szerző: Millenáris.HuEurópa Nap – „Európa új hangjai” jazz est a Millenárison 2006. május 9., kedd 19 óra, Budapest - Jövő Háza – Fogadó (Budapest, II. kerület, Fény u. 20-22.)
Az Európa Nap alkalmából a Bolgár Kulturális Intézet, a Román Kulturális Intézet, az Osztrák Kulturális Fórum, valamint a NKÖM közös szervezésében négy kiváló jazz-formáció közreműködésével egy csodálatos koncertnek lehetünk szem- és fültanúi május 9-én a Jövő Házában.
Johnny Raducanu és Harry Tavitian a romániai jazz rendkívüli személyiségei
Raducanu és Tavitian befolyásolták a romániai jazzmuzsika fejlődését. Életútjuk sok szempontból hasonló. Mindketten kikötővárosokban születtek, Kelet Kapujának etnikai sokszínűségtől teljes atmoszférájában: Johnny 1931-ben Braila-n, a Duna mentén cigányzenész családból; Harry 1952-ben a Fekete-tengeri Constanţa-n egy régi örmény családból. Mindketten klasszikus zenét tanultak a kolozsvári és bukaresti Akadémiákon. Szellemi kapcsolatuk több mint 30 évre nyúlik vissza.
Tavitian: Johnny a Román jazz szimbóluma. Egy nagy dologra tanított: a jazz mentalitás Răducanu: Harry egy nagyon tehetséges és erőteljes zenész. Igazi művész. A jazz zenészek elitjéhez tartozik. Ő az én fiam. Harry kezébe helyezem ezt a zenét.
Raducanu és Tavitian zenéje a román szellemiség mint a Kelet és Nyugat szintézise kifejeződése.
Raducanu több mint ötven éven átívelő karrierje alapvetően hozzájárult a román jazz iskola kialakulásához, folklór-irányultságú darabjai a fiatalabb művészek számára nyitottak kísérletezési utakat.
Tavitian a kelet-európai jazz zenészek egyik legérdekesebb alakja: balkáni, örmény, kortárs kamarazenei és középkori hatások jellemzik az ő nagyon eredeti, személyes stílusát. Zenéjének etno-íze a keleti és nyugati kulturális tradíciók összeolvadását fejezik ki.
Szakcsi Lakatos Béla Trió
Liszt-díjas Szakcsi Lakatos Béla a hatvanas évek közepén már saját zenekaraival mutatkozott be. Zürichtől Varsóig, Nürnbergtől Belgrádig, Észak-Amerikától Ázsiáig a legrangosabb fesztiválokon lépett fel. A hazai jazztörténetben elévülhetetlen szerepe volt a fúziós jazz térnyerésében. Mindeközben a cigány folklór gyűjtésével és színpadi művekké formálásával is foglalkozott. Egyaránt otthonosan mozog valamennyi zenei műfajban.
A nagybőgős Orbán György húszas éveiben járó fiatalember, egy magyar cigányzenész-dinasztia sarja. Ha akarna, nyugodtan bőgőzhetne egy hagyományos magyar cigányzenekarban is. Nagyon tehetséges és nagyon kapós a jazz zenészek körében.
A fiatal dobos, Lakatos Peczek András, szintén hihetetlenül tehetséges, és ugyancsak egy ismert zenész-dinasztia sarja. Még húszéves sem volt, amikor megválasztották az Év Fiatal Zenészének a Magyar Rádió tehetségkutató versenyén. Maximalista és rettentő keményen gyakorolt, hogy megfeleljen mindannak, amit kértem tőle, pedig nagyon sokat kértem. Szakcsi
Theodosii Spassov Trio
A bolgár Theodosii Spassov, Rumen Toskov, Hristo Yotzov triója mesterien mutatja be a balkáni eredetű hangzás és az inspirativ jazz fúzióját, mintegy örömzenét Ian Anderson és Thelonious Monk között. Spassov, a kavalista maga fejlesztette ki sajátos önálló stílusát, továbbá számos cd és projekt létrejöttében működött közre világszerte.
A trio zenéjét Toskov és Yotsov különlegesen érzékeny és minőségi játéka teszi élvezetessé. Spassov a kaval mestere: minden módon megszólaltja a hangszert, éppen csak hogy fejjel lefelé nem játszik rajta. Szólóiból, valamint a CD-i zenei anyagát átszövő, a városi és vidéki életből, a szófiai vasút állomás tipikus zajától az esti eső csendes kopogásáig kölcsönzött hangok használatából kitűnik érdeklődése a zene és a hangok iránt. Michal Shapiro, Roots World
A Jazz találkozik a Rock, Hip-hop, Soul, Ethno, sőt a Punk zenével is. Egy felszabadító, nem megalkuvó hangzás, amely tudatosan feszegeti a határokat, s ennek ellenére világosan hat, és magával ragadja a hallgatókat. Az osztrák Wolfgang Seligo zeneszerző hagyományokkal szembenálló hangzást visz zenéjébe, s mindemellett nem feledkezik meg más zenei világok zenei gyökereiről sem.