lemezajánló [nagylemez] 2005. november 20. vasárnap 12:54
nincsen hozzászólás
szerző: AndrásThe Axis of Perdition: Deleted Scenes from the Transition Hospital Code 666 / Firebox
Hölgyeim és uraim, alighanem van szerencsém az egész eddigi életük legnegatívabb zenei élményének ígérkező albumra felhívni a becses figyelmüket. Mindenképpen a legnegatívabb lesz az élmény abban az értelemben, hogy az Axis of Perditionnél embertelenebb, ridegebb, rémisztőbb és horrorisztikusabb zenével eleddig aligha tetszettek találkozni. A többségnek pedig még azért is a legnegatívabb lesz, mert fentebbiekből kifolyólag nyilván a valaha hallott legrosszabb lemezek közé fogják sorolni a Deleted Scenes from the Transition Hospitalt. Akadnak persze majd olyanok, akik könnyen félreértelmezhető mosollyal az arcukon nyaldossák a szájuk szélét a hallatán, de ők gyanúm szerint elég kevesen lesznek. Mindazonáltal egyáltalán nem alaptalanul teszik majd ezt, ugyanis abban, amit csinál, egyértelműen zseniális a második lemezénél járó brit együttes. Az egy másik kérdés, hogy mit csinál.
Hát, kérem, idegeket borzol. Továbbá bogozza, fűzi, cibálja és vagdalja őket, a létező legnagyobb hatékonysággal. Néha elkeseredett és kilátástalan zokogásra ingerel, néha egyszerűen kiborít. Hogy ez miért elismerésre méltó és figyelemre érdemes többek között szerintem is, azt persze nem tudnám megmondani. Tulajdonképpen még azt se nagyon tudnám belőni, hogy milyen nagyobb zenei skatulyába sorolandó ez a zajhalmaz. Az persze elég nyilvánvaló, hogy bizonyos szempontból metal, amit hallunk, hiszen a régebben egyértelműen ebbe a fiókba tartozó zenekar még mindig sok mindent őriz a zenéjében a stílus kelléktárából: sok itt a gitárriff, akadnak tempós dobtémák, és a helyenként tébolyult üvöltésbe vagy zavarodott szavalásba csapó károgó-hörgő vokálok is a kemény műfajjal való párhuzamokat erősítik. Ez azonban egyáltalán nem minden, és ennek köszönetően mára már nem is (csak) metal az Axis of Perdition zenéje: az eddig emlegetett részletek körül hangeffektusok, zajok egész áradata kavarog, néha visszahúzódik, néha a megkülönböztethetetlenség határáig hatolva körbefonja, néha pedig egyszerűen maga alá temeti azokat. Hogy miből mennyi van, minek hol az eleje és hol a vége, az gyakran megállapíthatatlan, a süvöltő szelek, kongó harangok fojtottan tomboló orkánjában már-már ötletszerűen, rendszertelenül tűnnek fel a fénysebességgel kerregő vagy épp ólmosan vonszoló dobtémák, a gitárokból elővonyító diszharmóniák pedig teljesen beleolvadnak a masszába. Gépi zajok hallatszanak (ezúttal a dobos hátsérülése miatt még az ütemek is programozottak), emberi hangok foszlányai úsznak el, a káosz átláthatatlan, a rémület fokozhatatlan. És akkor még mindig nem beszéltünk az olyanokról, hogy a Pendulum Preyben például csaknem minden átmenetet mellőzve beköszön egy hosszúra nyúló füstös jazzbetét, itt-ott kántáló kórusok zúgnak bele a muzsikába, a One Day You Will Understand Why pedig ha a létező leggroteszkebb is, de tulajdonképpen egy ambient-tétel a puha dobalapjaival és beszédfoszlányaival.
Ahhoz képest, ami itt hallható, jóformán még a Bethlehem és a Cold Meat Industry elvetemültebb csapatai is csak gyerekcipőben járnak (a Necrophagiát és King Diamondot már említeni sem merem, pedig azért nekik sem kevesek az érdemeik hasonló vonalon). Sokkal inkább rokonítható talán nagyon súlyos nem csak a horror-kategóriából kikerülő moziélményekkel a Deleted Scenes hatása, pláne azért, mert konceptalbumról van szó (a történet szerint a főszereplő egy kijáratok nélküli, labirintus-szerű kórházban ébred, és útra kel a folyosókon). Mindenesetre abban szinte biztos vagyok, hogy ha volna film is a zenéhez, én a rázósabb részeknél előbb fognám be a fülemet, mint a szememet. De még ezzel együtt is időről időre felrakom ezt a lemezt, mert egyedülálló és elképesztően hangulatos. Nyilván végig lehet persze hallgatni egy napfényes délutánon mindenféle borzongás nélkül, nevetve és gúnyolódva, de aki ilyesmire hajlamos, az tényleg egy bohóc.
1. Deleted Scenes I: In the Hallway of Crawling Filth 2. The Elevator Beneath the Valve 3. Pendulum Prey (Second Incarceration) 4. Isolation Cubicle 312 5. Entangled in Mannequin Limbs 6. This, Then, Is Paradise? 7. One Day You Will Understand Why 8. Deleted Scenes II: In the Gauze-Womb of the God Becoming