hosting: Hunet
r31
  cikkekfotók        
lemezajánló [koncertalbum]  2004. november 9. kedd   10:14
nincsen hozzászólás

szerző: András
Dream Theater – Live at Budokan
Atlantic / Warner

  A Dream Theater nevéhez lassan már több koncertanyag fűződik, mint stúdiófelvétel. A kiadványok számát tekintve ugyan (még) a nagylemezek vezetnek, de ha korongonként vesszük a sor- és a koncertalbumokat, akkor már most is (9-9-es) döntetlen az eredmény, mivel a stúdióanyagaik közül csak egy dupla, az élő felvételeik viszont amellett, hogy igen sűrűn jelennek meg, rendre híznak is. Szimpla koncertanyaggal mindössze egyszer érték be (Live at the Marquee), a Once in a Livetime-nál már dupláztak, a nem is olyan régi Live Scenes from New Yorkkal meg, úgy tűnik, rászoktak a tripla kiadványokra: három cd-n nyúlik végig a legújabb, a Japánban rögzített Live at Budokan is.
  
  És ezt a Dream Theater-koncertalbumot még így is megéri megvenni minden valamire való rajongónak, ahogyan eddig is megérte mindet, s ezután is megéri majd mindig, ha úgy két-háromévente jelentkeznek egy három-négy-öt-tíz cd-s live lemezzel. A Dream Theater ugyanis izgalmas élőben, sőt, kevés náluk izgalmasabb koncertzenekar turnézik manapság a világban. Ha úgy tartja a kedvük, előadják az egész Scenes from a Memoryt, ha meg éppen olyanjuk van, hát elővesznek egy egész lemezt valami klasszikus bandától (Number of the Beast vagy Master of Puppets), de kiváló stúdióanyagokkal is jelentkeznek olyan sűrűn, hogy könnyűszerrel tudják frissíteni a repertoárjukat. Úgy egyébként meg annyit improvizálnak, hogy akár csak egyetlen nótával is koncertezhetnének folyamatosan, izgalmas lenne az még évek múlva is.
  
  A Live at Budokan fentebbi fegyvertények közül az utóbbi kettőnek köszönhetően válik igazán érdekessé. Egyrészt azáltal, hogy logikus módon - a két utolsó nagylemez (a dupla Six Degrees of Inner Turbulence és a Train of Thought) élő albumon még nem szerepelt nótáiból vonultat fel jó párat, főleg a legutóbbi, igazán koncertre való dalokat tartalmazó, metalos anyagra koncentrálva. (Így ugyan a korábbi lemezek kicsit háttérbe szorulnak, de aki régi nótákat akar, annak így is itt van egy színes csokor a csemege-számba menő Only a Matter of Time-tól a kötelező Pull Me Underig na meg a három régebbi élő anyag is kapható.) A szett kínálta izgalmak tehát adottak, ennél is érdekfeszítőbb azonban a másik tényező, az, hogy a Dream Theater zenészei, ahogy azt ők már csak szokták, a Budokanban is a lehető leghihetetlenebb módokon csűrték-csavarták és variálták a dalokat. Az improvizáció csúcsa ezúttal egyértelműen a húsz percesre dagasztott Beyond This Life, amiben minden megtörténik, amit csak ember el tud képzelni a dal eredetije kapcsán, meg az is, amit nem. Sőt, még annak a fordítottja is tekerős gitárszólótól az Emerson, Lake and Palmer legnagyszerűbb pillanatait idéző elemekig minden, de tényleg minden előfordul itt, a végére az ember állát már csak a köré csavarodott fülei tarják a helyén. Hasonlóan veszélyes darab az Instrumedley is, ahol nem csak saját dalaikból fűzik össze a hangfolyamot, hanem a Portnoy és Petrucci nevéhez (is) fűződő Liquid Tension Experiment zenekar egyes témáit is beleillesztik. Ezek a csúcspontok, de persze korántsem merül ki ennyiben a variációk kínálta végtelen lehetőségekből ez alkalommal kiragadott észbontó megoldások sora elég csak belehallgatni például a jó kilenc percben megtáncoltatott Hollow Yearsbe vagy Jordan Ruddess billentyűszólójába, és így tovább.

