hosting: Hunet
r38
  cikkekfotók        
beszámoló [koncert]  2005. március 5. szombat   15:17
nincsen hozzászólás

szerző: Sylvio
Barbaro a Fonóban
2005. január 29., Fonó

  Mindenekelőtt: a Barbaronak semmi köze a Junkieshoz és Barbaro Attilához! Annál inkább Bartókhoz és a népzenéhez. Az említett hatásokon túl, a zenészeket tekintve szinte minden magyar folk és etnorock jellegű formáció kiindulópontjához, a Kolindához és a Gépfolklórhoz jutnánk el, de most inkább mellőzöm a családfa teljes felrajzolását. Lényeg a lényeg, a nyolcvanas évek közepén megszületett a Barbaro zenekar; akkor még Lengyelffy Miklós basszerral, ki nem sokáig volt a banda kötelékében (ekkoriban Junkiesék talán általános iskolások lehettek). A Cziránku Sándor és Tzortzoglou Yorgos Georgios alapította együttes 1990-ben jelentette meg első lemezét (jelenleg jó ha kazettán hozzá lehet jutni) Parov Nikola vendégszereplésével, és 1994-ben a másodikat (ez kapható cd-n; a hangzása kicsit nyers és száraz), melyeknek nemes egyszerűséggel az I. illetve II. címet adták.
  
  A Fonóban kapunyitás előtt közvetítő tévéken figyelhette a beállást, aki akarta. A mögöttem ülők (lévén ülős koncert), miután helyet foglaltak, az együttes nevének és jelének elemzésébe kezdtek. Barbár? kérdezte egyikük. Elhízott paraszt veri a disznót találgatta a mellette ülő a Barbaro- felirat alatti vonalak jelentését. Valaki kidob a kukába valamit. Nem, az egy sámándobos. Alighanem ez utóbbi a megfejtés.
  
  A műsor a Hét varázslatos hanggal kezdődött, melyben Cziránku Sándor (a Gesarol, P-mobil, Korong, Misszió, Beatrice, Gépfolklór, Ködkonda és a Kárpát Möbiusz egykorvolt gitárosa) rögtön elvette a kedvét mindenkinek a gitáróráktól: egyszerre zongorázott ide-oda szaladgáló ujjaival a kétnyakú gitár mindkét nyakán. Ő biztos, hogy nem csak azért használ kétnyakút, mert jól mutat, hanem mert szüksége is van rá. Nyugodtan mondhatjuk, hogy az egyik, ha nem a legjobb magyar gitáros, ötletek terén is, nemcsak technikázásban. Vele teljes összhangban gitározott Both Miklós, akinek neve a kései VHK-ból, a Kárpát Möbiuszból (ahol már játszott együtt Cziránkuval), vagy épp saját zenekarából, a Magurából lehet ismerős. Yorgos helyett, aki jelenleg az elektro-folkot nyomató Balkan Fanatik tagja, most ő felel a sámánénekért is; az énekléshez szokás szerint két mikrofont használ, melyből az egyik visszhangosított. Többen szemére vetették koncert után, hogy a többiekhez képest, akik egy helyben álltak vagy ültek, túl sokat mozgott. Hát, igaz, ami igaz, nagy adag vizuális élménnyel ajándékozott meg minket, de ez engem nem zavart, sőt mi több. Egyébként meg, ő így tud zenélni, egy helyben lemeredve nem. Azt is tudom, hogy sokak szerint Yorgos volt a nonpluszultra sámánének terén (azért írtam le ezt a szót, hogy legyen valami ide nem illő angolszász is a cikkben hehe), és hogy a régi barbarósoknak nem jött be az új Barbaro pszichedelikus felhangja, ami megint csak Mikinek köszönhető. Az is igaz: koromnál fogva nem láthattam a régi Barbarot, és hogy elfogult vagyok az új gitárossal szemben, hisz a nemrég megszűnt, összetett, húzós, intenzív pszichedelik-folk rockot játszó Magura az egyik kedvencem volt (és kíváncsian várom, hogy láthassam a Magura zenei örökségét és vonalát továbbvivő új együttest, a Naprát), és hogy azok bizony nem ülős koncertek voltak, mégis veszem a bátorságot és azt mondom: nem bánom, hogy a régi Barbaro híveinek csak az a két lemez marad. Egyébként meg ha Cziránku úgy gondolja, Mikivel tudja legjobban megvalósítani zenei elképzeléseit, akkor neki helye van a Barbaroban. Sőt, akkor a Barbaroban rá van szükség.
  
  Basszusgitárral a nyakában Zsoldos Százzenekaros Tamás produkálta magát inkább nem kísérlem meg leírni, mi módon, azt látni kell (nem sorolom, fel, hány helyen játszott eddig); fúvóshangszereken pedig Barcza Gergely segítette ki a bandát, nem kevéssel hozzájárulva a pszichedelikus hatáshoz. A régi dalok mellett eljátszottak párat a készülő lemezről is. Miki kétszer is maga maradt a színpadon, pontosabban egyszer Herpai Sándor társaságában (a V73, a VMoto-rock, a Neoton és a P.Mobil egykori tagja), aki atomóra pontossággal és olyan változatossággal püföli-bűvöli a dobokat, hogy önmagában is elhallgatnám. A majd két órás program során elhangzott az említett dal után az Adjon az Isten, a Gyöngyvirág, a Legyen a szép mindenkié, az Ilju Hamarija, a Dermesztő derű, az Ez a világ olyan világ, az 5+, a Guminéni, a Tűpárna, a Mélyrepülés, az Elment az én rózsám, a Kerek a szőlő, a Pszychiater, a Fényrepülés, a Bánat és a Sólyom; ez utóbbi előtt Cziránku egy X-testű hathúrosra cserélte a kétnyakút. A Metallicától lopta magyarázta az újítást Miki. Majd jött a Sámán, a Búza és a Sirató, végül zárásként a Trák.
  
  Rögtönzésnek a Barbaroban nem sok helye van, annál több viszont a folyamatosan váltakozó, egyedi és eredeti témáknak, melyek komplexek és technikásak, de elkerülik a Dream Theater-féle barokkos öncélúságot. Etno-(alter)-rock? Progresszív folk-rock? Agrorock(!) ? Sokmindennek nevezték már zenéjüket. Az (ebben az esetben talán idézőjelben értendő) könnyűzene erőlködés nélküli klisémentesítésének egyik nagyszerű példája a Barbaro. Várjuk az új lemezt! Aki nem tud várni addig, vagy nem hiszi a leírtakat, az először töltse le a netről a nemrég fölvett három új számot, majd csípje el és hallgassa meg Cziránkuékat valahol.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 kapcsolódó linkek: 

Barbaro

 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Sepultura, Jinjer, Obituary, Jesus Piece
METZ a Turbinában: Egy korszak lezárása
Accept, Phil Campbell And The Bastard Sons
Starset- Az Immersion: The Final Chapter turnéval hódították meg a Barba Negrát
Dalriada 20 / Nevergreen 30
A Dream Theater és Mike Portnoy újra együtt – Egy legendás történet újraírva
Lindsey Stirling Budapesten
Bryan Adams az MVM Dome-ban
A metalcore új hulláma: Imminence, Aviana és Allt fergeteges koncertje
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 general surgery    thin lizzy    astronautalis    cattle decapitation    over my dawn    caliban    talizman´s    ego-project    hammer concerts    neokhrome    korpás éva    magma rise    avenged sevenfold    dennis quaid    imák    coen    god forbid    ana venus    akkezdet phiai    anvil    marigold hotel    dave groh    tara reid    dr. melancholia    underground magazin  

r43
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!