szerző: kishellA Konkrét Könyvek kiadó két könyve: A pop pápáról és egy őrült utazásról az Amerikai Álom nyomában
„A Coke az Coke, és nincs az a pénz, amiért jobb kólát vehetsz, mint a sarki koldus, aki Coke-ot iszik.”
Számtalanszor idézik Andy Warhol, a pop pápájának elhíresült mondatát különböző „idézetes könyvek”. Most végre megérthetjük, mit is jelent a fenti mondat, és ezt a Konkrét Könyvek kiadónak köszönhetjük. A kiadó könyvei között főleg olyan írások találhatóak, melyek néhány éve, évtizede nemhogy megbotránkoztatták volna az olvasóközönséget, de megjelenésük valószínűleg lehetetlen is lett volna. Érdemes kutatni kiadványaik között, mert akad itt egy-két konkrét könyv.
Magam rögtön kettőt kaparintottam meg ezek közül: az egyik Andy Warhol Filozófiája A-tól B-ig és vissza, a másik pedig a napjainkban is aktívan bértollnokoskodó Hunter S. Thompson Félelem és reszketés című gonzo journalism-pszichedelic trip regénye. Előbbi pofátlanul rólunk szól, utóbbi pedig arról, amiről az előbbi.
Andy Warhol az 50-es évektől fogva jó harmincöt éven át rajzolta, festette, filmezte és élte mindazt, amit ma a világról gondolunk. Azok a mítoszaink, melyek a pénzről, a sikerről, a pénzről, a szexről, a pénzről, a művészetről és a bizniszről, a művészet-bizniszről és a bisznisz-művészetről és persze a pénzről szólnak, nem elhanyagolható mértékben az ő fejében születtek meg. Minden értékes, ami eladható, például a farmer és a Coke. A farmert azért szereti, mert megköveteli, hogy gyakran mossák (de csak a Levi´s, a kis zseb miatt), a Coke pedig azért fontos, mert amerikai. Andy Warhol mindaz, ami amerikai.
S ha már Amerika, hát akkor Las Vegas, ha pedig Las Vegas, akkor Félelem és reszketés Las Vegasban - egy kiváló film, aminek láttán eldöntöttem, hogy elolvasom az alapjául szolgáló könyvet is. Nem olyan régen végre megtaláltam, a cím őrült betűtípussal, szétfolyt grafika a borítón: nagyjából ilyennek is képzeltem el. Hosszan elemezhetném, miről szól a Félelem és reszketés Las Vegasban... Mégis jobb, ha ezt az utat mindenki maga járja végig. Már akit érdekel az amerikai új újságírás, akit érdekel egy idegenszívű és egy amerikai őrült utazása a sivatag közepére, ahol a távolról csak néhány szürke betontömbnek tűnő, ám belülről csillogó-villogó világ fogadja a szerencsevadászokat, akik azért jöttek, hogy megtalálják az Amerikai Álmot. Megtalálják? Megtalálják. De ez nem könnyű feladat, mivel „ A csomagtartó olyan volt, mint egy mozgó rendőrségi narkólabor.” Ráadásul későn szánják el magukat, javában üresedik a ´70-es évek. A hippik már nem biztos, hogy hisznek abban, amiben ´68 előtt. (´68: Kennedy, Nixon, Vietnam. Amerika.) „Minden felszabadító mozgalmat szeretek, mert ami korábban misztikus volt, érthetővé és unalmasssá válik a felszabadulás után, és így senkinek sem kell úgy érezni, hogy valamiből kimaradt csak azért, mert nem vett részt az eseményben.” - mondja Andy Warhol, és hozzáteszi: „A ´60-as években, azt gondolom, az emberek elfelejtették, hogy mi az érzelem. És aztán nem hiszem, hogy többé emlékeztek rá. Azt hiszem, ha egyszer valamilyen szemszögből láttad az érzelmeket, többé nem látod valódinak.”
A két könyv együtt hihetetlenül tiszta képet ad arról a bizonyos Amerikai Álomról, és persze túl is lép ezen. Ha hiszünk Hunter S. Thompsonnak, ha elhisszük, hogy „maga a valóság van túlságosan megpörgetve”, közelebb kerülhetünk ahhoz, amit ez a kiüresített, bárgyú világ ránk hagyott. Andy Warhol a filozófia, a Félelem és rettegés Las Vegasban pedig az utolsó túlhajszolt próba ahhoz a folyamathoz, aminek révén megtudjuk, létezik-e az a világ, melyet Andy Warhol alufóliába csavart, színesre festett, letakarított, sokszorosított, majd felragasztott a stúdió falára, miután belekezdett négyezer képébe, hogy megmutassa, képes annyi képet festeni egyetlen nap alatt, amennyit Picasso egész életében összehozott.