  Látható, hogy a lemezeiket igazán alaposan ismerők éppúgy, mint mindig - ezúttal sem tudhatják, melyik pillanatban történik valami váratlan, ami eredetileg nem úgy van vagy épp nincs ott. Persze végighallgatva a dalokat éppúgy, mint mindig világossá válik, hogy nagyon jó ez így is, sőt zseniális, olyasmi, amire megéri időt szánni, amit érdemes alaposan kiismerni sok meghallgatás során. A Dream Theater koncertfelvételei gyakorta nagyobb falatnak bizonyulnak a nagylemezeiknél is, hosszabban kell emészteni őket, s igazán sokat az együttes nagy rajongóinak tudnak nyújtani de próbálja meg valaki azt állítani, hogy nem pont ezek miatt éri meg koncertlemezt venni!
  
  Pláne annak fényében, hogy emellett egy valamirevaló élő anyag minden egyéb szükséges tulajdonságával rendelkezik a Live at Budokan is, bár a bandát akár csak hírből ismerőknek ezzel sem mondtam sok újat. Naná, hogy még a metronóm is tanulhat e muzsikusoktól a pontosságot illetően - ilyen nyakatekert, önálló felkészültséget és összeszokott csapatjátékot is igénylő játékra csak a legnagyobbak lehetnek képesek. Ezen a szinten pedig már az sem lephet meg különösebben senkit, hogy a hangzás és a koncert eleven hangulatát hiánytalanul visszaadó utómunka is hibátlanul járul hozzá ahhoz a kifogástalan profizmushoz, ami a Live at Budokant jellemzi. A legtöbb élő albumot már ennyi is nagyszerűvé teszi, mivel azonban a Dream Theater ennél messzebbre megy, még többet nyújt, esetükben mindez valahogy már természetes is. Éppen ezért említsük még meg (mert muszáj), hogy e nagyszerű kiadvány külön ékessége a dekoratív, a hagyományos mérettől eltérő, széthajtogatható digipak borító, aztán tegyünk is pontot a magasztos jelzők sorolásának végére és a fölös szószaporítás helyett állapítsuk meg egyszerűen: a maga nemében hibátlan ez a tripla lemez. Ha úgy tetszik, csak hozza a papírformát, de az a Dream Theaternél a tökélyt jelenti.
  
  S hogy még egy ilyen nagyszabású mestermű se legyen elég (sem pedig a két korábbi video, a Live in Tokyo és a 5 Years in a Livetime közös dvd-kiadása), a budokani koncert rengeteg extrával ellátva dupla dvd-n is megjelenik ha engedi az ember pénztárcája, igencsak megéri manapság Dream Theater-rajongónak lenni.
  
  Disc One
  
  1. As I Am
  2. This Dying Soul
  3. Beyond This Life
  4. Hollow Years
  5. War Inside My Head
  6. The Test That Stumped Them All
  
  Disc Two
  
  7. Endless Sacrifice
  8. Instrumedley
  9. Trial of Tears
  10. New Millennium
  11. Keyboard Solo
  12. Only a Matter of Time
  
  Disc Three
  
  13. Goodnight Kiss
  14. Solitary Shell
  15. Stream of Consciousness
  16. Disappear
  17. Pull Me Under
  18. In the Name of God



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. május 9.
Esti Kornél a Budapest Parkban
2024. május 12.
Budapest Garden Party: Zenei - Gasztrofesztivál
Sabbath, Dio, Jethro Tull dalokat is előad májusban az Electric Guitarlands 4 gitárhőse
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Vented: Cruelty And Corruption
Drawing: Vol. 6
KabinLáz: Kihajolni Veszélyes EP
Born Again: Mesevilág
Agregator: Semmiből – A Semmin Át
Impovizatív jazztechno performansz Szipka-loops új lemeze
Frank Blackfire: Back On Fire
Megjelent a Quimby 25 éves születésnapi Aréna koncertje DVD-n
 kiemelt 
Palaye Royale a Barba Negrában!
  
2024

Rockmaraton 2024
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
Berúgja az évet a Dead Daises: új dal, album és koncert novemberben
Il Divo koncert szeptemberben: 20 éves jubileumi turnéjukon sem hagyják ki Budapestet
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 the konincks    vengince    wanderlust    existance    cold snap    mad sin    m. night shyamalan    symphonica    monstrosity    ex deo    whitechapel    kelet-nyugat    gods tower    koncert    noise of irrational    santa cruz    ozone mama    myrath    nicole holofcener    keresztesi botond    michael cera    idris elba    hentesek    dj mike reem    petőfi csarnok  

r43
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!