parade elődjeként megismert Free Party-n, valamint a jelenleg legnépszerűbb bécsi rave-sorozaton: a Biosphere-en. Készített Favorite Tools mix-albumot, FabMix cd-t, momentán pedig a Titan National 01 kiadványán dolgozik. Rokis mellett a hazai pálya trance-mesterei KÜHL, SYLVIE, CHRISS és JUNKIE felelnek a Hyperspace trance-arénájának fergeteges hangulatáért.
Mindennek ismeretében biztos, hogy ismét feledhetetlen élményeket élnek majd át azok, akik átlépik a gyár kapuját ezen a bizonyos februári éjszakán. S ez még csak kezdete az új évezrednek!