szerző: morzsaIstrMo Faya! (Ladánybene 27, PASO, Tigris) Skankin’ Tour 2004 in Budapest 2004 november 12., A38 hajó
Bemutakozik a Mo Faya Skankin Tour 2004 - országos reggae turné! A Ladánybene 27 zenekar által szervezett hadjárat részvevői az elmúlt évek LB27 Reggae Camp fesztiváljainak kiemelkedő hazai zenekarai, a tradicionális jamaikai SKA-t zászlójára tűző PASO (Pannonia Allstars SKA Orchestra), a roots reggae-t és dancehall-t kiválóan ötvöző Tigris és a Tilos Rádióból jól ismert Rasztaműhely sound system selekta Áfonyával az élen.
A koncertek között és az LB27 bulija után hajnalig a sound system-é a szerep, ahol Áfonya mellett a zenekarokban szelektorként és MC-ként is ismert arcok (Lipi Brown, Krisa (PASO), McCopy Con (Tigris), RasTamás, T.B.Homelock (LB27) gondoskodnak a hangulatról.
Ladánybene 27 Magyarország vezető reggae zenekarának története 1985-ban kezdődött, mikor az angyalföldi haverokból álló zenekar megnyert egy országos tehetségkutató versenyt. A siker lendületével komolyabb munkába fogtak, így rövid idő alatt helyi szinten ismertté váltak akkori ska számaikkal. Több demo felvétel készítése és rengeteg koncert után 1990-ben már színvonalas produkcióval érték el következő nagy sikerüket: megnyerték az akkori legnagyobb országos tehetségkutató versenyt (AORTA), melynek fődíja egy lemezszerződés volt a PolyGram kiadóval.
Közben a zenei stílusuk is változott; ahogy értek, kezdtek összecsiszolódni, lelassulni egyre több reggae szám került a koncertprogramjukba. Ennek megfelelően az 1991-ben megjelent bemutatkozó albumukon a ska mellett már nagy hangsúlyt fektettek - mint a lemez címe is mutatja a Reggae -re. Az album hatalmas szakmai és közönségsikert aratott. Elnyerte a Magyar Rádió eMeRTon díját, mint az 1991-es év kiemelkedő jelentőségű zenekara, a Rastafari című dal pedig hetekig vezette a magyar és a környező országok sikerlistáit. A siker meglepő volt mivel a reggae-nek eddig semmilyen hagyománya sem volt Magyarországon, egy-egy számtól eltekintve soha senki nem készített reggae felvételeket, pláne nem egy teljes albumot. Így a zenekar célja a mai napig is nem csak a saját népszerűségének növelése, hanem a reggae megismertetése és megszerettetése is. Természetesen turnézás következett főleg itthon és már néha-néha a környező országokban is. 1992 nyarán megrendezték az első a mai napig tartó hagyományt teremtő LB 27 Reggae Tábort.
Persze közben készült a második album is amit 1993-ban adtak ki egyszerűen a II. címmel. Ez az anyag a digitális technika jegyében készült, az akkori legmodernebb magyar stúdióban. Az album legnagyobb slágere, a Szedegetem c. dal, mellyel beneveztek egy országos televíziós fesztiválra, ahol a döntőig jutottak. Ez a siker végleg beírta a zenekar nevét a magyar showbusiness történetébe, mint az első és egyetlen, tehát A Magyar Reggae Band. Talán ennek is köszönhetően ők léptek fel Carlos Santana előtt a 93-as budapesti koncertjén.
A következő egy koncertlemez volt 1994-ből, melyet egy jótékonysági koncertjükön rög- zítettek Live címmel. Bár a kiadójuk nem rajongott a koncert lemez ötletéért a zenekar ragaszkodott hozzá, mivel rögzíteni szerették volna azt a hangulatot ami minden bulijukra jellemző. A lemez érdekessége, hogy számos addig kiadatlan felvételt is tartalmazott a gyűjtők nagy-nagy örömére.
1995 nagyon fontos év a zenekar történetében; létrejött az első jamaicai utazás és megszületett egy újabb hatalmas sláger, a következő album címadó dala: a Van még a világon. 95 januárját Jamaica-ban töltötte a zenekar, ahol videklipet és útifilmet forgattak. A kint látottak és főleg a hallottak nagy hatással voltak rájuk, szinte egy új időszámítás kezdődött a zenekar életében. Hazatérésük után, a jamaicában forgatott klippel óriási sikerrel promótálták új albumukat. A Van még a világon c. dal felkerült több hazai illetve külföldi válogatás albumra, így számos ország rádiói játszották Olaszországtól Jamaica-ig. Természetesen turnék itthon és a környező országokban egyaránt, toplistás helyezések kelet-európa szerte, meghívások európai fesztiválokra.
