lemezajánló [tribute] 2001. április 9. hétfő 15:27
nincsen hozzászólás
szerző: Utazó4,5 VOLT (AC/DC Tribute Album) 1G Records
Egy kicsit megkésve írunk, de igazán nem lehetünk annyira ezzel az írással elkésve, mert az AC/DC nem egy mostani formáció. Több mint 25 év van mögöttük. Igaz nem mondhatnánk, hogy teljesen elévült, az eredeti hangzásuknak a rengeteg eladott lemez a bizonyítéka, és még most is stadionokat töltenek meg. Tehát a „Rock élt, él és élni fog!” Ausztrália mint egykoron fegyenc-szigetként fuzionált, de azóta már inkább a zenei életéről és a kenguruiról ismeretes. Az elmúlt évtizedekben viszont már sok-sok remek, a zenei életben jelentős arcot adott a földlakóknak, mint pl.: Mind Night Oil, INXS, Nick Cave (aki máj.24. lép fel Budapesten), DCD, és a nélkülözhetetlen AC/DC-t. Jelentős részük hazánkban is fellépett a 80-90 években... S most pár szó a kiadványról. Egy igazán érdekes CD-t tarthatunk a kezünkben, amely zenei kísérlet nem biztos, hogy elnyeri az igazi, megszállott rockerek tetszését, de talán lesz kivétel. Az igazán leghatásosabb feldolgozók: Bomber Hell ain´t a bad place to be”(1977. március). Bomber most is a felemelő dinamikus hangzással ált elő, amit (2,41 percbe sajtoltak bele). Igazán látszik hogy az AC/DC és a Mötörhead volt a „szülő atyjuk”. Gorilla Highway to hell” (1979. július) Döbbenetes, atom jó hangzást produkáltak ezen a lemezen a rockabill megtűzdelésével. Igazán izzik a hangszer a kezük alatt ( igazi bulik kellékévé válhat 2,50 perc hosszúságban) Mood Dog eat dog” (1977. március) Nagyon szigorú és pontos, visszafogott szólóval. (3,30 perc hosszúságban) Strong Deformity Dirty deeds done dirt cheap” (1992. október) Egy kis kitérés a rock mezsgyéjére. Nagyon üt ez a sajátos feldolgozás, külön felemelő hallani azt kis beszúrt gitárszólót is .. (4,11 perc hosszúságban) Üllői Úti Fuck Moneytalks” (1992. október) Kissé gyorsabb, mint azt eredetiben megszokhattuk, de farkasember hangja a felemelő dobok mögül . (3,14 perc hosszúságban) Very Bad Things Rocker” (1976. február) Az első szám ezen a lemezen és igazi rock and roll hangzás. Atom kezdés és izzó szólók némi scorpions-os befejezés... (3,03 perc hosszúságban) Egy más szempontból feldolgozók: Anima Sound System Back in Black” (1980. július) Kellemes basszussal, vinnyogó torzított gitárral és elektronikus alapokkal építik fel a számot, visszatérő vízhanggal. (5,55 perc hosszúságban) Freshfabrik Dog eat dog” Akik tavaly sikerrel megjárták az Ausztrál kontinenst. (4,38 perc hosszúságban) Superbutt Let there be rock” (1977 március) Parti alapok, feszes gitár kíséret pontos szóló kísérlettel (4,25 perc hosszúságban) És a nagyon más szempontból feldolgozók, akik meg sem közelítik az eredeti hangzást semmilyen szempontból. Talán foszlányaiban valahol Budapest Underground Let me put my love into you” (1980. Július) Lemezjátszó sercegése és egy ??vajúdó?? asszony elhalkuló hangja alatt kiemelkedő jazzes hangzás Fender-zongora és gitár, szolid ének. Vonósok kíséretében. (4,25 perc hosszúságban) Hooligans Girls got rhythm” (1979 július) Bűn rossz vokális kezdést némileg kiegyenlíti a szaggatott gitárhangzás és basszus kíséret, de nem több...(3,38 perc hosszúságban.) Publo Hunny Who made who” (1986 május) A nagyon sajátos Publo´s hangzás itt is fellelhető. Csendes ének és alatta megbúvó kíséret, erőteljes basszus, és időnként fel-fel tűnő szirénahang.(5,36 perc hosszúságban) Nyers Big gun” Nagyon-nagyon lelassult, igazi lebegés az egész szám alatt. Csak időnként szakítja meg a számot a torzított ének és gitár, valamint a néprádión való hullámsáv keresés a szám végén. (3,53 perc hosszúságban) Pamut Fire your guns” (1990 szeptember) Szövőgyárak álma lehet a pamut, de nem ennek a lemeznek. Iszonyatosan rossz ének és dallamválasztás, Szasza némileg kompenzálta egyéniségével és hangjával (kissé hasonlít ez a feldolgozás a rajzfilm slágerek és a világslágerek magyarul). (4,06 perc hosszúságban) Zeus&Dyas Night prowler” (1979 július) Rosszalkodó gyerekek gombnyomásával kezdődött az egész, mint mindig. Varázslatból épülő ritmusokat és basszusokat hegedű és gitár teszi egyénibbé. (5,26 perc hosszúságban) Plastic Ohara Beating around the bush” (1979 július) 17 másodpercig kellemes torzított gitárt váltja fel a jazz- funk´s basszus, dob és zongora akkordokat, (szerencsétlen Bon Scott már forgolódik a sírjában az ének miatt). Valódi szenvedés történet!!! (4,06 perc hosszúságban...) Ukla What´s next to the moon” (1978 május) Ez csak bonusz szám. Az igazi képzőművész alkotása, tökéletes basszusvezetés és szólózás, egy kissé megkésett dob kíséret. És az a halk ének vezetés! Érdekesen Bizottságos, Waszlavikos, és egyéb ehhez hasonló kísértetformatojás. (Lehet, hogy ilyen zenét készítettek ős-időkben Ausztráliában? )