hosting: Hunet


  cikkekfotók        
kultúra [fesztivál]  2025. szeptember 4. csütörtök   06:16
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Magyar Kincsek Bartók Ünnep – Háromnapos Bartók-fesztivállal nyitja az évadot a Concerto Budapest


  Nagyszabású fesztivállal indul a Concerto Budapest következő évada a BMC-ben és a Zeneakadémián: a szeptember 26. és 28. között megrendezett, egyedülállóan gazdag programsorozat keretében a zenekar a Magyar Kincsek Ünnepét Bartók Bélának szenteli, a zeneszerző halálának 80. évfordulója alkalmából.
  
  A kamaraműveket, versenyműveket, vokális kompozíciókat és szimfonikus műveket egyaránt felvonultató program a magyar zenei örökség páratlan ünnepe lesz, amely Bartók európai jelentőségét és kulturális küldetését állítja középpontba. A „Bartókkal Európáért” mottót viselő fesztivál rangját jól mutatja, hogy hat Kossuth-díjas, valamint számos Széchenyi-, Liszt-, Prima Primissima- és Junior Prima-díjas művész tolmácsolásában szólalnak meg Bartók remekművei. A Bartók Ünnep házigazdája Batta András, Széchenyi-díjas zenetörténész, a Magyar Zene Háza ügyvezető igazgatója.
  A Bartók egész pályafutásának ívét megrajzoló, háromnapos fesztiválon megszólal a szerző összes versenyműve, a hazai zenei élet legkiválóbb művészei, köztük Balázs János, Baráti Kristóf, Berecz Mihály, Bogányi Gergely, Kelemen Barnabás, Perényi Miklós, Ránki Fülöp, Szűcs Máté és a Keller Quartet előadásában. Az Angelica Leánykar és Bogányi Gergely közreműködésével elhangzik Bartók női énekhangokra és zongorára írt, ritkán hallható Falun című kompozíciója, valamint a férfi-nő kapcsolat titokzatos mélységeit kutató operája, A kék szakállú herceg vára, két nemzetközi hírű magyar énekes szólista, Sebestyén Miklós és a Judit megformálásáért Grammy-díjra jelölt Vörös Szilvia előadásában.
  „Most fordul elő először Magyarországon, hogy Bartók Béla összes versenyműve elhangzik két nap alatt, kiemelkedő Bartók-előadók közreműködésével. Azt szeretném remélni, hogy Bartók gondolatait és Bartók szellemét a művek szólistái és a zenekar folyamatos párbeszéde révén intenzíven tudjuk megidézni mindannyiunk számára. Ezek a művek végigkísérik valamennyi alkotói korszakát, így egy teljes Bartók pályakép tárulhat elénk.” – nyilatkozta Keller András, a Concerto Budapest Kossuth-díjas főzeneigazgatója, a fesztivál művészeti vezetője. Hozzátette: „Bartók Béla által jobban megismerhetjük önmagunkat és a magyarságunkat, ő ugyanis új művészetet teremtett a nép zenei nyelvéből, amivel megrajzolta a magyarság arcát, és ezt a költészetet integrálta Európába. Úgy is mondhatnám, ő a mi folytonosságunk, európaiságunk.
   
  A fesztivál nyitóeseménye a BMC-ben megrendezett kamaraest, amely Bartók emblematikus kamaraműveire irányítja a figyelmet. A Kontrasztok című klarinét–hegedű–zongora trió mellett elhangzik a 2. hegedű–zongora szonáta és az 5. vonósnégyes, Keller András, Klenyán Csaba, Berecz Mihály, valamint a Keller Quartet közreműködésével.
  Az esemény második napja két koncerttel várja a közönséget a Zeneakadémián. Délelőtt három kulcsfontosságú versenymű csendül fel: az 1. zongoraverseny, a Rakos Miklós által rekonstruált Brácsaverseny és a 2. hegedűverseny. A szerző pályájának különböző alkotói korszakaiból született művek megszólaltatásához Keller András három rendkívüli szólistát invitál a pódiumra: Ránki Fülöpöt, Szűcs Mátét és Kelemen Barnabást.
  Az esti koncerten a zongora és a vokális művek kerülnek előtérbe. Bartók Allegro barbaro című művét Bogányi Gergely előadásában hallhatja a közönség. Festők, írók sokaságát inspirálta ez a mű: a „barbár gyors” mintha a modern magyar kultúrát és annak alkotó nemzedékeit jelképezné, üzenetével messze túlmutatva saját korán. Ezt követi Bartók öttételes népdalciklusa, a Falun, az Angelica Leánykar és Bogányi Gergely előadásában. A koncert második felében a 2. zongoraversenyt Balázs János interpretációjában hallgathatja meg a közönség, majd megszólal a megváltó szerelem gondolatát megidéző, balladai hangú opera, A kékszakállú herceg vára Vörös Szilvia és Sebestyén Miklós énekes szólójával. Bartók egyfelvonásos, egyetlen operájának jelentőségét mutatja, hogy bemutatója alkalmából Kodály Zoltán így méltatta a szerzőt: „Zenéje egyanyagú, önmagában zárt, egységes szervezet, kölcsönzések, utánzások szinte minden nyoma nélkül. … Az új magyar zenéből egy más, mélyebb gyökerű, elhasználatlan magyarság szűzi tiszta levegője árad, olyan mint a székely fenyveseké, amelyek közé szorultan megmaradt valami egy, valamikor országot átfogó, monumentális erejű élet-áradatból. Ennek csíráin nőtt nagyra, egy egész rendkívüli alkotó erő vulkanikus munkájában a Bartók zenéje is, egy végtelen kifejező erejű, de szilárd szerkezetű léleknyelvvé, amelyhez foghatót ma hiába keresünk akárhol.
  