Talán a jamaicai élmények hatására 1996-ban két albumot is kiadtak: az év elején egy emlékalbumot- az ősi magyar kidónál a Hungarotonnál - Bob Marley emlékére címmel melyen kizárólag Marley dalok hallhatók. A lemezbemutató koncertet május 11-én tartották több ezer néző előtt, szinte percre pontosan a Mester halálának 15. évfordulóján. Az albumról a One Love c. dal lett a legsikeresebb. Az év végén kiadtak egy saját szerzeményekből álló albumot is- az EMI-nál-Pozitív címmel. Ezen a kompozíciók és a hangzás is a 80-as évek roots reggae stílusát idézte. A Még csak álom c. dal rasta témájú szövege keltett nagy érdeklődést, melyet felerősített a hozzá készített megrázó erejű videoklip is. A második videoklipjüket a Fuss című ska dalra, egy a Nemzetközi Videoklip Fesztiválon induló kanadai stáb készítette el. Ebben az évben ellátogatott Európába a Malibu Reggae Mix névre keresztelt Bob Marley emlék turné, melynek budapesti koncertjén olyan nevekkel léptek egy színpadra, mint a The Mighty Diamonds, Chaka Demus & Pliers, Pato Banton, The Wailers. Még ebben az évben újra Santana elött játszottak a pesti koncertjén, ahol Carlos a hallottak alapján közös zenélésre invitálta a zenekart, így együtt játszották el az Exodus című számot.
Új albummal 1998-ban jelentkeztek, melynek címadó dala egy régi Natural Ites sláger feldolgozása a Kell egy ház. Erre a roots reggae dalra forgattak klippet mellyel ismét a listák élén tanyáztak. Számos nemzetközi és hazai válogatásra felkerült a dal, az egész ország kellegyházazott. Az album felvételei során találkoztak egy remek zenész, hangmérnök, hangszerelő arccal, Deseö dBalage Balázzsal, akivel elkészítették a címadó dal dub verzióját is, ezzel egy új fejezetet nyitva a zenekar történetében. Nyáron felléptek többek között az olasz Rototom Sunsplash Reggae Fest-en is, ahol felfigyelt rájuk a jamaicai Sunsplash fesztivál főszervezője, Mr Rae Barrett, aki azonnal meghívta a zenekart a 99-es splash-re. Így 1999-ben újra Jamaicában indult az év, ahol február 6-án közösen játszottak a Wailers-szel az Ocho Rios-i Bob Marley emlékkoncerten, majd esténként pedig együtt jammeltek jamaicai zenészekkel (így futottak össze pl. Ninjaman-nal is). Még ebben az évben a Kell egy ház sikerét kihasználva a PolyGram megjelentette az első négy lemezből készült válogatás albumukat Best of LB 27 1991-1995 címmel. 2000-ben elkezdték a legújabb album stúdió munkáit, melyek több mint egy évig folytak dBalage DSM stúdiójában. Az eredmény a 2001-ben megjelent Reggaekirakat című album. Mint a cím is mutatja a lemez sokszínű, (a reggae számos irányzata megtalálható rajta) mai modern hangzású, alternatív mixekkel és remixekkel. Az első videoklip a Kell, hogy szállj! c. dalból készült, mely szerzemény felkerült több nemzetközi és hazai válogatás albumra is. Nyáron turné és meghívások újabb reggae fesztiválokra(pl.Szlovénia Riversplash). Év végén megjelentették a teljes album dub remixét Links to Babyloncímmel, melyet egy külön - DUB 4 U nevű - projectben élőben is játszanak. Idén létrehozták az LB Reggae Sound System-et, mellyel országszerte népszerűsítik a műfajt ott is ahol nincs lehetőség a koncertezésre.
A zenekar tagjai: Árokszállási RasTamás dob Bodnár Tibor gitár Bokó Zoltán billentyű Hertelendi Rasta István basszus Miksa ének Lewy Brandy billentyűk
Albumok: Reggae 1991. PolyGram II. - 1993. PolyGram Live 1994. PolyGram Theres Something In The World(Van még a világon) 1995. PolyGram In Memoriam Bob Marley (Bob Marley emlékére) 1996. Hungaroton Gong Positive (Pozitív) 1996. EMI-Quint Pictures on the wall (Kell egy ház) 1998. EMI-Quint The Best of LB 27 1991-1995. 1998. Polygram Reggaekirakat”- 2001. CrossRoads Links To Babylon”(DUB) - 2002. CrossRoads
Pannonia Allstars SKA Orchestra Jamaikának volt legelőször. Később aztán Németországban és Angliában is felütötte a fejét ez a jelenség, s mikor arra gondoltunk, hogy az amerikai ska-reggae mozgalom legjelesebb képviselői is - végül mind a keleti-, mind a nyugati parton - allstar zenekarokba tömörültek, egyre biztosabban éreztük: „Mi sem maradhatunk le! Nekünk is kell egy ilyen!”.
