hosting: Hunet
r33
  cikkekfotók        
hírek   2021. január 21. csütörtök   08:17
nincsen hozzászólás

szerző: ma
Jeff Scott Soto és mások az élő előadások hangsávokkal való támogatásáról


  Időről időre fellángol a vita, hogy mennyire egyeztethető össze a mindig is élő produkción alapuló rock/metal műfaj szellemisége a koncerteken gyakran alkalmazott, előre felvett hangsávokkal, énekdallamokkal való megtámogatással. Most Jeff Scott Soto is megszólalt a témában, aki nem tagadja, hogy bizonyos daloknál ő is használ ilyen mankókat.
  
  Soto így nyilatkozott erről egy interjúban: ´Mindig is őszinte próbáltam lenni. Nem akarok hülyének nézni senkit. Ha csinálunk valamit, és valamilyen segítséget veszek igénybe, én vagyok az első, aki azt mondja: Hé, mindazok a nagyívű háttérdallamok, amiket hallasz, persze hátulról vannak bejátszva, mert úgy érezzük, a dal pőrén hangzana nélkülük, és mert nem áll rendelkezésünkre egy arzenálnyi kórus a hátunk mögött, hogy ezt kihasználhassuk. És még amikor alkalmaztam is háttér felvételeket, sosem egyenesen az albumról szedtem, mert az túl mesterkéltnek hangzana. Úgy csinálom, hogy csak pár hang, pár részlet, pár dob loop legyen és egyebek, amik megadják a lemez érzetét, de mégsem hangzik teljesen falsul, hogy csak tátogunk odafent. Miért játszol élőben, ha ezt tennéd minden egyes dalnál?
  
  Csináltam ezt a SOTO-nál is, a JSS zenekarnál is, mert vannak bizonyos dalok, amelyeknél van egy olyan groove vagy loop alatta, ami nélkül nem lenne ugyanaz a hangulat. Persze ott vannak a dobos beszámolások, meg ezek az egyéb nüanszok is egy csapatban, amiket nem tudsz átültetni, kivéve ha alárakod. Természetesen a múltban is csináltam ilyet. Vannak olyan részek, ahol billentyűk vannak a dalokban, de kell a két gitáros is, így berakom a billentyűket a loop kontextusába, hogy jobban meglegyen a hangzás és a hangulat.
  De persze ha ilyet csinálok, nem fogok hazudni róla. És ha ott vagy a bulin és azt mondod: várj csak, nem billentyűzik senki, mégis hallom a szintit, nem fogom azt mondani: hát te meg mit beszélsz? Eszetlen aki azt hiszi, a közönség nem veszi észre ezeket a dolgokat.´
  
  Korábban mások is megnyilatkoztak ebben a témában. A Shinedown gitárosa, Zach Myers szerint a rock előadók 90%-a használ legalább előre rögzített sávokat élőben: ´Zavar engem, hogy ez bosszantja az embereket. Nem értem ezt. Mert hogy így mennek a dolgok. Már a ´80-as évek óta ezt csinálják a művészek. A legjobban akarunk szólni, amennyire csak lehet. Felmehetnénk a színpadra, csak így négyen, és lenyomhatnánk a valaha volt legjobb rockbulit? Naná. De nem így akarjuk csinálni.´
  
  Sebastian Bach, a Skid Row korábbi frontembere szerint ő a legutolsók egyike, aki nem használ előre felvett sávokat: ´Nem tudom, meddig mondhatom el még, hogy nem használok felvételeket a színpadon, mert csak nem, és korábban se tettem. Ha vannak nyitóbandáim, akik felvételeket használnak, én meg kijövök és nem használok... néha hülyének érzem magam, az jár a fejemben: mit művelek én, mikor ezek a fele annyi idős srácok kijönnek a színpadra és megcsinálják minden mozdulatomat, de nem kell egy óráig bemelegíteniük a fellépések előtt, vagy az hetekig az első koncert előtt? Miért izgat engem, ha a közönség már úgyis hozzászokott a más módszerhez? Nagyon ritka kezd lenni, látni egy jó bandát, akik tényleg valódi banda - nem playback-elnek és megcsinálják a dilis mozdulatokat háttérfelvétel nélkül. Ahogy telnek az évek, ez egyre ritkább.´
  
  Adrian Smith, az Iron Maiden gitárosa nem ért egyet az előre felvett sávok túlzott használatával: ´Amikor látok egy csomó fiatalabb bandát, ezt egyáltalán nem látom jó dolognak. Úgy értem, a zene túlságosan technikává válik. Computerizált felvevő rendszerek vannak, amit mi is használunk, de mi inkább csak a kényelem kedvéért tesszük. Több bandával turnéztünk, akik háttérsávokat használtak - ez nem valódi. Élőben kell játszanod, ennek élőnek kell lennie. A háttérfelvételekkel nem értek egyet, szerintem ez igazi szégyen.´
  
