szerző: WarnerMusic.HuR.E.M.: Around The Sun - a zenekar gondolatai az október 4-én megjelent új lemez kapcsán
”Amit régen dalszerzőként fontosnak tartottam, az az volt, hogy olyat alkossak, ami időtálló. Mostanában inkább az került előtérbe, hogy kifejezzek egy érzést, amit most érzek, hogy egy olyan lemezt hozhassak létre, ami arról szól, hogy milyen folyamatokon megyünk át mostanában.”
Michael Stipe ezen szándéka jellemzi azt a tizenhárom dalt, mely az R.E.M. tizenharmadik, Around The Sun című lemezén hallható. Ez az album az első új stúdiómunka az R.E.M.-től a 2001-ben kiadott Reveal óta. Egy olyan időszakban, melyet a nehéz döntések jellemeznek, legyen szó politikáról, vagy magánéletről, az R.E.M. az Around The Sun elkészítése mellett döntött, hogy elmondja milyen az a hangulat amit mostanában olyan jellemzőnek érzünk, ennek összes metaforikus jelentését kihasználva. Az eredmény pedig egy olyan közvetlen és intenzív hangvétel, mely méltó folytatása a csapat eddigi legjobb és legelismertebb munkáinak.
A 2002-ben, Vancouverben elkezdődött munkálatok során az Around The Sun számos nagyszabású R.E.M.-mel kapcsolatos vállalkozásnak lett a részese, melyek közül a legfontosabb talán egy hatalmas koncertturné előkészítése, és a csapat Greatest Hits válogatás albumának elkészítése volt. A csapat legsikeresebb számait tartalmazó lemezen, melynek címe The Best Of R.E.M. 1988 - 2003, hallható két új dal is az új albumról, mégpedig a „Bad Day” és az „Animal”. Melyeket a Kanadában folyó munkálatok legelején sikerült rögzíteni.
”Igazán a turné után tudtunk az új albumra koncentrálni” - magyarázta Mike Mills. ”A Bahamákon töltött három hónap, amikor dalokat írtunk és felvételeket készítettünk, úgy tűnhetett, mint a turné menetének megszakítása. Végül mégis ez volt az, ami a legtöbbet segített nekünk amikor a stúdióba mentünk. Sikerült teljesen a lemezkészítésre fordítanunk a figyelmünket.”
Peter Buck ezzel teljes mértékben egyetért: ”Ezelőtt soha nem adatott meg számunkra az a ´luxus´, hogy ilyen hosszú ideig dolgozhattunk egy lemezen. Volt időnk arra, hogy valóban kidolgozzunk a dalokat. Ennek ellenére, hogy ha megkérdeztél volna a legelején, akkor azt válaszoltam volna, hogy a spontán, és eredeti hangzást fogjuk előtérbe helyezni, ami kissé más lesz, mint a Reveal kidolgozottsága. Végül azt hiszem, hogy valami olyat sikerült összehozni, ami a kettő között van.”
”Az elképzelésünket arról, hogy milyen legyen az album átalakította maga a zene.” -tette hozzá Stipe. ”Nem lehet egy lemeznyi dalt csak úgy a saját útjára engedni, de ugyanakkor hagyni is kell, hogy a zene megalkossa a saját jelentését. Az eredmény szó szerint önmagáért beszél.”
Ez valóban így van. Hűen címéhez, az Around The Sun egy olyan összetett zenei átmenetet képez a hangulat és a jelentés megformálása között, mely legyen a szándéka bármi, erőteljesen él tovább a hallgató lelkében és értelmében egyaránt.
”Ezek a dalok nem önéletrajzi ihletésűek” - magyarázta Stipe. ”Mind-mind, akárcsak a legjobb korábbi dalaink, megírt szövegek, melyek olyanok, mintha a tudattalanból szóló hang beszélne hozzánk. De azért bennük van az a meggyőződésünk, hogy ha mi ilyen erősen így érzünk, akkor talán nem mi vagyunk az egyetlenek.”
”Rengeteg kreatív energia halmozódott fel bennünk.” - tette hozzá Mills. ”Mire ennek a hosszú folyamatnak a végére értünk, negyven dal volt meg, különböző stádiumban persze. Azt hiszem, ezek közül sokat tudunk majd használni a jövőben más munkáink során. De a folyamat lényegi része mit sem változott: Peterrel megcsináltuk a demokat, amik aztán átkerültek Michaelhez hogy tovább dolgozzon rajtuk, és megszülessenek a szövegek. Ami más volt ezúttal, az az, hogy rengeteg választási lehetőségünk volt. Ami mindannyiunk számára esszenciálissá vált, az a kölcsönös hatás, amit egymásra gyakorlunk”
”Azt hiszem, hogy sok korábbi munkánk hatása hallható ezen az albumon.” - magyarázta Buck az Around The Sun stílusával kapcsolatban. ”Az akusztikus elemek az Automatic For The People-ig nyúlnak vissza, míg az elektronikus elemek az Up-ot idézik. Végül nem az egyes dalok hangzásvilága volt a döntő szempont abban, hogy hogyan fognak a számok egymáshoz illeszkedni.”
Stipe szerint azt, hogy a dalok hogyan illenek egymáshoz, több, mind külső mind pedig belső dolog találkozási pontja határozza meg. ”Az olyan dalok, mint az ´Electronic Blue´ és a ´High Speed Train´ az álmok világából építkeznek. Az ´I Wanted To Be Wrong´ a legerősebb politikai állásfoglalás amit tehettünk egy olyan korszakban, amikor szinte levegőt sem vehetsz anélkül, hogy annak ne lenne valamilyen politikai jelentősége. A ´Final Straw´ ellenben a legbensőbb érzelmekből táplálkozik.”
Az album többi dala közül, melyek önmagukban és az egész részeként is nagyon jelentősek, kiemelkedik a „The Outsider”, melyben Q-Tip-től hallhatunk egy erőteljes és nagyon nyílt rapet, az albumról kimásolt első kislemez, a „Leaving New York”, melyhez videoklip is készült, és a lemez címadó dala, mely egyaránt nyújt megnyugvást és jelent kihívást. Az R.E.M.-et hosszú idő óta kísérő zenészek, Pat McCarthy, Bill Reiflin és Ken Stringfellow, továbbra is kiemelkedő hangszeres alapot nyújtanak a lemezhez.
”Végig az volt a szándékunk, hogy minél jobban kitoljuk a határait annak, amit létre tudunk hozni.” - vonja le a következtetést Stipe. ”Nem érdekelnek minket, a tökéletessé varázsolt formulák. Ebben a pillanatban az tűnik fontosnak, hogy nyitottak maradjunk arra, ami történik körülöttünk, és hogy erről el tudjuk mondani az igazat.”