szerző: PjotrVagy Sehol - Kiss Llászló, az Európa Kiadó és az URH zenekarok alapítótagjának albumpremierje 2022. április 20. szerda, 20h, Nyitott Műhely - Budapest (XII. Ráth György utca 4.)
Az Európa Kiadó, URH zenekarok ex-basszusgitárosa Kiss Llászló több plakátot, és Európa Kiadó lemezborítót tervezett a 80-as években, és a zenei karrierjével párhuzamosan digitális képalkotással is ezekben az években kezdett foglalkozni. Ennek eredményeképpen számos játékfilm, reklám, 3d animációs utómunkálataiban vett részt. A 80-as évekbeli digitális alkotásai a Szépművészeti Múzeum gyűjteményében is megtalálhatóak. Így érthető, hogy a most megjelenő szólóalbum fotóját is ő készítette, de ezúttal a digitális utómunkát lányára, Kiss Éva Verára bízta. A Vagy sehol lemez cover képe, az album borítója kettejük munkája.
A most megjelenő VAGY SEHOL című, első szólóalbumán 10 dal szerepel. Dalainak ő a zeneszerzője, és Barabás Béla zenésztársával, barátjával hangszerelte, aki egyben a lemez felvételét és keverését is végezte saját stúdiójában, a +6dB Stúdióban.
Barabás Béla, akit a FreshFabrik zenekar gitárosaként ismerhetett meg a közönség, immár több évtizede magyar játékfilmek, és dokumentum-TV filmek és számos színházi darab sikeres, díjnyertes zeneszerzője. Olyan ismert zenekarok albumainak producer-hangmérnöke, mint a FreshFabrik: Finest, Anna and The Barbies II. Album, Kowa meg a Vega : Az Évtized, Laár András: Tündértantra 1.-2.
A szövegeket is Kiss Llászló jegyzi, kivéve egyet, amely barátja, Müller Péter Sziámi dalszövege. Kiss Llászló zenekarával 2020-ban kezdett el játszani, a Kiss-Barabás duóra épülve, csatlakozott először Kerek Norbert és Libertényi Péter, később Vajdovich Árpád. Barabás Béla többszörös díjnyertes zeneszerző, filmzeneszerző. (Southern Special, FreshFabrik, etc.) Kerek Norbert két zeneakadémiai diplomával rendelkezik, zeneszerző és zongoraművész. Libertényi Péter (Pierre) ismert dobos (BeriAry és a Pillangók, Máyusi Kalapács, etc.). Vajdovich Árpád az egyik legjobb basszusos, akivel ebben a műfajban találkozhatunk. (Kistehén, Egy Kiss Erzsi Zene, Meszecsinka, etc.)
A VAGY SEHOL lemezen két kiváló zenész is vállalta Kiss Llászló kérésére a vendégszereplést. Farkas Róbert, aki a Budapest Bár zenekar vezetője, hegedűművész, a TANGÓ, a HAJÓ c. dalokban hegedül és harmonikázik. Gábor Andor „UFO” (Aranyakkord) a ritmusszekciót dobta fel ütősökkel.
VAGY SEHOL album zenészek:
Kiss Llászló - gitár, basszusgitár, ének, vokál
Barabás Béla – gitár
Farkas Róbert – hegedű, harmonika
Gábor Andor “UFO” – ütősök
Kerek Norbert - billentyűk
Libertényi Péter – dob, ütősök, vokál
Simó Tamás – effekt billentyűk
Vajdovich Árpád – nagybőgő, vokál
Kiss Éva Vera - vokál
Producer: Kiss llászló, Barabás Béla
A lemez április 20-tól elérhető a fontosabb digitális zenefelületeken
A Beatles által legendássá vált londoni ABBEY ROAD STÚDIÓBAN
Chisrtian Wright és Geoff Pesche végezte a mastering munkálatokat KISS LLÁSZLÓ, az Európa Kiadó, és URH zenekar alapítótagjának első szólóalbumán. A VAGY SEHOL című album felvételei lemezmegjelenési pályázati támogatás nélkül, kizárólag közösségi finanszírozásból készültek el, a költségekhez 72 adományozó járult hozzá Kiss Llászló Indiegogo kampánya során.
„A közösségi finanszírozással készülő album a már demókon terjedő dalok alapján úgy tűnik, hogy az idei év egyik legerősebb popkulturális gesztusa lehet.” Poós Zoltán, nullahategy.hu
Kiss Llászló így nyilatkozott korábban első lemezéről:
„Mindig énekeltem egy–két számomat az EK-ban, de most megindult a tollam, magyarul is, angolul is.”
„A magyar nyelvű szövegek pedig egész egyszerűen az életkoromból és az életkorom sajátosságaiból adódnak. Afféle korai búcsú. Akkor tűnhet korainak, ha még sokáig élek. Eljutottam abba az életkorba, amikor reális az a gondolat, hogy bármikor vége lehet a történetnek. Vagyis, ha valamit még le akarok tenni az asztalra, azt most kell megtennem. A magyar számok nagy részének igazából ez az összegzés-elszámolás az üzenete. Az angol nyelvűek kicsit inkább közéleti szövegek. Mérgesek. A világot nézve ugyanis semmi jó nem jut az eszembe.”
(Fidelio.hu)
„És talán logikus, hogy otthon magyarul jönnek a szövegek, itthon meg inkább angolul. Nagyjából. Úgyhogy az anyag kétnyelvű. A másik érdekesség, hogy a magyar nyelvű számok személyesebbek, balladaszerűek inkább, az angolok meg mérgesebbek, közéletibbek, ha van ilyen. És a zenék is, ennek, vagy annak megfelelően, líraibbak, harmonikusabbak, vagy punkosabbak. Kb. fele-fele arányban, de ez még alakul. Az Indiegogo kampány neve ArtPunkRevival, ahol az Art magyarul, a punk angolul szól. Itt van erre két példa, a Kép, és az I’m Out címűek.” - mondja Kiss Llászló, aki az említett zenekarok basszusgitárosaként vált ismertté.
(nullategy.hu)
„Magyarul lírát tudok írni, angolul pedig dühös dolgokat. Elmúltam hatvan, úgyhogy a magyar szövegek nagy része arról a felismerésről szól, hogy az idő elszaladt és egyre kevesebb marad belőle. Az angoloknál pedig inkább az kerül előtérbe, hogy a világ nagy szarban van, és nem úgy néz ki, hogy ki fog mászni belőle.”
(kulter.hu)
Mindahányszor meghallgatom az Európa Kiadó A szem és a száj című dalát, a zenekar életművének olyan „B-oldalát” vélem felismerni, amely rendszerint ritkábban kap hangot a zenekar fő szólama, avagy szószólója hátterében. Az EK emblematikus számai nem véletlenül égtek be az úgynevezett underground köztudatba, A szem és a száj szerzője, Kiss Llászló basszusgitáros viszont mintha egy árnyalattal másféle oldalát képviselte volna az együttes folyamatosan formálódó attitűdjének – végig megőrizve a kezdeti nyitottságot.