Az A38 Hajó kelet- és közép-európai világzenét és dzsesszt bemutató sorozata, a MOLto Vivace sorozat legközelebbi állomásán a roma folklóré a főszerep. A cigányzene nagyasszonya, Vera Bílá előtt a cigányzene kisasszonya, a törékenységét meghazudtoló hangú Mitsou lép fel.
Vera Bílá amellett, hogy Közép-Európa legmeghökkentőbb színpadi egyénisége nyugodtan nevezhető a cigányzene nagyasszonyának. A Rokycanyból, e kis cseh faluból származó művésznő és Kale nevű együttesének roma folklórban gyökerező, mediterrán beütésű zenéje minden alkalommal alaposan megmozgatja a közönséget. Pezsgő, élettel teli muzsika ez, melyre lehetetlen nem táncolni. Vera Bíla 1955-ben született Csehország említett falujában. Felmenői is muzsikusok voltak, Bílá is apja zenekarában kezdte az éneklést. Falusi lakodalmakon, ünnepségeken léptek fel. A nagyközönséget először 1995-ben sokkolta páratlan produkciójával, amikor Zuzana Navarova énekesnő segítségével és Kale nevű együttesével elkészítette első albumát. Ebben az időszakban a Gypsy Kings alaposan előkészítette (és lendületesen kommercializálta ) Európa zenei terepét a mediterrán hatásokkal operáló, akusztikus gitárokra épülő roma muzsikára, így Vera Bíla és a Kale (azaz Fehér Vera és a Fekete) rövid idő alatt hihetelen népszerűségre tett szert. Az 1998-as Kale kalore pedig végképp stabilizálta Vera Bílá helyét a világzenében. A következő évben dokumentumfilm is készült róla, a Mira Erdevicki rendezte Cernobila v barve (Fekete-fehér színesben). A hatalmas és hirtelen jött siker azonban a legkevésbé sem változtatta meg az énekesnőt, aki azóta is Rokycanyban él férjével (akihez tizenöt évesen ment hozzá) és nevelt fiával, igencsak nehezére esik elhagyni szülőfaluját, de mint mondja: a férjem is, a fiam is munkanélküli, támogatnom kell a családomat. Vera Bílá többször járt Magyarországon, fellépett a Mediawave fesztiválon, a Szigeten és a Francia Intézetben, és élettel teli, tombolóan vérbő, akusztikus gitárokkal, hegedűvel előadott latinos, mediterrán roma popja minden alkalommal lenyűgözte közönségét.
Diszkográfia Rom Pop, 1995 Kale kalore, 1998 Rovava, 2002
Juhász Miczura Mónika, azaz Mitsou lenyűgözően egyéni hangjával és kiforrott előadói tehetségével a legnépszerűbb roma előadóművészek közé tartozik. Zeneielőadói világképét elsősorban a családi hagyományok formálták. Békéscsabán nevelkedett, majd a szentesi gimnázium dráma-irodalom tagozatára járt.
Később a család Budapestre költözött, ahol Mitsou találkozott Zsigó Jenővel, az Ando Drom együttes vezetőjével. Mitsou nyolc éven át volt a zenekar énekesnője több lemez és filmzene, számtalan magyarországi és külföldi fellépés lett az eredmény. Mitsou később kivált a zenekarból az igazi szólókarrierre mégis három évet kellett várni. Ez az időszak elsősorban az útkereséssel, a kísérletezéssel telt. Végül 2003 második felére összeállt az az anyag, ami jóval több, mint egy lemez: valóságos zenei és audiovizuális projekt. A Mitsoura album nagyrészt tradicionális cigány dalok feldolgozásaiból áll. Ám ezek a feldolgozások nem egyszerűen újrahangszerelések vagy hagyományőrző előadások az eredeti motívumok szigorú megőrzésével. A cél sokkal inkább annak az atmoszférának a megidézése, amelyből e dalok származnak.
Ebben Mitsou páratlan és különleges énekhangja mellett nagy szerepet játszik a hangszeres gazdagság: a multiinstrumentalista zenészek nem csupán hagyományos roma hangszereket szólaltatnak meg (mint például a kanna vagy a cimbalom), hanem az ír, az egyiptomi, a török, a bolgár, az afrikai és az indiai népzene eszközeit is. Mindez a Neóból ismert Moldvai Márknak köszönhetően erőteljes elektronikus hangzásokkal keveredik. Mindennek rendkívül sűrű szövésű zenei textúra, meglepő ritmikai változatosság és még a nyugodtabb számok esetében is magával ragadó dinamizmus az eredménye.
Mitsou legfrissebb formációja részben a Mitsoura projektre épül, de ezúttal hagyományosabb, autentikusabb, teljes egészében akusztikus hangszerelésről van szó. A kísérőzenekar nagyrészt olyan fiatal muzsikusokból áll, akikhez egyaránt közel áll a dzsessz és a roma népzene. Az akusztikus zenei környezetben Mitsou különleges orgánuma talán jobban is érvényesül, mint a Mitsoura elektronikuszenei szövetében. A dinamizmus és a muzikalitás pedig változatlanul a kortárs nem csak magyarországi világzene egyik legszínvonalasabb produkciójává emeli Mitsout és zenekarát.