hosting: Hunet
r36
  cikkekfotók        
kultúra [program]  2021. szeptember 24. péntek   06:26
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Intrikákkal átszőtt Händel-operát hoz a Müpába a világhírű régizenei együttes


  Napjaink egyik legjelentősebb historikus zenei karmestere, William Christie és az általa alapított Les Arts Florissants együttes szeptember 28-án egy sziporkázóan szellemes Händel-operával érkezik a Müpába. A Partenope énekesgárdája Christie nyári akadémiájának díjnyerteseiből áll: a portugál szoprán, Ana Vieira Leite, a brit kontratenor, Hugh Cutting, spanyol szólamtársa, Alberto Miguélez Rouco, a brit mezzoszoprán, Helen Carlston és társaik egytől egyig ígéretes tehetségek és számos alkalommal bizonyítottak már az elmúlt években.
  
  Händel munkásságának egyik leginkább reprezentatív műfaja az opera. Az 1730-ban Londonban bemutatott Partenope ezen belül is a szerző legnépszerűbb, rendszeresen játszott színpadi műveihez tartozik, amelyet a budapesti félig szcenírozott előadáson korunk egyik legjelentősebb régizenei műhelyének előadásában hallhatunk. Bár a Partenope az opera seria (a barokk „komoly opera”) szerkezetét és formavilágát követi, fontos, hogy sok benne a humor, zenéje pedig könnyed. Az időszámításunk előtti 7. században, Nápolyban játszódó cselekmény előzékenyen kínálja fel a közönségnek a szórakoztatás eszközeként mindig bevált szerelmi és politikai bonyodalmakat, valamint a nemek felcserélését: mindjárt az első felvonásban gúnyt űz a korabeli divatos operák zsánerképeiből azzal, hogy az álruhás Rosmira hercegnő Eurimene hercegnek adja ki magát.
  
  Az amerikaiból immár fél évszázada franciává lett William Christie az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb régizenei karmestere. Csembalistaként kezdte zenei pályafutását, majd 1970-ben szülőhazájából, az Egyesült Államokból – részben a vietnámi háború elleni tiltakozásként, részben a katonai behívó elől menekülve – Franciaországba költözött, és az akkoriban megerősödő historikus zenei mozgalom tagjaként a francia barokk zene elfeledett kincseinek feltárását tűzte ki céljául. Christie felfedező hajlamú művész, aki műveket és tehetséges előadókat egyaránt szívesen vesz pártfogásába. Műhelye, az 1979-ben alapított Les Arts Florissants e kettős törekvés jegyében mutat be évtizedek óta jobbnál jobb produkciókat. Lenyűgözően gazdag repertoárjára nemrég került fel a most hallható Händel-opus.
  
  A voltaire-i „művelnünk kell kertünket” gondolat William Christie egyik szívügye. 2002-ben életre hívott énekesakadémiája, a Le Jardin des Voix (A hangok kertje) évente kiválasztott díjnyerteseit hallhatjuk ez alkalommal is Budapesten: a Partenope címszerepét a portugál születésű, Svájcban élő szoprán, Ana Vieira Leite alakítja, aki az operán, a reneszánsz és barokk zenén kívül énekel oratóriumot, dalt, valamint kortárs zenét is. Arsace korinthoszi herceg szerepében Hugh Cutting lép fel, aki jelenleg éppen mesterfokozatát szerzi meg a londoni Royal College of Music falai között. Az Armindo rodoszi hercegként bemutatkozó Alberto Miguélez Rouco a Bázeli Zeneakadémián kapott énekművészi diplomát 2017-ben. A spanyol kontratenor saját együttest is működtet, amellyel egy neves kiadónál 2020-ban jelent meg első lemeze. Az Emilio küméi herceget alakító, szintén Svájcban élő ausztrál tenor, Jacob Lawrence szenvedélye a barokk opera, és már megannyi fontos szerepet kapott ebben a műfajban. A kettős szerepben fellépő Helen Charlston a 2018-as londoni Händel Énekverseny győztese volt. A lengyel származású francia bariton, Matthieu Walendzik Ormonte-ként áll színpadra; társaihoz hasonlóan ő is sokoldalú művész: énekelt már Pelléast, novemberben pedig a párizsi Opera Fuoco társulatának tagjaként Pangloss mestert alakítja Bernstein Candide-jában.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 short sharp shock    marco mendosa trio     szántó faszi    malice mizer    strike anywhere    kortársak    war-head    blahalousiana    rocktusa    the smurfs movie    junkies    harloch    nagyúr    tosca    autopsy    3 inches of blood    il divo    gary moore    coen    hooligans    etnoklub    karst    the fall and rise of herman brood    long play 33 1/3    nuclear assault  

r49
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!