Persze a Pannonia Allstars Ska Orchestra története korántsem volt ilyen kiszámított, és mesterkélt. Az egész sokkal spontánabb módon alakult. 2003 kora tavaszán Laca, gitár (Kevés) és Lipi, dobok (CsizmáSKAndúr) pont jókor volt jó helyen, jelesül egy Csizmáskandúr koncerten, ahol beszélgetésük során kiderült, hogy mind a ketten szeretnének egy olyan ska zenekart összehozni, ami a stílus, itthon még nem nagyon ismert, tradicionálisabb vonalát követné. Gyakorlatilag talán nem is lehetett volna az ország több pontjáról összegyűjteni a zenészeket az induló együtteshez. A budapesti székhelyű zenekar Győrből, Tatabányáról, Miskolcról is számlál tagokat, nem is beszélve Veráról, aki színészként megfordult már az ország számos pontján (Békéscsaba, Nyíregyháza, Tatabánya, Szeged, Budapest) és Kecskeméten nőtt fel. Innen tehát a ska orchestra által felvett, a sokéves underground zenészmúltra és az országot behálózó tagságra utaló Pannonia Allstars név.
A közben folyamatosan alakuló, a tradicionális ska nagyközönségnek való bemutatását célul kitűző csapat 2003 áprilisának elejére kezdett végleges formát ölteni. A már említett énekesnőn, doboson és gitároson kívül Vince, basszusgitár (ex-Kevés); Jani, ének (anyazkr.: Böiler); Peti, trombita (anyazkr.: MeSKAlin); Laci, harsona (anyazkr.: MeSKAlin); Ádám, billentyű (anyazkr.: E.T. project) és KRSA, ragga/ének, percussion (anyazkr.: the Deadbeats) alkotta az akkor még kilenc tagból álló brigádot.
2003. nyarának közepén aztán csatlakozott Zoli is, aki korábban - akárcsak Laca és Vince - a kemény hardcore zenét játszó Kevésben gitározott. Így teljessé vált hát a gitáros szekció, és a 2003-as év hátralevő részét a P.A.S.O. már ebben a felállásban játszotta végig. Az első tagcsere az év végére esett. A trombitás, Peti kiszállt a zenekarból, hogy a komolyzenei pályának szentelhesse életét, és helyére Dani érkezett, aki emellett a miskolci ska-legendát, a Kabinet Rt-t is erősíti, Dani helyére viszont Frédit (exRe-G...) sikerült hadra fogni. 2004. januárjában tovább bővült a zenekar, méghozzá egy szaxofonossal, Zsolttal, akinek anyazenekara szintén a Kabinet Rt. Februárban ismét változás történt a felállásban. Ádám (anyazenekar: ET Project) döntött a kilépés mellett. A billentyűs posztot márciusban Benkő Dávid foglalta el aki fiatal kora ellenére megjárta a következő bandákat: Evolúciós Csoda, Csalez Lopez, Scherzo, After 8, jelenleg a PASO mellett „kalimpál” még a Cselédek, Passengers és az After 8 utódzenekarban. 2004. nyarán újabb változás történt a zenekar háza táján, Verával az énekesnőnkel elváltak útjaink, így a tagság 10 hímnemű egyedre redukálódott.
A P.A.S.O. szövegvilága széles skálán mozog, találhatunk köztük mindenfélét a vicces, abszurd szövegektől a komolyabb, társadalomkritikus töltetűeken keresztül egészen a gyűlölet minden formáját elítélő, antirasszista, antifasiszta mondanivalójúakig.
2003. októberében készült el az első hangfelvétel, egy 8 számos demó-album. A következő anyagot a zenekar a 2004. nyár elejére tervezi, a célt, azaz a ska zene gyökereihez való visszanyúlást, valamint a reggae-sebb oldalának a hazai közönséggel való megszerettetését pedig addig is folyamatos koncertezéssel, koncertszervezéssel (külföldi ska-előadók meghívásával) és újabb számok írásával igyekszik megvalósítani. www.pannoniaallstars.zenesznet.com
Tigris Adott nyolc srác, akik két éve léptek ki a reflektorfénybe, élő fellépéseik teltházasak, a demofelvételek elterjedtek az egész országban, és már csak az első nagylemezre várt mindenki. Hát itt van. A füsttel együtt reggae, punk, rock, hip hop, dub, és dancehall stílusjegyek hazánkban de talán nagyobb távlatokban is egyedülálló ötvözete, lendületes előadásmóddal, és határozottan zöld, és füstszagú szövegekkel, sőt : üzenettel. A több mint 50 perces, 14 dalt tartalmazó albumot az Anima Sound System által készített Partybilincs remix zárja. www.crossroads.mentha.hu
Rasztaműhely Sound System Vezető roots-dub sound system. Tilosból ismert arcok válogatják a zenéket. A Mo Faya turnén selekta Áfonya képviseli a műhelyt. További szelektorok: RasTamás (LB27), Lipi Brown (PASO), T.B. Homelock (LB27). Kongákon, ritmushangszereken játszik: Lipi Brown (PASO, Feki (Tigris). A mikrofont McCopy Con (Tigris) és Krisa (Paso) váltja! Táncolható riddimek, és súlyos dub-ok dübörögnek a bakelitekről a hajnalig tartó party-n!