szerző: Trafó.HuA Trafó Kortárs Művészetek Háza szeptemberi programja Trafó, Budapest, IX. Liliom u. 41
Szeptember 10. (Szo) 14h Beszélgetés new york-i alkotókkal az amerikai színházról
Résztvevők: Ruth Margraff (drámaíró), Nikos Brisco (zeneszerző) és társulatuk, a Café Antarsia Ensemble (zenei színház)
A beszélgetés célja: találkozás és eszmecsere magyar színházcsinálókkal. Dinamó (1094 Budapest, Tűzoltó u. 22.)
A szervezők szeretettel várnak minden rendezőt, színészt, dramaturgot, zeneszerzőt, énekest/zenészt, drámaírót, aki szívesen osztaná meg velük nézeteit, elképzeléseit arról, hogyan, milyen technikákkal lehetne a születő darabokat eredetibbé, egyedibbé és ötletgazdagabbá tenni. Ruth Margraff, Café Antarsia Ensemble Ruth Margraffot (Proscenium Delirious) az amerikai zene/színház és az új opera mozgalom egyik vezéregyéniségeként ismerik el. New York és Amerika-szerte számos színház és fesztivál adott helyet munkáinak, pl. Kitchen, NYTW, Guggenheim Museum, Apollo Theater, stb. Ruth Margraff, Nikos Brisco és társulatuk a drámaírás, az előadásmód és a zeneszerzés új tendenciáiról fognak beszélni, melyek jelenleg meghatározzák a new york-i színházi szcénát.
Budapesten 2005. szeptember 8-án az A38-on mutatkoznak be.
Szeptember 15. (Cs) 19h Reading in Absence / kiállításmegnyitó. A Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület nemzetközi csoportos kiállítása helyszín: Trafó Galéria
Szeptember 15-21. (Cs-K) 20h Tasnádi István:Phaidra /színház/ Magyarországi bemutató!
A Krétakör Színház előadása. A Trafó - Kortárs Művészetek Háza, a Salzburgi Ünnepi Játékok 2005 (Young Directors´ Project), a berlini Busche und Mans és a Sophiensaele (a Haupstadtkulturfonds támogatásával), valamint a Schauspiel Stuttgart koprodukciójában jegyár: 2000Ft Trafó bérlet
Athén az európai kultúra bölcsője, Thészeusz a demokrácia megteremtője. Hőstetteitől már ifjúkorában hangos volt az egész görög világ. Most azonban tehetetlenül fekszik három éve, s bár névleg még ő uralkodik, valójában felesége, a barbárföldről idehozott Phaidra kormányoz. Őt legendás szépsége még ötvenedik éve felé közeledve sem hagyta cserben, mégis végtelenül magányos itt idegenben, s férjének szült torz édes fia, Minitaurosz, csak fokozza elhagyatottságát. Egyedül a folyton apja betegágya mellett időző mostohafiában, Hippolytoszban véli felfedezni a lelki rokonságot...
Színházi videójáték a magányról némi törvényszerűséggel és sok-sok véletlennel.
