kultúra [program] 2021. szeptember 24. péntek 06:26
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrIntrikákkal átszőtt Händel-operát hoz a Müpába a világhírű régizenei együttes
Napjaink egyik legjelentősebb historikus zenei karmestere, William Christie és az általa alapított Les Arts Florissants együttes szeptember 28-án egy sziporkázóan szellemes Händel-operával érkezik a Müpába. A Partenope énekesgárdája Christie nyári akadémiájának díjnyerteseiből áll: a portugál szoprán, Ana Vieira Leite, a brit kontratenor, Hugh Cutting, spanyol szólamtársa, Alberto Miguélez Rouco, a brit mezzoszoprán, Helen Carlston és társaik egytől egyig ígéretes tehetségek és számos alkalommal bizonyítottak már az elmúlt években.
Händel munkásságának egyik leginkább reprezentatív műfaja az opera. Az 1730-ban Londonban bemutatott Partenope ezen belül is a szerző legnépszerűbb, rendszeresen játszott színpadi műveihez tartozik, amelyet a budapesti félig szcenírozott előadáson korunk egyik legjelentősebb régizenei műhelyének előadásában hallhatunk. Bár a Partenope az opera seria (a barokk „komoly opera”) szerkezetét és formavilágát követi, fontos, hogy sok benne a humor, zenéje pedig könnyed. Az időszámításunk előtti 7. században, Nápolyban játszódó cselekmény előzékenyen kínálja fel a közönségnek a szórakoztatás eszközeként mindig bevált szerelmi és politikai bonyodalmakat, valamint a nemek felcserélését: mindjárt az első felvonásban gúnyt űz a korabeli divatos operák zsánerképeiből azzal, hogy az álruhás Rosmira hercegnő Eurimene hercegnek adja ki magát.
Az amerikaiból immár fél évszázada franciává lett William Christie az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb régizenei karmestere. Csembalistaként kezdte zenei pályafutását, majd 1970-ben szülőhazájából, az Egyesült Államokból – részben a vietnámi háború elleni tiltakozásként, részben a katonai behívó elől menekülve – Franciaországba költözött, és az akkoriban megerősödő historikus zenei mozgalom tagjaként a francia barokk zene elfeledett kincseinek feltárását tűzte ki céljául. Christie felfedező hajlamú művész, aki műveket és tehetséges előadókat egyaránt szívesen vesz pártfogásába. Műhelye, az 1979-ben alapított Les Arts Florissants e kettős törekvés jegyében mutat be évtizedek óta jobbnál jobb produkciókat. Lenyűgözően gazdag repertoárjára nemrég került fel a most hallható Händel-opus.
A voltaire-i „művelnünk kell kertünket” gondolat William Christie egyik szívügye. 2002-ben életre hívott énekesakadémiája, a Le Jardin des Voix (A hangok kertje) évente kiválasztott díjnyerteseit hallhatjuk ez alkalommal is Budapesten: a Partenope címszerepét a portugál születésű, Svájcban élő szoprán, Ana Vieira Leite alakítja, aki az operán, a reneszánsz és barokk zenén kívül énekel oratóriumot, dalt, valamint kortárs zenét is. Arsace korinthoszi herceg szerepében Hugh Cutting lép fel, aki jelenleg éppen mesterfokozatát szerzi meg a londoni Royal College of Music falai között. Az Armindo rodoszi hercegként bemutatkozó Alberto Miguélez Rouco a Bázeli Zeneakadémián kapott énekművészi diplomát 2017-ben. A spanyol kontratenor saját együttest is működtet, amellyel egy neves kiadónál 2020-ban jelent meg első lemeze. Az Emilio küméi herceget alakító, szintén Svájcban élő ausztrál tenor, Jacob Lawrence szenvedélye a barokk opera, és már megannyi fontos szerepet kapott ebben a műfajban. A kettős szerepben fellépő Helen Charlston a 2018-as londoni Händel Énekverseny győztese volt. A lengyel származású francia bariton, Matthieu Walendzik Ormonte-ként áll színpadra; társaihoz hasonlóan ő is sokoldalú művész: énekelt már Pelléast, novemberben pedig a párizsi Opera Fuoco társulatának tagjaként Pangloss mestert alakítja Bernstein Candide-jában.