lemezajánló [nagylemez] 2001. november 3. szombat 14:48
nincsen hozzászólás
szerző: Mjásznik PálácsMr Con. and the Bioneers Brave New world Orchestra: String Reality Bahia
Hosszú kihagyás után készítette el legújabb szerzői albumát Mr. Con és barátainak zenekara, a Bioneers Brave New World Orchestra. Ezzel a lemezzel Menyhárt Jenő egy új korszak kapujába lépett és befejezettnek tekinti az Európa Kiadó-féle gondolati világ sajátos eredetiségét. Gondoljunk arra a több mint 30 évre, melyet alkotással töltött el országunk berkein belül az Európa Kiadó tagjaival (Gasner János, Másik János, Kis László és Magyar Péter). Megemlíthetném még a „Popzené”-t és a „Szavazz rám”-ot, a többi stúdióalbumot és a kiadatlan anyagokat is, melyek nemcsak egy korszakot, hanem egy életstílust is
meghatároztak azokban a körökben.
Mr.Con bolygó hollandiként utazik két kontinens között, pillanatról pillanatra változtatja helyzetét. Hol Budapesten, hol New Yorkban lelhető épp fel. Az ő érkezése és távozása mindig váratlan esemény, mint egy új formáció létrejötte, és a hozzájuk kapcsolódó szerzői lemez is. Igazán, mint egy est a pesti éjszakában, úgy hordozza magában a nyolcvanas évek hangulatát és a korszakra jellemző képeket. A legújabb, 2001 őszén megjelent „String reality”, azaz „Húrelmélet” című stúdió-albumon Mr.Con szövegíróként és zeneszerzőként is nagyon sajátosat alkotott (természetesen Bahia-kiadás).
Az album jellemzője a barna és a zöld, valamint az egyszerű hármas: Mr. Con jobbján Saunder Jurriaans (bőgő és basszusgitár), és balján Enion Peltra (Hegedű). A próféta és tanítványai, alkotják a Bioneers Brave New World Orchestra belső magját és alkotói közösségét. Egyszerű meghitt közösség, a távolba látás nyugalma és ambicionizmus (szerintem nincs ilyen szó). A Fehér és fekete küzd a külső képi sivársággal és a tiszta belső tartalommal, hangok formájában. Mr. Con a 2001-es Szigeten lépett be ismét a köztudatba a String Reality akkor még ismeretlen formációjával. Azóta ismerté vált ez a világ. A nyugalom és a dinamizmus jellemző a kompozíciókra, és az őt körülvevő zenész-alkotó társakra. A hegedű, bőgő és a dob tökéletesen felépített hármasa vezet végig bennünket a cd-n található 11 számon. Sokszor szomorkás balladák keveredtek a Iggy Pop-os rockandroll életérzéssel és az elementális erejű gépzenével. A két legfontosabb dallamkovácsoló hangszer-(ek) a hegedű és a gitár sokszorosan válnak szét, hogy külön-külön sajátos harmóniáikban újat alkossanak. Ez a felfokozottság érzése, sokszor eljutva az „Xtázis” határáig, hogy csendes lenyugvásban térjen meg a jelenbe és az elkövetkezendő jövőbe.
A lemez három fő fejezetre osztható.
Az első részben az elsőtől hetedikig terjedő felvételek szabályos sorrendet képezve épülnek be az albumba, a melankolikus és a gyors számok is. Valamint meghatározó a tudatosság a jelen és a jövő összefésülésének valósággá válásában.
A második részben a 8-9-es felvételeken a technológia és a gépek mindenhatósága érezhető, és az ezt kísérő nem éppen populárisan könnyed dallam, valamint a zenét kísérő gépiessé váló monoton szavak és hangbejátszások...
A harmadik részben a 10. és a 11. felvétel szövegileg követi a jövőt, zenei témáiban visszatér az első rész gondolataihoz. Természetesen ez az album akkor is meghatározó jelentőségű, ha sokan nem is szeretik a változást.
Mégis azt kell írnom, hogy próbáljanak elrugaszkodni a kialakult véleményüktől, és megvásárolni a Húr elmélete orkesztrális művet. A szöveg az albumon a megénekelt jövő, mely itt kopogtat a lezajló jelenben, melynek nagyon is részesei vagyunk! Természetesen nem utolsó sorban, néhány idézet az albumról:
The moon was like, flashlight in the sky
A band being crucified is a shopping mall
Clone the pope wash your hands
New weapans for new wars
If this is a matter of life and death, pleas press one
Tell me what holds All things together While everithing Is drifting apart