”Ez a munka számomra kísérlet arra, hogy tíz év után, mely alatt eljutottam az akció-színház és a realista színház határához, újragondoljam mindazt, amin eddig dolgoztam. Szeretném szétszedni a színházat, amit megismertem, és megpróbálom újra összerakni. Mint a gyerek, akit sohasem az adott tárgy érdekel, mindig csak a belseje. Eddigi munkám során azt kutattam, hogy hat a színházi előadás a nézőkre. Úgy rendeztem mindig, hogy a különböző nézők helyébe képzelve magam próbáltam értelmezni a látottakat. Ez az előadás a nézők, s a színház viszonyáról is szól. Nincs cél, csak szándék van. Múlni nem akaró szándék, hogy leképezzük a jelent, hogy ábrázoljuk az ábrázolhatatlant.” (Schilling Árpád)
Rendező: Schilling Árpád Phaidra - Udvaros Dorottya Hippolytos - Christoph Gawenda Theseus - Ionel Pantea Minitauros - Bánki Gergely Sauros - Ferdinand Dörfler Pap/Priest - Tilo Werner Asszonyok kara/Women´s Chorus - Suse Lichtenberger, Kristin Muthwill, Verena Specht- Ronique
Wilhelm Droste fordítása alapján a német szövegváltozatot Wolfgang Wiens készítette
Dramaturg: Merényi Anna Zene: Mákos Albert Koreográfus: Frenák Pál Díszlet: Ágh Márton Fény: Bányai Tamás Jelmez: Benedek Mari Maszk: Nagy Fruzsina Asszisztens: Tüű Zsófia Produkciós vezető: Gáspár Máté
Szeptember 23-25. (P-V) 20h Frenák Pál Társulat: Fiúk... (Les Hommes cachés)/tánc jegyár: 1500Ft Trafó bérlet
Három kötél az ég felé. Három férfi és még egy: az egység. Frenák Pál nagysikerű koreográfiája újra a Trafóban! Vajon miért beszélünk ritkán úgy a férfi test esztétikájáról, ahogyan a nőiéről? Frenák Pál ebben az éteri, légies koreográfiájában megkísérli kinyitni a ketrec ajtaját és szabadon engedni a tudatalatti vadállatait. Az előadás egy történet arról, hogyan feszül egymásnak a racionális és az ösztönlény egyetlen testen belül - felvetve egyúttal a kérdést: hol a helyünk nekünk, rejtőzködő férfiaknak? Az előadás ezen az élményen túlmutatva mélyrepülés a tudattalanban, kutatás az ösztönökben, amelyekből személyiségünk táplálkozik. A Fiúk magában hordozza készítőjének az emberi lélek működéséről felhalmozott intuitív tudásanyagát. Közvetlen kapcsolatban van a tudattalan mélyrétegeivel, de egyszerre fogható fel társadalmi látleletként is. Három egyéniség a levegőben - egyetlen személy három testben. A magányos férfi szólója, aki meglátogatja személyisége különböző, láthatatlan tartományait, miközben a három lebegő alak visszavezeti őt a zaklató valóságba. A színpadkép egyszerűsége szinte fájdalmat okoz a szemnek: három kötél, mely a föld és az ég között feszül. A tejszerű felület, amiben járunk: a lehetetlenség ösvénye. A fény: erősíti a két térrész különállását. A zenei kompozíció: folyamatosan változó experimentális zene finom énekhanggal - áthatol rajtunk. És a semmiben elmerülő játékosok : táncosok és akrobaták, akik az ismeretlen élményéhez juttatnak a kinyíló térben.
Koreográfia: Franák Pál Zene: Fabrice Planquette Előadják: André Sueiro Barbosa, Nelson Reguera Perez, Miguel Ortega, Gergely Attila Jelmez: Lisa Kostur
Szeptember 27. (K) 20h Párbeszéd- ezúttal egyetlen estén A Svédületes! svéd-magyar randevúk keretében, Nádas Péter és Richard Swartz részvételével Moderátor: Csordás Gábor jegyár: 1000Ft Trafó Bérlet
Történt egyszer, hogy két, egymást már 15 éve ismerő barát, egy magyar író és egy svéd újságíró, közíró, azaz Nádas Péter és Richard Swartz négy napon át úgy beszélgetett egymással, hogy eszmecseréjüket magnóra vették, abból pedig rendkívül izgalmas kötet született Párbeszéd címmel. Ez 15 éve történt, a berlini fal lerombolásának esztendejében, így nem meglepő, hogy hosszan beszéltek például Európa szellemi, kulturális válságáról, kelet-európai és nyugat-európai problémákról, az emberek különbözőségéről, Európa jövőjéről. Most, 15 év után ismét találkozik Nádas Péter és Richard Swartz, igaz, ezúttal nem négynapos beszélgetésre, hanem egyetlen estére ülnek le, hogy ismét jót beszélgessenek egymással. Másfél évtized alatt hatalmasat változott körülöttünk a világ, különösen érdekes tehát: egyáltalán milyen témákat tart ma lényegesnek két író ember? Nem tudjuk, miről lesz szó, aki azonban olvasta korábbi találkozásuk eredményét, a Párbeszéd című kötetet, sejtheti: különleges szellemi csemegének ígérkezik kettőjük újbóli találkozása.
