lemezajánló [nagylemez] 2006. február 22. szerda 16:22
nincsen hozzászólás
szerző: TompiPannonia Allstars Ska Orchestra: Budapest Ska Mood Megalith Records
Csak csatlakozni tudok Dr. Ring-Dinghez, aki a Budapest Ska Mood első és tizenharmadik dalában csupa szépet és jót mond a Pannonia Allstars Ska Orchestráról, és a legénység első hivatalos albumáról. Egy ilyen szaktekintély véleménye egyrészt megerősít a hitemben, másrészt akkor is csak szépet és jót tudnék mondani erről a tizenhat dalról, ha Dr. Ring-Ding utálná őket. Bár ez utóbbi kizárólag elméleti síkon fordulhatna elő.
Mint ahogy aligha fordul elő még egyszer az, hogy ilyen sokat kelljen várni egy magyarországi lemez megjelenésére. De hagyjuk is a számtalan, a zenekar hatáskörén kívül álló csúszást, hiszen a budapesti ska hangulatra vágyóknak számtalan koncert, (vagy épp a Live At Artemovszk koncertlemez) állt rendelkezésére, hogy ismerkedjen a dalokkal, most pedig maga a korong is megérkezett. Végre. Egyébként a ska hangulaton kívül azért jut még bőven dub, reagge és rocksteady is a hallgatónak, közel sem csak színesítő jelleggel. Így a karibi eredetű monotonitás különböző fokozatai szinte mind képviseltetik magukat, mindenki megtalálhatja a maga ritmusát, amelyből a kellő időben és a kellő helyen zökkenhet ki, ha úgy tartja kedve. Hiszen viszonylag gyorsan indul a Balkan Fever, a fúvósok szállítják futószalagon a dallamokat és a szólókat, de erre a darabra is igaz az, ami az összes szerzeményre: itt minden PASO tag csak egy kilencede (helyenként tizede) a kompániának. A Police In Helicopter már jól ismert átiratával érezhetően gyorsabban pörög a korong, az Ignorance pedig letargikusan bandukol tovább, de szomorkodásnak vége szakad egyből, amikor Gagarin köszönt be harmonikájával, és elsöprő slágerességével. A Where Can I Go-ban King Django reagge-re énekelve keresi budapesti gyökereit a maga behízelgő hangján. Itt jegyezném meg, hogy később majdnem hangról hangra megegyező zenére mutatja be nem éppen behízelgő hangján az egykoron állandó vendégként szereplő Jani a hazai lakótelepeken és játszótereken uralkodó értelmetlen erőszakot. Sikerrel. Az All Night Long/Rudies Got A Soul koncertfavorit kettősét a Greed követi lopakodva, és értelmet adva a két gitárnak, ami azért is szokatlan,mert hasonszőrű zenekarok egy gitárt is alig szoktak egyáltalán használni, nemhogy kettőt kihasználni. A Tell Me Why megint egy sietős, ugyanakkor talán a legjobban sikerült darab, A Ska-Bah-Dub sokszínű és sokfelől érkező vokáljaival, és stílus-kavalkádjával lendül tovább, a Waiting For Salvation pedig dub klasszikusok módjára folyik szét. A Rudeboy Train a régi nagyokat idézi, a Mek It A Dateben pedig egy mai nagy, Dr. Ring-Ding raggázik egy kiadósat, ennek hátterében is szépen (vissz)hangzó dub szól. A Sebaj sem a sodró tempójától lesz nagy kedvenc, sokkal inkább bizarr szövegétől, és a fúvósszekció (sokadik) remeklésétől. A Policemant pedig csak az a sor eladná, hogy Segítse a testem átvinni az úttesten, még akkor is, ha rossz dal lenne. De ez csak egy ugyanolyan, kósza elméleti felvetés, mint amivel a bevezetőben próbálkoztam. Úgyhogy megint csak Dr. Ring-Ding szavaihoz fordulok: Mek it a date and dont be late!
1. Balkan Fever 2. Police in Helicopter 3. Ignorance 4. Hello Gagarin! 5. Where Can I Go? feat. King Django 6. All Night Long 7. Rudie´s Got a Soul 8. Greed 9. Tell Me Why... 10. Ska-bah-dub 11. Waiting for Salvation 12. Rudeboy Train
Bonus: 13. Mek it a date feat. Dr. Ring-Ding 14. Sebaj 15. Policeman 16. Lakótelep