  A fesztivál harmadik és egyben zárónapján különböző alkotói korszakaiból eredeztethető versenyműveivel ünnepli Bartók Bélát a zenekar.
  
  A délelőtti hangverseny Bartók művészetének különböző dimenzióira reflektál. Baráti Kristóf előadásában felcsendül a szerző Geyer Stefi iránt érzett emésztő lángolásának dokumentuma, az 1. hegedűverseny, valamint a virtuóz, népzenei ihletésű 2. rapszódia hegedűre és zenekarra Kelemen Barnabás vezényletével, majd két kivételes tehetségű Junior Prima díjas zongoraművész, Berecz Mihály és Ránki Fülöp szólójával hangzik el a Versenymű két zongorára és zenekarra, Fábry Boglárka és Csepeli Bence ütőhangszeres művészek közreműködésével. A koncert második felének karmestere Baráti Kristóf lesz.
  
  A Bartók Ünnep záróestjén Keller András vezényletével színpadra lép Perényi Miklós és Berecz Mihály. A koncert a fesztivál koronaékszereként Bartók utolsó nagy műveinek esszenciáját mutatja. A Brácsaverseny Perényi Miklós által kidolgozott csellóváltozata nyitja a hangversenyt, melyet az élete utolsó napjaiban feleségének, Pásztory Dittának ajánlott költői szépségű 3. zongoraverseny követ. A koncertet és egyben az egész programsorozatot Bartók szimfonikus kompozíciója, az Amerikában írt nagyzenekari versenymű, a Concerto zárja, mely nemcsak a bartóki életmű, de az egész 20. századi zene egyik legjelentősebb alkotása. Keller András a művel kapcsolatban így fogalmaz: „Amikor meghalljuk Bartók honvágyát a Concertóban, meghasad a szívünk, de boldogok és büszkék vagyunk, hogy le tudta írni hangokkal, mit jelent nekünk a haza.
  
  A Magyar Kincsek Bartók Ünneppel a Concerto Budapest szeretné ráirányítani a figyelmet Bartók élő szellemi örökségére, hangsúlyozva az európaiság gondolatát megalkotó művész útmutatását, mely világosan kijelöli a magyarság helyét Európában.
  A fesztivál megálmodója és művészeti vezetője, Keller András így foglalja össze a Magyar Kincsek Bartók Ünnep üzenetét:
  „Bartók eredeti célja az volt, hogy új magyar nemzeti művészetet teremtsen. Ehhez a kulcsot abban látta, hogy le kell menni a gyökerekig, ezért elkezdte gyűjteni a Kárpát-medencében élő népek dalait. Világossá vált az is, hogy a sok évszázados együttélés révén ezek mennyire kereszteződtek egymással. Ebből a hatalmas kutató-, gyűjtőmunkából merített ihletet és alkotta meg Bartók a saját művészetét. Megismerve a dalokon keresztül az itt élő népek történeteit, karaktereit, érzéseit, ebből teremtett szintézist, amellyel egyszeriben új magyar és egy csodálatos európai művészetet és szellemiséget teremtett. Amikor hallgatjuk a zenéjét, magunkra ismerünk, hiszen minden magyar ember a génjeiben hordozza népünk históriáját.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2025. november 22.
Ipoly-funky és a „háborús” zenekar
2025. november 24.
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Electric Callboy: novemberben beveszik az MVM Dome színpadát is
 a rovat legfrissebb cikkei: 
A zene éjszakája – minikoncertek maximális közelségben
Hallgassa meg a régió legtehetségesebb fiatal hegedűseit a Hubay Jenő Nemzetközi Hegedűversenyen Miskolcon!
Balázs János zongoraestje november 20-án a Müpában
Járai Máté: „meg fogok őrülni ebben a szerepben”
Arcodat keresem | Olasz Ferenc fotográfiái
Tíz éve a kortárs zene frontvonalában
Impulzusok- Szőcs Miklós TUI szobrai
David Fray zongoraművész szólóestje a Cziffra Fesztiválon
 kiemelt 
Stoned Jesus & Wheel: Spring Equinox Tour 2026
  
Co-headline turné keretében tér vissza Budapestre a Dürer Kertbe 2026

A Depeche Mode dobosa is színpadra lép a 101 Hang Special Tribute koncerten
Jonathan Roy – a hokikapusból lett világsztár újra Budapesten
Annisokay: német metalcore hármas érkezik decemberben
Yann Tiersen szólókoncerttel tér vissza Budapestre- Az alkotó saját kisbuszán, kutyája társaságában turnézik
 friss hozzászólások 

Az Arcturus Budapesten (1)
Éljen a diktatúra! – drMáriás retrospektív kiállítása a Godot Intézetben (1)
FAB-Springfest - 26. Virágzás Napjai (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 dodheimsgard    black blitz     jonathan liebesman    deafheaven     halle berry            keep of kalessin    tom stormy trio    ingmar bergman    sunnata    disco ensemble    másnaposok    armored dawn    gama bomb    back on fire    21 jump street     new lows    norther    klogr    for good    facebook    the gentle storm    florence and the machine    tóth árpád    darkrise  

r49
Copyright 2000-2025 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!