szerző: TompiTiamat (Swe), Pain (Swe), Green Division az E-klubban 2005. Január 12. 19 óra, Budapest - E-klub
Alig több mint egy fél évvel az esős, Wanted fesztiválos fellépése után ismét hazánkba látogat a Tiamat. Ezúttal azonban nem a mezőtúri laktanyában, hanem a budapesti E-klubban kerül megrendezésre Johan Edlundék koncertje, amelyre-a turné előző állomásaitól eltéréően- már nem kíséri el őket sem a Theatre of Tragedy, sem a Sirenia.
A zenekar számos stílus szerelmeseinek lopta be magát szívébe, hiszen tizennégy éves pályafutásuk során már majd minden zenei irányzat felségterületét behajózták már. Ezt a kirándulást elsősorban a csapat, és természetesen a frontember, Edlund kísérletező-kedve tartja a mai napig mozgásban, és noha minden egyes lemezükkel újabb és újabb vidékeket fedeztek fel, azt a sötét, melankolikus hangulatot sosem hagyták a hátuk mögött, amely már akkor is jellemző volt rájuk, amikor még 1988-ban, Treblinka néven kezdtek death metalt játszani. 1990-ben azonban, ahogy Johnny Edlund elhagyta Hellslaughter álnevét, úgy keresztelték át a csapatot is, és kapta máig érvényes, mitológiai eredetű nevét. (Tiamat egy ősi, közel-keleti vallásban volt a Káosz istennője.) Még ebben az esztendőben megjelentették a Sumerian Cry című debütalbumot, amelyen még csak fel-felbukkantak a jellegzetes, gótikus Tiamat stílusjegyek, de az egy évvel későbbi, Waldemar Sorychta producer segítségével készült Astral Sleepen alakult ki a csapat markáns hangzásvilága, igaz ebben jelentős szerepe volt Jonas Malmsten vendég-szintetizátorosnak is. 1993-ban jelent meg a Clouds című lemez, amelyen már teljes-jogú tagként működött közre Kenneth Roos billentyűs, olyan dalok szerzésében segédkezve, mint a méltán népszerű In A Dream és a Sleeping Beauty. A Clouds turnéján rögzített The Sleeping Beauty -- Live in Israel EP után, Edlund megelégelte társainak egyhelyben toporgását, és miután majdnem minden zenészét kirúgta, vendégmuzsikusokkal (a billentyűt például a jól bevált producer, Sorychta kezelte) hozzálátott a Wildhoney megírásához. A lemez igazi áttörést hozott, és egy új fejezet kezdetét jelentette a Tiamat életében. Itt merültek el először a pszihedélia mélységeibe, és ez többé-kevésbé áthatja minden azóta megjelent korongjukat is. A több Wildhoney nóta remixét, és egy Pink Floyd feldolgozást tartalmazó Gaia EP megjelenés után Edlund Németországba költözött, és jóformán egyszemélyes zenekarrá formálta a Tiamatot. Ennek megfelelően saját házában felépült stúdiójában egy bensőségesebb hangulatú művet készített, és Deeper Kind Of Slumber címmel, 1997-ben jelentette meg azt. Jelentős szerep jut az elektronikának, ez iránti szenvedélyét azonban egy szólóproject, nevezetesen a Lucyfire keretein belül éli ki a kopasz frontember, míg a két évvel későbbi Tiamat mű, a Skeleton to Skeleton és az azt követő Judas Christ dallamosabb megközelítése már olyan dark csapatok hatását mutatja, mint például a Sisters Of Mercy. A legutolsó Prey című alkotás pedig egyfajta keresztmetszete egész eddigi pályafutásuknak, (pontosabban Johan Edlund pályafutásának) ennek fényében teljes joggal reménykedhetünk, hogy minden Tiamat korszakból elhangzik majd egy-egy dal a január 12-én is, hiszen már ennek megvalósulása is szavatolná a hagyományokhoz hű, nagyszerű magyarországi Tiamat koncertet.
A Pain hazai fellépéseinek viszont még nincs hagyománya, lévén ez lesz az első alakalom, hogy a főállásban a Hypocrisy énekes/gitáros teendőit ellátó Peter Tagtgren ellátogat hozzánk indusztriál-metal formációjával is, amely már 1996 elkészítette az egyszerűen csak Painre keresztelt bemutatkozó lemezét. Ez a darab azonban olyannyira visszhang-nélküli volt, hogy sokan még ma is azt hiszik, hogy a három évvel későbbi, több svéd thrillerben és akciófilmben szereplő dalokat rejtő Rebirth a Pain első munkája. Szó, ami szó, a death metalban már kult-státuszt kivívó Hypocrisy árnyékából ez a korong mozdította elő a Paint, különösen Svédországban, ahol az említett filmeknek, és a meglehetősen bizarr klippeknek köszönhetően több kislemezes Tagtgren szerzeméy járta meg a slágerlistákat. Valószínűleg erre a sorsa fog jutni a januárban megjelenő friss lemez néhány nótája is. Az új album egyébként Nothing Remains The Same címmel kerül a boltokba, és tartalmazza majd az Eleanor Rigby című Beatles-dal feldolgozását is. Elődeitől eltérően nem készült olyan aprólékos, precíz munkával, nem is annyira kidolgozott, mint a Rebirth, de ugyanolyan hamisíthatatlanul sötét, fojtogató cyber-hangulattal rendelkezik. Igazi űrutazás várható tehát, Skandinávia legnagyobb UFO-megszállotjának vezetésével!
Előtte azonban még fellép Bob Macura Green Division nevű csapata, ahol, basszusgitáron pedig a Nevergreen turnékról már ismerôs Alex játszik, a szólógitárt Kovács Balázs kezeli, a doboknál Szabó Endre ül, Bob pedig ritmusgitározik. A kvartett a vajdasági négyeshez hasonlóan doom metalt játszik, amelyben fellelhetők darkos és rockos elemek is. A csapatnak ez lesz a legelső fellépése, amelyen egy-két Nevergreen klasszikus is elhangzik majd.
A 19 órakor kezdődő koncertre 4000 Ft-ért lehet elővételben jegyet váltani, a helyszínen pedig 4500 Ft-ért.
Jegyakció: csak a koncert napján az E-Klubban 19:00-tól akciósan vásárolható Tiamat és MetalMania koncertjegy, amely együtt csak 10.000 Ft-ba kerül!!!
Jegyek: Budapest: CD-Pince, Hammer Zenebarlang (hétfôig zárva!), Headbanger, Shark, Viking és a Ticket Express jegyirodái valamint a Ticket Express és Eventim hálózatán keresztül. Debrecen - RockNess, Szeged - Bahia, Székesfehérvár - Káosz, Békéscsaba - Diáktanya