magazin [program] 2006. szeptember 2. szombat 16:10
nincsen hozzászólás
szerző: morzsaÚjbuda Jazz Fesztivál 2006 2006. szeptember 7-10. Budapest - A38, MU Színház, Fonó
A38 program
szeptember 7., csütörtök 20:00
20:00 Marcin Oles & Bartlomiej Oles (PL) feat. Theo Jörgensmann (D), Budbudas
A kitűnő lengyel dobos-bőgős testvérpár az avantgárd dzsessz legújabb hullámának két jeles képviselője. Páratlan finomságú, összehangolt ritmusszekciót alkotnak, ugyanakkor szinte a végtelenig tágítják a hangszereikben rejlő lehetőségeket. Rendkívül invenciózus zenészek, nem véletlen, hogy a legnagyobb dzsesszelőadók is szívesen dolgoznak velük, mint például Theo Jörgensmann, a világhírű szaxofonos is, akivel tavaly jelentettek meg egy lenyűgözően elmélyült albumot.
A Budbudas rendhagyó vállakozás, mely a komolyzenén nevelkedett csellista, Márkos Albert és a DJ-doyen Titusz kezdeményezéséből született. Azz idővel nagyzenekarrá bővülő produkció semmi máshoz sem hasonlítható zenei szerkezeteket teremt, felfedezve az elektronikus tánczenék, a kortárs kísérleti muzsika és dzsessz korábban nem létező átjáróit. Klezmer, hiphop, programozott alapok, elszállós free jazz-improvizációk: a Budbudas a magyar zene leginkább progresszív formációja.
Belépő elővételben: 1000 Ft, a koncert napján: 1500 Ft.
szeptember 8.,péntek 21:00
21:00 Pat Appleton (D), Jambalaya
A jelenleg Berlinben élő, libériai származású Pat Appleton 1999-ben robbant be az európai nu jazz/lounge szcénába, amikor feltűnt a De-Phazz második lemezén. Pit Baumgartner, a kiváló elektro-lounge zenekar agytrösztje ragyogó érzékkel ismerte fel a Pat hangjában rejlő lehetőségeket, és a De-Phazz egy szempillantás alatt a műfaj legnépszerűbb formációjává vált. Pat Appleton hol élesen gyermekies, hol dívásan búgó hangja remekül ellenpontozza a másik énekes, az európai funkycsászár Karl Frierson soulos orgánumát. A De-Phazz következő lemezein (Death by Chocolate, Daily Lama, Natural Fake) végképp kiteljesedett Pat szerepköre: a háromszótagos csacska-macska-háttérvokáltól a vidám táncos mambókon át a lassú soul-balladákig minden feladatot tökéletesen old meg. Mindehhez bűbájos színpadi jelenség is, amiről többek között a Szigeten is meggyőződhettünk a De-Phazz lehengerlő előadása alatt. Pat Appleton óriási sikerű tavalyi koncertje után ezúttal is saját, kitűnő és fiatal magyar muzsikusokból verbuvált együttesével lép fel az A38 Hajón
A Jambalaya zenekar 2005 májusában alakult, nevét New Orleans nemzeti ételéről kapta, amely gasztronómiai értelemben éppúgy jellemzi nemzetét, mint a gulyás hazánkat. Változatosan elkészíthető, ahogy a New Orleans-i muzsika is táplálkozhat a legkülönbözőbb zenei hatásokból a klasszikus zenétől egészen napjaink zenéjéig. Egyedi dobkísérete és a rézfúvós hangszerek jellegzetes játéka azonban egyértelműen felismerhetővé teszi a hallgató számára. A kizárólag profi zenészekből álló Jambalaya zenekar hiteles előadásmódjával erre az autentikus hangzásra törekszik.
Belépő elővételben: 1500 Ft, a koncert napján: 2000 Ft.
MU Színház program
szeptember 8., péntek 20:00
20:00 Magenta magyar tánc, magyar zene Fellépnek: Lőrinszky Attila Farkas Zoltán Batyu: Gordon-Gardon Duó Horváth Csaba Dresch Mihály Lukács Miklós: Flamingó Kovács Gerzson Péter Alexander Balanescu Sipos Mihály: Időben
Lőrinszky Attila nagybőgős és Farkas Zoltán Batyu táncos 2000-ben alapította meg Gordon-Gardon Duó formációját. Az együttes célja a gyimesi népi hagyományok átültetése mai felfogásban, érzésben, és saját nyelvre fordításban. Az eredetileg kísérő hangszerek ebben a formációban szóló szerepet vállalnak. A gardonos tánctudása is beépül a produkcióba, úgy, hogy a tánc ritmusa kíséri a nagybőgőt, és ez a szerep fokozatosan cserélődik.
