hosting: Hunet
r40
  cikkekfotók        
lemezajánló [nagylemez]  2006. április 15. szombat   10:32
nincsen hozzászólás

szerző: András és Tompi
Katatonia: The Great Cold Distance
Peaceville

  Ismeretes néhány tévhit a Katatoniával kapcsolatban. Az egyik az, hogy a bandát mindenáron az Opeth-hez kell hasonlítani, pusztán azért, mert mindkét banda svéd, szomorú zenét játszik, a tagok barátok, és Mikael Akerfeldt hörögte fel a Brave Murder Day albumot. A másik az, hogy ha valaha is volt valami gótikus ebben a csapatban, akkor az még mindig fellelhető benne. A harmadik, hogy mivel ilyen zenét játszanak, a zenekar tagjai állandóan szomorkodó, fanyar, humortalan, nap mint nap Bosch-albumra elalvó, érzékeny szép- és művészlelkek. Ott van aztán még az is, hogy ennek a bandának bármilyen módon is be kéne törnie a mainstreambe, pusztán azért, mert a maga módján slágereket ír. Egyáltalán nem végül, de utolsó sorban íme a legújabb dolog: hogy a Katatonia ismétli önmagát. (Azért ez az utolsó, mert azt már említeni se merjük, hogy a banda énekesét egyesek szerint rendre úgy hívják, hogy Jonas Renske.)
  
  Az Opeth-tel kapcsolatos kérdés egyszerűen túltárgyalható: semmi köze ennek a két zenének egymáshoz, még szomorúság tekintetében sem, mert az Opeth produkciója egész máshogy szomorú, mint a Katatonia zenéje. A gótikus-témát ugyancsak ugranánk, nem akarunk mi kioktatni senkit, és különben sincs gőzünk se, hogy mitől gótikus ez: se rózsaablakot nincs kedvünk festeni tőle, se eret vagdalni. Minden úgynevezett szomorúsága ellenére ugyanis a Katatonia zenéjének stílusa van, és irónia is van benne, még ha néha egyenesen szarkazmusba is csap át. Ennyit arról, hogy mekkora széplelkek ezek a zenészek valószínűleg ők az utolsók, akik művészetnek neveznék a saját muzsikájukat (higgye el mindenki: addig jó, amíg csak mi tudjuk róla, hogy az). A mainstreambe pedig egyszerűen azért nem kell bekerülnie ezeknek a slágereknek, mert a mainstream nem akarja, hogy oda kerüljenek. Ez a mainstream baja, nem a miénk, akik ismerjük a Katatoniát (és a mainstreamet is).
  
  Na és akkor az önismétlés. Zseniálisnak zseniális ez az album is, ez tény, de épp csak annyira hasonlít elődjére, a Viva Emptinessre, amennyire kell is neki. Füldugó nélkül elég könnyű észrevenni, hogy jóval zúzosabb dalok születtek most (a címhez méltóan jóval kevésbé organikus a hangzás is), meg aztán tele vannak a nóták loopokkal, effektekkel, amik korábban nem sorakoztak sűrűn a Katatonia-albumokon. Olyan ridegre sikerül ez a lemez, hogy az énektémák nélkül még egy barátságos indusztriál-metal anyagként is megállná a helyét. Persze mindez olyan természetességgel történik, hogy nem is igazán feltűnő az egész, de ennek inkább örülni kéne, nem? Homogénebb is aztán ez a felvétel a Viva Emptinessnél: dalt kiemelni teljesen felesleges róla, mert egyfelől annyira együtt van az összes, másfelől meg mindegyikkel egyformán meg lehetne ezt tenni bizonyisten, még a klipes My Twin sem nagyobb sláger, mint a többi. Egyszerűen csak ugyanakkora, mert a többihez hasonlóan ott vannak benne a pöröly, szaggatós riffek, a messziről jövő és messzire úszó harmóniák, a jólesően cifra dobtémák, a karakteresen lágy énekdallamok, az újonnan jött elektronika, meg az a bizonyos plusz, amit meg se próbálunk megfejteni. Úgy jó ugyanis a Katatonia, ahogy mindig is volt, és megint másként van: egyszerűnek látszik, de próbáljon meg a végére járni az, aki komolyan is gondolja, hogy egyszerű.
  
  (Ja igen, az énekest pedig Jonas Renksének hívják. Ha nem tetszik észlelni a különbséget, tessék jobban figyelni.)
  
  1. Leaders
  2. Deliberation
  3. Soils Song
  4. My Twin
  5. Consternation
  6. Follower
  7. Rusted
  8. Increase
  9. July
  10. Int he White
  11. The Itch
  12. Journey Through Pressure



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Katatonia

Peaceville

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Vented: Cruelty And Corruption
Drawing: Vol. 6
KabinLáz: Kihajolni Veszélyes EP
Born Again: Mesevilág
Agregator: Semmiből – A Semmin Át
Impovizatív jazztechno performansz Szipka-loops új lemeze
Frank Blackfire: Back On Fire
Megjelent a Quimby 25 éves születésnapi Aréna koncertje DVD-n
Megjelent a Tárkány Művek negyedik nagylemeze: Magyar konyha támad
Sabaton: The Last Stand
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 alcest    owl city    indian    ashton kutcher    des rocs    the sisters of mercy    natasha shneider    rolling stones    max von sydow    datarock    rotting christ    volt    human error    rock the nation    exodikon    jet    gothica fesztivál    x ambassadors    cathedral    james mcavoy    kopaszkutya    wave goodbye    incantation    puss in boots    alexandra  

r46
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!