hosting: Hunet
r34
  cikkekfotók        
film [filmszemle]  2006. augusztus 15. kedd   10:51
nincsen hozzászólás

szerző: imeta
United 93-as
Hazai bemutató: 2006. augusztus 17.

  Elérkezett az idő, mikor a dokumentumfilmeken, bestseller könyveken és a discovery csatornán túllépve egy sokkal populárisabb közegbe helyezték mindazt, ami 2001. szeptember 11.-én történt Amerikában.
  A mozivászon sok mindent elbír, torzításokat, hatásfokozást, a közel egy időben megjelenő United 93, és a World Trade Center már előzetesükben tükrözik, milyen különbséggel közelíthetnek ugyanahhoz a témához.
  Utóbbiban Nicholas Cage és a csillagos lobogó a főszereplő, előbbiben szinte ismeretlen színészek és az egyetlen utasszállító, ami nem ért célba azon a végzetes napon.
  
  Mindig marad az emberben egy cseppnyi elfogultság, ha előre tudja, hogy megtörtént események alapján készült filmet néz. Ebben az esetben azonban már a legelső perctől fogva kézzel fogható a feszültség.
  Szinte percről percre követjük nyomon nem csak a United 93 útját, de a többi eseményt is, ez a két szál egymástól függetlenül halad végig a filmben. Akad közben pár meglepetés.
  A legelső és talán a legfontosabb kérdés: hogyan ábrázolják a géprablókat? Valóban meglepő, hogy volt bátorságuk elhagyni a szokásos sztereotípiákat, és átélhető, (ha meg nem is érthető) emberi karakterekké formálták a terroristákat.
  Másodszor, nem próbálták „újraforgatni” egyik becsapódást sem. A nézőt két szűk térbe helyezik, az egyik a United 93 fedélzete, a másik a légiirányítók ablaktalan, radarkészülékekkel telezsúfolt szobái, ahol a légtérben haladó 2-4ezer(!) repülő egy-egy zöld pontnak látszik csupán. Annyit tudsz, amennyit látsz. Itt azonban senki nem látott semmit. A CNN képein keresztül jut el a külvilág ebbe a zárt rendszerbe, ugyanúgy, ahogy évekkel ezelőtt jutott el a világon mindenhova. Ez a fajta visszafogottság az egész filmre jellemző.
  
  Ha elhagyjuk a történtekhez kapcsolódó érzelmeket és fejtegetéseket, és magát a puszta filmet nézzük, elmondhatjuk, hogy az első háromnegyed órában szinte semmi sem történik benne. Az ébredező város, a légiirányítók szakzsargonja, a mindennapos rutin nem csak előkészíti a későbbi eseményeket, de megpróbálja hitelesen dokumentálni is azokat. Talán éppen ez az, ami miatt a United 93 besorolhatatlan kategória a mai filmdömpingben, és sokkal inkább egy igényesebb, precízebb „discovery-fim”, mint várt akció. (Ismétlem: pusztán filmként tekintve)
  Az irányítóközpontokban játszódó jelenetek harmadik kameraállásként mutatják be a repülőgépen kívül történteket, ahogy a valóságban is csak asszisztálni tudtak a katasztrófához. A reptéri irányítóktól kezdve a katonaságig, mindenki vakon és tehetetlenül próbálta megfejteni, mi történik. A lépéselőny azonban behozhatatlan volt, a végeredmény pedig közismert.
  A film vitathatatlan lélektani hatása a máskor üresjáratnak érzett perceket is átlendíti a holtponton, hogy végül valóban a United 93 fedélzetére összpontosuljon minden katarzis. A telefonokból és egyéb töredékekből rekonstruált események hihetők, nincsenek hősök, nincs patetikus aláfestés, nincs politika, a gép fedélzetén mindenki a saját Istenéhez imádkozik. A félelem közös.
  
  A film híven tükrözi mindazt, amiért létrejött, emlékeztet, de nem ítélkezik, a mozitermen túl úgyis annyi hatást gyakorol az egyénre, amennyit szeptember 11-e annak idején.
  
  Forgalmazza a UIP-Duna Film



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A Terminátor ismét visszatér… a mozikba!
Újgenerációs tolvajok a képernyőn 
Díjnyertes filmek premier előtt az Európai Art Mozi Napon
Feszült akcióthrillerrel zárja a novembert a Pannónia Entertainment
Pénteken kezdődik a 22. Olasz Filmfesztiválon
Olasz alkotókkal is találkozhatsz a 22. Olasz Filmfesztiválon
Barbarella Réz András filmklubjában
Rekord számú vendég érkezik a 13. Szemrevaló Filmfesztiválra
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 moonsorrow    pál utcai fiúk    corrodal    give it a name    mint gloria estefan    víg mihály    the sounds    mayhem    induction    steven wilson    album    demonical    run for power    adrian brody    steven soderbergh    pete doherty    rock in vienna    claps for caroline    crazy mama    fezen    vizet az elefántnak    agatha christie    symphorce    paul walker    adele  

r50
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!