Horváth Csaba Dresch Mihály Lukács Miklós Flamingó
A madárházban irigy lárma ébred; ők ámulva húzzák ki magukat, és egyenkint a Képletesbe lépnek.
(Rainer Maria Rilke: A Flamingók - részlet Rónay György fordítása)
Horváth Csaba tánc Dresch Mihály fúvós hangszerek Lukács Miklós cimbalom
Kovács Gerzson Péter/TranzDanz/ Alexander Balanescu Sipos Mihály/Muzsikás Időben
koreográfus, táncos, látványtervező: KGP zeneszerzők: Bartók Béla, Alexander Balanescu, Sipos Mihály zenészek: Alexander Balanescu, Sipos Mihály
KGP a két világhírű hegedűs élő, színpadi muzsikájára adja elő új szóló darabját. Bartók hegedű duói, Alex kortárs improvizációja, Siposmisi gyimesi zene ihlette szabad zenéje és a kortárs repetíció és a szufi világát egyesítő mai zene szólal meg a darabban, amely KGP és zenész társai időutazása a Jelenben.
A Múlt, a Jelen és a Jövő nem választhatók szét. Együtt élnek az átmeneti Pillanatban, a Változásban.
Jegyár egységesen: 2500,-Ft
Szeptember 10., vasárnap 20:00.
20:00 Élő nád koncert Dresch Mihály és barátai
Dresch nem teoretikus elme. Magyar népzene, jazz, improvizáció: a teljes azonosulás lehetősége. Alámerülni, megmártózni, hogy ismét a felszínre kerülhessünk. Szemérmes érzékenység, férfias keménység, szilaj dobbanás, méltóságteljes tartás. Gyönyörű pentaton dallam, robosztus ostinato ritmus, szabad rögtönzések. Saját lépései. A maga útja. (Turi Gábor: A jazz ideje)
Vág ez a muzsika, friss sebeket karcol az improvizáció, és mindig személyhez szólón frisseket. Dresch Mihály, ahogyan mondta, mindig saját élményeit játssza. Így válik személyessé - ettől oly egyedi, és ettől élő. (Szerbhorvát György)
Erre a koncertre azok a muzsikusokat, zenésztársait hívta meg Dresch Mihály egy közös játékra, akik a negyedszázad alatt megfordultak zenekarában, és együtt játszottak vele.
Fellépnek: Baló István dob Balogh Kálmán cimbalom Bartók József nagybőgő Benkő Róbert nagybőgő Csík János hegedű Dresch Mihály fúvós hangszerek Gerőly Tamás ütős hangszerek Grencsó István fúvós hangszerek Kovács Ferenc hegedű, trombita Kunos Tamás brácsa Lukács Miklós cimbalom Szandai Mátyás bőgő
Jegyár egységesen:2500,-Ft
Fonó program
szeptember 8., péntek 20:00
Szakcsi New Gipsy Jazz
A cigányzenekarok különlegessége a hihetetlen időtartás és a rubato-játék szabadságának kombinációja. Ez elképeszt minden jazz-zenészt, aki hallott már cigányzenekart.
Olyan ritmusokat, zenei elemeket próbálunk a klasszikus felállású jazztrióval összehozni, melyek a magyar cigányzeneként jól ismert műfajból származnak; én például egyebek mellett olyan zongorázási módot is alkalmazok, mely a cimbalom jellegzetességeit tükrözi. A két énekes gyakorlatilag a cigány folklórt, pontosabban az oláh-cigány éneklési stílust szövi bele a zenébe. Valójában abból az eredeti magyar cigányzenéből szeretnék valamit átmenteni, mely valaha világhírű volt, s melyet az elmúlt évtizedekben gyakorlatilag teljesen tönkretettek. () Ha nem érdekelne senkit, ha nem lépnék fel sehol, akkor is ezzel foglalkoznék, mert én ezt szeretem. Szakcsi Lakatos Béla
Tagok: Szakcsi Lakatos Béla - zongora Orbán György - nagybőgő Lakatos Pecek András - dobok Rostás Mónika és Rostás Csaba - ének
CSÖ Creative Studio Öt
A legendás Kolinda, majd Makám zenekarok szerzője és gitárosa, Krulik Zoltán a hetvenes évek második felében hívta életre a Creative Studio Öt azaz CSÖ nevű formációt. Az előbb említett zenekarok mellett a CSÖ olyan mindenre nyitott, újító-kísérletező alkotóműhely volt, s olyan merőben új zenei perspektívát jelentett, mely messze túlmutatott az akkor ismert irányzatokon. A kizárólag instrumentális formában megszólaló társulat saját kompozíciói merész motívumok, harmóniai- és ritmusszerkezetek, s persze improvizációk kombinációjából állt össze, melyek addig ismeretlen színeket, formákat, hangzó világokat varázsoltak a közönség köré. Ma talán world-jazznek nevezhetnénk a harminc évvel ezelőtt először próbált, de ma is újnak számító műfajt. Az újjáéledő Creative Studio Öt a Fonóban most bizonyíthatja is mindezt