  A Mötley Crüe basszerosa, Nikki Sixx viszont nem tagadja a háttérsávok használatát élőben: ´Használjuk a technológiát már ´87 óta. Használunk szekvencereket, mély hangokat, háttér vokál sávokat, háttérénekeseket, meg ott vagyink mi. Meg olyan részeket, akikkel nem tudunk turnézni, mint a cselló részek a balladákban, meg ilyenek... Mi imádjuk és nem akarjuk rejtegetni. Remek eszköz ahhoz, hogy teljessé tedd a hangzást.´
  
  A Mötley Crüe másik tagja, Mick Mars azonban más véleményen van, ő nincs kibékülve a háttérvokálok használatával élőben, jobb szeret olyan bandákat nézni, akiknek az előadása teljes mértékben élő: ´Nekem ez nem jön be. Szerintem egy magunkfajta banda... meg kell mondjam, nekem a ´60-as, ´70-es évek bandái a kedvenceim, mert ők valódiak voltak, három vagy négytagú csapatok, akik csak felmentek és kirúgták a falat is. Mellényúltak? Na és? Egy kicsit üresnek hangzik itt-ott? Na és? Erről szól a nagyság és a nyersesség, és az emberek így írták meg a dalokat, amiket így kell előadni. Én ezt szeretem igazán. Berakhatnák egy Mötley CD-t és mehetne mögöttem egész nap. De ezt nem akarom.´
  
  A Kiss énekese, Paul Stanley az utóbbi években már küszködött a magas hangokkal, meg is vádolták, hogy az End Of The Road turnén segédvokálokat használ. 2015-ben a csapat basszer/énekese, Gene Simmons kikelt az ellen, akik felvett sávokat használnak, de nem elég őszinték ahhoz, hogy ezt a koncertjegyeken is feltüntessék: ´Problémám van azzal, hogy kifizettetsz 100 dollárt a nézőkkel, hogy élő bulit lássanak és a fellépő háttérsávokat használ. Ez olyan, mint amikor fel vannak sorolva étel összetevői. Ha a matricán az első összetevő a cukor, az legalább őszinte. Ezt rá kéne nyomni minden jegyre - 100 dollárt fizetsz, a buli 30-50%-a háttérsáv, néha énekelsz is, néha playback van. Legalább legyél őszinte. Ez nem magáról a háttérsávokról szól, hanem az őszinteség hiányáról.
  Nálunk nincs szintis a színpadon, nincsenek dob sávok, nincs semmi. Manapság már nagyon kevés banda csinálja így - AC/DC, a Metallica, meg mi. Ezt már a U2-ról és a Rolling Stones-ról se mondhatom el. Nagyon kevés banda van, aki nem használ háttérfelvételeket.´
  
  
  
  
  KISS lead singer Paul Stanley, who has been struggling to hit the high notes in many of the band´s classic songs for a number of years, has been accused of singing to a backing tape on KISS´s ongoing „End Of The Road” tour.
  
  Back in 2015, KISS bassist/vocalist Gene Simmons slammed bands who used backing tapes for not being honest enough to include that fact on their concert tickets.
  
  ”I have a problem when you charge $100 to see a live show and the artist uses backing tracks,” Simmons said. „It´s like the ingredients in food. If the first ingredient on the label is sugar, that´s at least honest. It should be on every ticket — you´re paying $100, 30 to 50 percent of the show is [on] backing tracks and they´ll sing sometimes, sometimes they´ll lip sync. At least be honest. It´s not about backing tracks, it´s about dishonesty.
  
  ”There´s nobody with a synthesizer on our stage, there´s no samples on the drums, there´s nothing,” Gene continued. „There´s very few bands who do that now — AC/DC, METALLICA, us. I can´t even say that about U2 or THE [ROLLING] STONES. There´s very few bands who don´t use [backing] tracks.”



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Clutch: a legendás Clutch lemez 30 éves jubileumi turnéja érkezik Budapestre
Nagyszabású turnéra indul a The Rumjacks
Márciusban érkezik a Spiritbox második albuma, a Tsunami Sea
Mire megszoknánk a Fiúk zenéjét, mindig hoznak valami újat – Megjelent a Tükrök!
Final Roar: Dalpremier a Stonedirt decemberben érkező új nagylemezéről
A SiM visszatér a Playdead című albumával, Európában is turnéznak
A Thornhill, a Make Them Suffer és a Bury Tomorrow Európában turnézik
Nevergreen dalpremier: A fény ha győz - Előrendelhető az új nagylemez!
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 darkest hour    kataklysm    rohanás    lochnesz    garry marshall    anthrax    irepress    kanalas éva    mark jansen    run for power    marlboro man    beneath the void    decapitated    dreadful peace    emi    strong deformity    chopin    hugh jackman    despised icon    mangani 888    marlboro man    tom cruis    pitt    up in the air    adrien brody  

r49
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!