előzetes [koncert] 2005. november 17. csütörtök 14:44
nincsen hozzászólás
szerző: bprnrKMFDM koncert Budapesten 2005. november 28. A38
A november 28-án Budapestre érkező KMFDM gyakorlatilag egyetlen ember, Sascha Konietzko második generációs lengyel emigráns egyszemélyes zenekara és show-ja. A KMFDM első felállása Konietzkoból, a zenekar vezetőjéből, valamint négy lengyelből állt, akiket a zenész egy párizsi bordély-hazában ismert meg. Az akkori KMFDM koncertek nem hivatalos jellegűek voltak, a felvételekre pedig még csak nem is gondoltak a zenészek a francia közönséget a fényeffektusokban gazdag show, és a T. Rex, David Bowie, a Pink Floyd és a Can vegyítéséből összeálló zenei keverék tartotta izgalomban. 1986-ban a csapat átjutott Németországba, ahol Konietzko megismerkedett a multiinstrumentalista En Eschhel, aki gyakorlatilag minden német ipari bandájával dolgozott már. (A német korszak egyik albuma, a Kein Mehrheit Fur Die Mitleid az egyik verzió szerint éppen ezt takarja a rövidítés a zenekar nevében , amelyet a közelmúltban adott ki újra a Rhino, számít a KMFDM hivatalos diszkográfiája szerint bemutatkozó anyagnak, jóllehet az együttesnek van egy sor, kis német cégek által kiadott lemeze is.) 1990-ben a KMFDM átköltözött Chicagóba, ahol az európai ipari rock iránti érdeklődés újjáéledésének lehettek tanúi. Az 1993-ban megjelent Nihil lemez elérte a 120 ezres eladást, ami ebben a stílusban rekordnak nevezhető. Az új album az Xtort olyan tapasztalt zenészek közreműködésével készült, mint William Rieflin dobos és Chris Connenly gitáros (mindketten volt Ministry tagok; Chris Connelly hivatalosan is a KMFDM tagja lett) , Dorona Alberti énekesnő, Günter Schultz és Marc Durante gitárosok, valamint az Einsturzende Neubaten fenomenális ütőse, F-M Einheit. Az Xtort-ban rejlő potenciál óriásinak bizonyult, a lemez az eladási mutatók alapján már-már a műfaj fenomenális albumával, a Nine Inch Nails Pretty Hate Machine-nel vetekedett, a Power és a Dogma dalok pedig betörtek az első 20 közé az Egyesült Államok alternatív rock sikerlistáján. Konietzko elmondása szerint a KMFDM rövidítés nem mást takar, mint: Kill Mother Fucking Depeche Mode. Éppen a Depeche Mode az a csapat amellyel a KMFDM zenészei sértőnek érzik az összehasonlítást magukra nézve.
Az elmúlt 10 évben a KMFDM az amerikai ipari színtér egyik meghatározó zenekarának számít, egyenrangúnak a Nine Inch Nails-szel, a Ministryvel, és a Skinny Puppyval. De még ebből a kimagasló társaságból is kiemeli őket szintetikus stílusuk eredetisége, amelyben a feszes, táncolható ütemek súlyos, csaknem metalos gitárokkal párosulnak, az ipari elektronika pedig diszkós női háttérvokállal. Az eszelős energiát és hangzásbeli agressziót brutális, egyenes, jelmondat-szerű szövegek, és sokatmondó címek egészítik ki: Anarchia, Vihar és előretörés, Vírus, Halj meg most, Élj máskor, Mocsok, Szuperhős A KMFDM mindig és mindenben kitart stílusa mellett: albumaik és kislemezeik mindenkor jellegzetes és jól megjegyezhető plakát-jellegű borítóban jelennek meg.
A csapatnak nincs állandósult, szilárd felállása. Inkább olyan a formáció, mint hasonlóan gondolkodó emberek németek, angolok, amerikaiak csoportosulása, akik közül mindenki hozzátesz valamit az adott szakaszban. A zenekarral különböző időszakokban az ipari rock híres bandáinak (Skinny Puppy, PIG, Revolting Cocks, stb.) számos tagja dolgozott a stúdióban, illetve lépett színpadra. A csapat története Németországban kezdődött, ezért gyökerei a híres német elektro műfajig nyúlnak vissza, a Kraftwerktől a D.A.F.-ig.
Korai lemezeik (az egyik, a Naive később kikerül a forgalomból bizonyos jogosulatlanul felhasznált hangminták miatt, ma pedig ritkaságnak számít a gyűjtők között), amelyek inkább az Electronic Body Music stílusban íródtak még, egyre komolyabb érdeklődést váltottak ki a tengerentúlon, a csapat pedig Hamburgból előbb Chicagóba, majd Seattle-be tette át székhelyét.
A nagy siker a Disco Inferno Money albummal (1992) köszönt rájuk, majd egy sor erőteljes anyaggal folytatódik, amelyeken a KMFDM hangzása egyre keményedik. 1999-ben a zenei terroristák alakulata szétszéled, majd Sascha Konietzko és Tim Skold hirtelen felveszik a MDFMK nevet, és a major Universal kiadónál jelentetik meg bemutatkozó albumukat. A kísérlet nem bizonyult nagy sikernek, és 2002-ben Sascha ismét kitűzi a fekete zászlót, maga köré gyűjti a bandát, kiadja az erőteljes, fémes hangzású Attack albumot, és koncertkörútra indul. Ezt a WWIII követi, amelynek nyitó dalában Bush háborús témájú beszédeiből hallhatók hangminták. Az ipari rock veteránjai továbbra is fiatalok és gonoszok.
Immár 21 éve ötvözik és keresztezik a különböző zenei stílusokat az underground színtéren. Új albumukat, a Hau Ruck-ot mondják a valaha született legerősebb és legújítóbb KMFDM anyagnak. Lucia a vokális stílusok teljes spektrumát ötvözi a lemezen, Sascha Konietzko pedig kedvenc provokatív stílusát vonultatja fel rajta. A Hau Ruck produceri munkálatait, keverését és masterizálását is maguk a KMFDM tagjai végezték, ami a rájuk jellemző minőségi hangzás biztos garanciája. A lemez 2005 szeptemberében jelenik meg.