!Chromosomos (PL)
A lengyel jazzt sohasem fogadta közönnyel a magyar közönség; sőt, általában megkülönböztetett tisztelettel viszonyultunk hozzá. Az instrumentális improvizatív zenét játszó Chromosomos kvartett méltó folytatója a sok évtizede híres lengyel jazzhagyományoknak. Az együttes stílusa a közelmúltban nyílt world-, illetve kortárszenei perspektívák felé mutat. A Chromosomos olyan zenei elemeket fűz egybe, melyek a zenekar tagjainak, különböző irányzatok iránti természetes vonzalmából fakadnak. Így kerülnek a produkcióba etno-, progresszív rock- vagy jungle-elemek is. Egy közös nevező mégis van: a jazz, illetve a jazz ritmizáltsága, improvizatív jellege, vagyis szabadsága. A kvartett 1999-ben alakult, Artur Domoinik dobos vezetésével. A zenekarvezető korábban számos alternatív rock-, folk- és jazzformációkban játszott, gyakran afrikai, zsidó vagy a Balkánról származó partnerekkel. Nyilván ezzel is magyarázható a Chomosomos zenéjében fel-felvillanó szokatlan, egzotikus színek. Az érdekes kontrasztokat csak fokozza, hogy az eredetinek mondható, de mindenképp európai, akusztikus jazzelemek mellett a legmodernebb experimentális irányzatoktól (de a drum´n´bass, house, multi-part rhythmic stb.) sem idegenkednek. Olykor arab motívumok is színesítik a kvartett hangzását. Vagyis a zenekar híres bátor, útkereső, kísérletező kedvéről. A több éves közös zenekari tapasztalat mára az újszerű, néha bizarr zenei formákat is alaposan kiérlelte, minek köszönhetően egy kiforrott, magabiztosan megszólaló társulattal találkozhat közönségük.
Lukács Miklós Quintet
A kiugró tehetségű cimbalomművész első saját formációját még nem sokan hallhatták, hiszen a kvintett legfeljebb féléve létezik. Viszont több éve sokunknak élményszámba megy Lukács Miklós játéka, Borbély Mihály, Dresch Mihály, Szakcsi Lakatos Béla, Lantos Zoltán, Tűzkő Csaba vagyis abszolút élvonalbeli muzsikusok partnereként. Improvizációs készsége, stílusérzéke, játékának invenciógazdagsága kivételes tehetségről árulkodik. Új formációját nem kevésbé érdektelen muzsikusokból, mondhatni rendkívül erős egyéniségekből állította össze: Winand Gábor (ének), Szandai Mátyás (nagybőgő), Szalai Péter (tabla) és Dés András (ütőhangszerek).
Jegyár egységesen:2000,-Ft
Szeptember 9. szombat 20.00
Samsara
A zenekar tagjai olyan magyar jazz- illetve world-jazz muzsikusok, akik régóta a legnagyobb tisztelői és értői az indiai zenének. Mindannyiuknak közvetlen tapasztalatai vannak az indiai zenekultúra kifinomult és összetett gazdagságáról, hiszen személyesen is meggyőződhettek erről ottani tanulmányaik alkalmával.
Lantos Zoltán hegedű- és Juhász Gábor gitárjátékát Szalai Péter és Nyusztai Iván autentikus dél-indiai ütőhangszeres játéka teszi teljessé. A csak ritkán hallható Samsara kvartett zenéje azon kevés igényes produkciók egyike, mely azonnal hat. Ennek a zenének ugyanis tágas atmoszférája, levegője, és ódon illata van, melyeknek hatásán lehetetlen kívül maradni. Talán nem meglepő, hogy a zene első hallásra a mesés Indiát, valamint Shaktit idézi (nem titkoltan); már csak a hangszer-összeállításból adódóan is. Természetesen akusztikusan szól minden. A kompozíciók harmóniavilága a meglehetősen bonyolult, indiai modális skálákra épül, de a zeneszámok szerkezete, a harmóniaváltások logikája egyértelműen a nyugati észjárást követik. Ebből adódóan az európai ember indiai zenének véli, és fordítva. Gyakran virtuóz improvizációk gazdagítják a produkciót; a zenében ezáltal a magyar muzsikusok egyénisége is kirajzolódik...