Nádas Péter (1942) író, esszéista, drámaíró. 1967-ben jelent meg első elbeszéléskötete. 1972-ben Kelet-Berlinben, 1981-ben egy évet Nyugat-Berlinben töltött. Hazatérése után jelent meg drámáinak (Színtér, 1981), majd színházi kritikáinak és esszéinek gyűjteménye (Nézőtér, 1983). Világhírű regénye, az azóta kilenc nyelvre lefordított Emlékiratok könyve 1986-ban jelent meg, amelyet a Neue Züricher Zeitung így méltatott: „Mérföldkő a magyar irodalomban és valószínűleg az európai prózában is.” A Jelenkor Kiadónál megjelenő életműsorozatában külön kötetbe gyűjtve megjelentek drámái (Drámák, 1996), elbeszélései (Minotaurus, 1997), esszéi (Esszék, 1995) és kritikái (Kritikák, 1999). Jelenleg egy kis nyugat-magyarországi faluban, Gombosszegen él, több mint tíz éve Párhuzamos történetek című regényén dolgozik.
Richard Swartz 1945-ben született Stockholmban. A stockholmi közgazdaságtudományi egyetemen végezte tanulmányait, majd a prágai Károly Egyetemen tanult. Miután 1972-ben elhagyta Prágát, a Svenska Dagbladet svéd napilap újságírójaként dolgozott, majd rövidesen a lap kelet-európai tudósítójává vált. Gyakorlatilag azóta, Bécsből folyamatosan tudósít a Kelet-Európában történtekről. Diákként, majd pedig újságíróként élte át az itt zajlott jelentős politikai eseményeket, fordulatokat - a prágai tavasztól a kommunizmus bukásáig. Számos nemzetközi lapban - többek között a német Süddeutsche Zeitung-ban -rendszeresen jelennek meg írásai. Emellett számos könyv - „Room Service” (1996), „A house in Istria” (1999) és „Book of Addresses” (2005) - szerzője, melyek több nyelven - angolul és németül is - olvashatók.
Csordás Gábor (1950) 1980-tól a Jelenkor irodalmi és művészeti folyóirat olvasószerkesztője, majd 1993-ig főszerkesztője. Azóta a Jelenkor Kiadó igazgatója. Angol, francia, német, lengyel, szerb, horvát és szlovén nyelvből fordít.
A beszélgetés német nyelven folyik, angol és magyar szinkrontolmácsolással!
Szeptember 29-30. (Cs-P) 20h Szabó Réka: Véletlen /tudományos ismeretterjesztő táncjáték jegyár: 1500 Ft Trafó bérlet
Ki gondolta volna, hogy matematika és tánc egy színpadon találkozhatnak? Szabó Réka koreográfus/matematikus a tudomány és a művészet játékos párbeszédét viszi színre Mérő László és Vancsó Ödön matematikusok közreműködésével. A téma egy matematikai jelenség, ami egyben a világ egyik legnagyobb talánya: a véletlen. ”Játék agyból és gyomorból. Mi a véletlen? Tán nem is létezik? Tán ha elég okosak és gyorsak volnánk, ahogy lendül a kéz, ahogy perdül a kocka, ki tudnánk számítani, mielőtt leér, hogy melyik oldalát mutatja majd fölfelé? A véletlen csak tudatlanságunk mércéje? Vagy a véletlen létünk alapja, világunk szabadsága, a szél, mely az emberiség hajójának vitorláit dagasztja? Egy bölcs - vagy épp hogy részeges - kormányos? Nézünk a véletlenre agyból és gyomorból. Talán majd egymást látjuk.”
Egy matematikus tudományos ismeretterjesztő előadást tart a véletlenről. Közben egy táncjáték zajlik, amelynek rendező eleme a véletlen. Az előadás belső logikája folyamatos kis fejtörő. Tudósok és művészek, bezárva önnön bolond világukba, egy napjainkat meghatározó fogalom körül fontoskodva. Véletlen?
A 2002-ben a MU Színházban bemutatott előadás nagy sikerrel szerepelt a Sepsiszentgyörgyi Napok (RO) keretében, valamint a grazi (A) Magyar Táncszemlén. Korhatár nélkül ajánljuk mindenkinek!
Szabó Réka kortárs táncos, koreográfus, tanár, alapító tagja az L1 Független Táncművészek Társulásának. Előadóként dolgozott Emma Rice-szal (GB), Milli Bitterlivel (A), Javier de Frutosszal (GB), Rui Hortával (P), és sok magyar alkotóval (Hudi Lászlóval, Ladjánszki Mártával, Berger Gyulával, Magyar Évával/Sámán Színház, Gál Eszterrel, stb.)
