hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2006. április 21. péntek   16:15
nincsen hozzászólás

szerző: Tompi
Grencsó István jubileumi koncertje
2006. április 8. Katona József Színház

  Valahogy úgy kéne zajlania minden színpadon ünnepelt jubileumnak, mint amilyen Grencsó Istváné volt a Katona József Színházban. Nem volt semmi öntömjénezés, semmi összeborulósdi, semmi érzelgősködés, semmi tortázás, csak egy különlegesen jó koncert és kész. Ehhez viszont a gondolataiban, kísérletező-kedvében, kompozícióiban, zenéjében perpetum mobile Grencsó István, meg az ő ötven éve kellett, és az őt nemhogy követni tudó, hanem vele abszolút egyenrangú Bio Kollektív.
  
  Ők négyen is képesek voltak arra, hogy a százegynéhány megjelentet egyből egy Mariana-árokhoz hasonlítható mélyvízbe dobják egy olyan vad és szélsőségesen kaotikus free jazz darabbal, amelyről benyomásaimat kizárólag anagrammák formájában tudnám közölni, de ettől most megkímélnék mindenkit. Már csak azért is, mert ebből a hangtani Laokón-csoportból egy pillanat alatt, szinte átmenet nélkül váltottak táncolhatóbb muzsikába. Igaz profi táncosok és precíz koreográfia szükségeltettek hozzá, no meg a szükséglakások bejáratát idéző, színpad közepére tákolt ajtó. Érdekes volt a zenekar és a táncosok (no meg a körültáncolt ajtó) koprodukciója, amely csak erre a nótára, és egy később elhangzó dalra korlátozódott. Így is volt ez jól, hiszen ha hosszabb ideig elhúzódik ez az amúgy tényleg izgalmas performance, akkor nem lehetett volna tökéletesen koncentrálni a zenére.
  
  Koncentrálni márpedig kellett. Még akkor is, ha nagyon is egységesnek hatott, ez a szvingből, nép-, bár- és világzenéből, bluesból, és persze jazzből gyúrt egyveleg, ami attól lett avantgárd, hogy mindig volt benne egy váratlan húzás. Itt persze most tételesen fel lehetne sorolni a lazán odavetett és kitekert szólókat, a fuvola, a duduka nevű jereváni hangszer felbukkanását, az egy árva hang erejéig érvényesülő sípot, de ez a koncert egészében volt nagyon és (nagyon) jólesően groteszk. Vagyis az egész önmagában volt egy váratlan húzás. Kezdve a harsonás Hans van Vliet, egykedvű arccal lebonyolított, ám közel sem egyhangú játékával, akinek ha nem volt dolga egyszerűen leült a földre. Folytatva Benkő Róberttel, aki hol rángatta bőgőjét, hol pedig szabályosan hozzábújt, ettől függően duruzsolásra, vagy bőgésre késztetve az alaposan megkopott hangszert. Jeszenszky György az apró dobok mögött kimérten sepregetett, vagy koncentrálva csapkodott, Grencsó István pedig főleg a szaxofonjával volt elfoglalva, de a Bárzenében énekelve, szavalva kántált is, a Jerevánban kígyót bűvölt, az Amikor én még gulyásbojtár voltamban (gondolom) nosztalgiázott, a Lóugrásban pedig talán még egy sakkjátszmát is lejátszott gondolatban, nem tudom. Amúgy meg táncolt, ha a zene és a hangulata úgy kívánta, vagy csak egyszerűen, Tony Iommit idézve lépett kettőt előre, kettőt hátra, ha pedig társainak adta át a szót, akkor elbújt a színpad sarkába, a nóták végeztével pedig elegánsan ledobta a kottákat a földre. Száz szónak is egy a vége, még ha közhely is: együtt élt a muzsikával. Így aztán minél nagyobb lett a földön a kottakupac, a publikum annál vaskosabb vastapssal igyekezett kifejezni háláját és rajongását. A Grencsó Bio Kollektív pedig örömmel játszott, hiszen ünnep volt végülis, az örömzene dukált hozzá. Így kell ezt és kész.
  
  (Fotók: Underground Magazin archivum)



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Grencsó István

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
A metalcore új hulláma: Imminence, Aviana és Allt fergeteges koncertje
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 laibach    macbook pro    behemoth    dark funeral    fusion bomb    denzel washington    fred durst    bootsie     sam worthington    vices & virtues    csihar    scooter    axe to fall    winniped    zechs marquise    kellan lutz    macbeth    beneath the massacre    lich king    tankcsapda    krinolin    alice ricciardi    after the burial    marco mendosa    paddy and the rats  

r48
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!