Binder - Borbély duó
Binder Károly (zongora) és Borbély Mihály (szaxofon/klarinét/tárogató )csaknem egy évtizedre visszanyúló munkakapcsolatuk folyamán egyetlen pillanatra sem adtak lejjebb abból, amit nagyon hasonló művészi meggyőződésük diktál: a zenei gyökerek fontosságáról, a klasszikus és kortárs kompozíciós formákról, az ismeretlen zenei utak felfedezéséről, valamint az előbbiekhez szervesen kötődő improvizációról. Mindezt külön-külön is hajlíthatatlan következetességgel művelik, minek következményeképpen a kortárs-jazz és más útkereső, improvizatív irányzatok meghatározó jelentőségű muzsikusainak számítanak egyre inkább Európa-szerte is.
A duó zenéje Binder Károly szerzeményeire épülő rögzített, kikristályosodott kompozíciós keretekkel, közjátékokkal, és a rögtönzésekhez tökéletesen simuló zenei pillérekből építkezik. A megírt formák vállaltan a közép-európai gyökerekhez és Bartók zenei világához kötődnek. A végeredmény olyannyira letisztult zene, hogy akár hangról-hangra megírt daraboknak is vélhetnénk. Valójában azért lehet ez a benyomásunk, mert nem beidegződések vagy sémák, de még csak nem is ösztönös rögtönzések vannak a dallamok, harmóniák, vagy éppen cizellált motívumok hátterében, hanem világos gondolatok. Tudniillik két olyan muzsikusról van szó, akiknél az improvizáció már jó ideje nem csupán esetleges, pillanatnyi állapotok kivetítődése, hanem egy folyamat, egy hosszú felfedezőút élményeinek biztos kézzel (és fejjel) megformált, tudatos leképzése. A rögtönzés ezúttal a spontán komponálás technikája és a tapasztalatok magabiztos összegzése.
Suí Vesan (SK)
Honnan jön a zene?
Ahol otthon vagyok, egyedül, szabadon, s csak a pillanat számít... Ahol a ritmus a kéregben van, amikor dobolok, s a gitár húrjai zizegő bogáncsok. Suí Vesan
A szlovák énekesnő gyakran önmaga hangszeres kísérője is; pengetős- és ütőhangszereken. Időnként legfeljebb egy partnerrel, a szintén gitárokon és ütősökön játszó férjével szerepel. Vagyis sejthető, hogy minimál zenei megoldások jellemzik a produkciót, ugyanakkor az eszköztelenség és az egyre jelentősebb sikerek okán egy rendkívül erős, szuggesztív előadóra is következtethetünk. Jobbára világzeneként számon tartott előadásai Európa szerte komoly visszhangot váltanak ki.
A pontosabb műfaji besorolás szinte lehetetlen, bár újabban a hajdani úttörő avantgárd forradalomra utalva dada-jazz meghatározással is próbálják megfogni Suí zenei karakterét. Az viszont tény, hogy kompozíciói és előadásai kivételesen egyéni és egyedi, igazi expresszív művészi irányt mutatnak. Lágy és kemény, szelíd és vad, irgalmas és kegyetlen, mint a természet és a mágia, melyekre gyakran hivatkozik, mint legfőbb inspiráló erőkre. A napjainkban tapasztalható formabontó törekvések közepette is merész és izgalmas, amit és ahogy Suí Vesan közöl közönségével.
A művésznő 2001-ben készítette első lemezét, mely a top húszban szerepelt a World Music Charts Europe on BBC 3 értékelése alapján. Ezt követően sorozatos meghívásokat kapott a legjelentősebb európai világzenei és jazzfesztiválokra.
Magyarországon jelen eseményünkön debütál, a Fonóban.
Lantos Zoltán MirrorWorld with Paul Shigihara / gitár (JPN)
Lantos Zoltán 1985-ben, nem sokkal a zeneművészeti főiskola elvégzése után pályázta meg azt az indiai klasszikus zenei tanulmányokra szóló ösztöndíjat, mely meghatározó jelentőségű fordulatot jelentett életében. Gondolkodás- és életmódbeli, lélektani, sőt filozófiai értelemben is új időszámítás kezdődött számára. Ez a nagy váltás melyről sejthetjük, hogy nem tartozik a könnyen múló emlékek körébe ma már semmiképp sem mondható magánügynek, hiszen mindaz, amit kilenc éven át Indiában tapasztalt, elsősorban előadó- és alkotóművészi munkájában oldódott fel tehát hallhatóvá vált számunkra.
Én, mint muzsikus egyfelől az európai klasszikus- és kortárs zenéből származom, másfelől pedig hasonló mélységben az észak-indiai zenéből. Mivel távoli világokról, kultúrákról van szó, melyeket valóban nehéz ötvözni, egyre inkább a saját hangomra találok rá, amin énekelhetek. (Hegedűről van szó, ami már-már énekhang.) Lantos Zoltán
A kvartett vendégeként hallhatjuk Paul Shigahara, Németországban élő japán gitárost; tagjaiként pedig: Borbély Mihály (fúvóshangszerek), Lukács Miklós (cimbalom) és Horváth Kornél (ütőhangszerek) játékát.