magazin [asztaltársaság] 2022. május 5. csütörtök 13:35
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrAzok a nyolcvanas évek! – a 7. Falra fel! plakátaukció zenei tételei
Hetedik alkalommal kerül sor a magyar plakátörökség elkötelezett gyűjtőjének számító Plakátfiú és a Múzeum Antikvárium közös szervezésében a Falra fel! Plakátaukcióra. A május 12-i eseményen személyesen és online egyaránt lehet majd licitálni a ritkaságokra. Az árverési darabokat egytől egyig a magyar plakátművészet elismert alkotói jegyzik, akik a legváltozatosabb technikákkal és stílusban dolgoztak.
A nyolcvanas években még nem létezett a Facebook, így nem voltak Facebook-események és online rajongói csoportok, ahogyan kereskedelmi televíziózás és rádiózás sem, valamint nem bővelkedett a korszak lemezkiadókban és koncertszervezőkben, ami azt jelentette, hogy a zenéhez, a zenészekhez, a koncertekhez fűződő információk egy sokkal szűkebb keresztmetszetű – ezáltal ellenőrizhetőbb – csatornán jutottak el az emberekhez, s ennek a korlátozottabb információs közegnek komoly jelentőséggel bíró eszközei voltak a plakátok.
Ezek egy része promóciós céllal készült, az előadót vagy a formációt népszerűsítette, másik részük konkrét információt hordozott például egy adott koncertről. A grafikai anyagok központi elképzelés, rendelés nyomán születtek meg, és a megjelenésük is tervezett, sőt, finanszírozott volt, így viselhetik ezek a produktumok kiváló grafikusok és fotósok keze nyomát: a V´Moto-Rock és a Piramis 1980-as promóciós plakátfotóját például Díner Tamás fotóművész készítette. Mindkét plakátot a Pepita Records adta ki, csakúgy, mint a Szabó Gábor, a Neoton, az Edda Művek és a Skorpió aukcióban szereplő plakátjait. Szintén a Pepita égisze alatt készült Katona Klári promóciós plakátja: élete legnagyobb sikerét az 1981-ben megjelent Titkaim című album hozta meg. A fotót Helyey Zsuzsa jegyzi. A Pepita jelentette meg az R-GO lemezét is. 1982-ben Szikora Róbert kivált a Hungáriából, és létrehozta saját bandáját, az R-Go-t. Különleges megjelenésükkel és a csikidámnak elnevezett, nem létező stílussal rendkívüli népszerűségre tettek szert. A plakátot Vértes György fotójával Nagy András tervezte.
Az akkori támogatási rendszerről árulkodik, hogy a tételek között szereplő P. Mobil-plakát saját zenekari nyomásban készült – lemezük sem lehetett egy darabig –, viszont nem más készítette, mint a rockzenész-karikatúráiról is híres grafikusművész, Bodola György.
Ami a koncertplakátokat illeti, megjelenésében kiemelkedik a kommunizmus áldozataiért 1990-ben rendezett koncert plakátja, amely a Kossuth-díjas Orosz István munkája: egy vörös csillagba gabalyodott halott galambot ábrázol kopár háttér előtt.
A nyolcvanas évek elejéig az ORI (Országos Rendező Iroda) volt az egyetlen koncertszervező cég, amíg meg nem jelent az IRI (Ifjúsági rendező iroda). Ez utóbbi bonyolította az LGT ’84-es turnéját, amelynek nagy dobása „Az első magyar óriás kislemez” volt: a hangzatos elnevezés a zenekar 1984-ben megjelent (maxi) albumát takarta.
Kuriózumnak számít az Iron Maiden 1984-es budapesti koncertjének oszlopplakátja, amely két darabból áll. Maga a koncert úgy vonult be a magyar könnyűzene történetébe, hogy a zenekar a Budapest Sportcsarnok parkolójában léphetett fel, a szervezők ugyanis attól féltek, hogy a magukról megfeledkezett rajongók esetleg kárt tesznek a két évvel korábban átadott épületben.
Az underground vagy „ellenkultúra” zenei eseményei a fentiekhez képest kissé más módon jutottak el a célközönséghez: ezeket a kreatívokat általában maguk a zenészek vagy művész barátaik, rokonaik készítették: a Sziámi-grafikákat például Gasner János, a magyar alternatív rock egyik legjelentősebb gitárosa, a Cro-Magnoni Cola plakátját pedig Szász György első felesége, Visnyei Ilona grafikus művész – az Oscar-díjas Légy című film egyik rajzolója – készítette. Ezeket a plakátokat maguk ragasztották ki városszerte, olykor egy másik zenekar plakátjára, úgy, hogy a kurrensebb helyeken már komplett papírrétegek keletkeztek, s az is megesett, hogy alig ragasztották ki, a rendőrök máris letépték a kihelyezett plakátokat.
Feltűnik a tételek között egy 1984-es naptár, amelyen a legendás Beatles mellett helyet kaptak hasonló, mérföldkőnek számító zenekarok, mint a szomszédlány, Alice után 1976 óta vágyakozó Smokie, vagy Sting egykori zenekara, a Police.
Mivel maga a film is kuriózum volt, a plakátja is annak számít: az I´m Not There egy rendhagyó életrajzi film, amelyet Bob Dylan amerikai énekes-dalszerző élete és zenéje ihletett. Ami igazán különlegessé teszi, hogy hat színész alakítja Dylan közéleti személyiségének különböző aspektusait: Christian Bale, Cate Blanchett, Marcus Carl Franklin, Richard Gere, Heath Ledger és Ben Whishaw.
A szervezők szeretettel várnak minden érdeklődőt az R51 Atelier Budapestben, valamint a kijelzők és monitorok elé május 12-én 19 órakor. Azok, akik licitálni szeretnének az élő közvetítésen, május 11-én 19 óráig regisztrálhatnak az axioart.com oldalon.