Koreográfusként több díjat nyert, és darabjait számos európai fesztiválra meghívták (Aerovawes/London, Madrid, Bécs, Prága, Ljubljana, Pozsony, Faro, Amszterdam, Sepsiszentgyörgy, Graz).
Rendező: Szabó Réka Előadó: Mérő László/ Vancsó Ödön Koreográfia, tánc: Csákvári Gyula, Jarovinszkij Vera, Kopeczny Kata, Ladjánszky Márta, Szabó Réka, Szász Dániel Zene: Márkos Albert
Trafó Galéria szeptember 15. - október 9. Reading in Absence /kiállítás A Fiatal Képzőművészek Stúdiója Egyesület nemzetközi csoportos kiállítása
A mások utáni keresgélés, kutatás ősidők óta ismert emberi tevékenység. Napjainkban az internet kínálta lehetőségeknek, illetve egyéb felügyeleti formáknak és eszközöknek köszönhetően a mások utáni anonim „nyomozás” is más értelmet kapott. A kiállítás címe azt a helyzetet írja körül, amikor úgy ismerjük meg a „nyomozás tárgyát”, hogy esetleg soha nem találkoztunk vele, soha nem voltunk vele fizikailag egy térben. A virtuális térben a felhasználó/kereső új álarcokat ölthet, és ezen „digitális álarc” mögött, hite szerint átalakíthatja identitását; a szereplők egy a valós, a fizikai világtól eltérő, másik én bőrébe bújhatnak.
A különböző információk segítségével kialakított képet képzeletünk egészíti ki. A valós és az imaginárius határai összemosódnak, a különböző helyszínektől, és a változó szerepektől függően időnként át is helyeződnek. A szociológiai/pszichológiai megközelítés egy olyan művészi problematikához kapcsolódik, ami az úgynevezett (re)searching (kutató, kereső) attitűddel, valamint ezzel összefüggésben a képzőművészetben megfigyelhető jelenséggel, az én-határok állandó változásával és keresésével írható körül.
Ennek különböző megnyilvánulási formáival, megközelítési módjaival foglalkozik a kiállítás. Olyan új vagy már kész munkákat mutat be, amelyekben a keresés mint alkotói módszer jelenik meg, illetve, amelyek a keresés különböző megnyilvánulási formáit mint létező társadalmi, szociológiai, pszichológiai jelenséget vizsgálják, összefüggésben az egyén folyamatosan változó szerepeivel, a szubjektumok (a kereső alany és a keresett tárgy) egymáshoz való viszonyában alakuló én-határok feltérképezésével. (Házas Nikoletta: A képtelen identitás dokumentumai, Sophie Calle kiállítása in: Balkon 2001/05. - A cikk S.C. én-határ keresésével kapcsolatban említ hasonló határ kategóriákat. A kiállítás nem a felügyeleti eszközök és a társadalmi kontroll módozatainak (veszélyeinek) kritikai bemutatásával foglalkozik, nem is annyira a szexuális konnotációkkal terhelt „gaze” és „voyeurizmus” megnyilvánulásait tárgyalja; sokkal inkább az információ megszerzéséhez és feldolgozásához kapcsolódó kutatást, mint folyamatot és alkotómódszert előtérbe helyező megközelítést mutatja be.
Résztvevő művészek: Andreas Fogarasi (A/HU), Gróf Ferenc (HU), Keserue Zsolt (HU), Kokesch Ádám (HU), László Gergely (HU), Lendvai Ádám (HU), Ravasz András (HU), Szacsvay Pál (HU), Váradi Zsófia (HU), Ricarda Denzer (A), Miha Knific (Szlovénia), Marko Maetamm (Észtország) Kurátor: Lázár Eszter
Jegyárak 2000/2500 Ft Kiemelt 1500Ft 1000Ft Diákok 25% kedvezménnyel válthatnak jegyet, kizárólag érvényes diákigazolvány felmutatása ellenében. 15 fő feletti csoportok számára 50% kedvezményt biztosítanak.
Bérlet 5 alkalmas bérlet: 1 kiemelt programot tartalmaz az aktuális szinházi sorozat és néhány zenei program kivételével minden programra érvényes 5500 Ft
Programinformáció, jegyfoglalás telefonon: 215-1600 (hétköznap 14 és 20, hétvégén 17 és 20 óra között)