magazin [asztaltársaság] 2019. december 16. hétfő 04:46
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrBaráti Kristóf, Vigh Andrea és Balázs János az MVM Karácsonyi koncerten a Zeneakadémia Nagytermében
Az MVM Koncertek a 2019-es évet búcsúztatja és egyben egy különleges karácsonyi koncerttel lepi meg hűséges közönségét. Bár sokan úgy hihették, hogy lemaradnak erről a csodálatos koncertről, a hangverseny rendezői jó hírt tartogatnak számukra: december 21-én 11 órakor megelőlegezik az esti koncertet, mivel arra már hetekkel ezelőtt minden jegy elkelt. Így senkinek nem kell csüggednie, aki az esti koncertre nem kapott jegyeket. Az est főszereplőit aligha kell bemutatni, mindannyian saját hangszereik legkiválóbb magyar művészei közé tartoznak. Vigh Andrea, Baráti Kristóf és Balázs János egy különlegesen szép hárfa-hegedű-zongora programmal készülnek. A zeneirodalom legszebb darabjai mellett, mint J.S. Bach d-moll partitája olyan klasszikus slágerek is felcsendülnek, mint Smetana Moldva-fantáziája vagy Liszt Nagy kromatikus galoppja. Méltó nyitánya a koncert a karácsonyi ünnepkörnek és egyben lezárása a 2019-es évnek, amelyben az MVM Koncertek igazi komolyzenei csemegékkel ajándékozta meg közönségét. A koncertekre a Zeneakadémia jegypénztárában is lehet jegyeket váltani! Az MVM Koncertek – A Zongora-sorozat 2020. január 14-én a Müpában Alekszandr Gavriljuk koncertjével folytatódik.
Jegyvásárlás a Zeneakadémia jegypénztárában, a www.azongora.hu oldalon vagy a www.jakobikoncert.hu honlapon a Jegyvásárlás menüpontban.
2019. december 21. (szombat), 11 és 19.30 óra – Zeneakadémia Nagyterem MVM Karácsonyi Koncert
Baráti Kristóf (hegedű), Vigh Andrea (hárfa) és Balázs János (zongora)
J. S. Bach: d-moll partita, BWV 1004
Hasselmans: Forrásnál, Thomas: A vándor búcsúja, Smetana–Trneček: Moldva-fantázia
Chopin: Asz-dúr (hárfa) etűd, op. 25, f-moll ballada, op. 52, Liszt: Nagy kromatikus galopp
Vigh Andrea Liszt- és Prima Díjas hárfaművésznő 1996 óta tanít a Zeneakadémián, 2013-tól a Zeneakadémia rektora. Tíz szólólemeze jelent meg, többségében a német Capriccio Kiadó gondozásában. 1993-tól 1996-ig közreműködője a Budapesti Fesztiválzenekar hangversenyeinek. Pódiumra lépett a Salzburgi Ünnepi Játékokon, a Solti György által vezetett európai turnén, a Bartók-évforduló alkalmából rendezett hangversenyeken (New York – Carnegie Hall). 1994-ben a ZDF „Die Beste” című műsorába kapott meghívást „Hárfaversenyek” című lemezének sikere kapcsán. 1993 óta évente tart szólóestet a Zeneakadémián. 1997-ben Kocsis Zoltán dirigálásával, a Budapesti Fesztiválzenekar kíséretével adott hangversenyt, 2003-ban zenekari szólóestje volt a Budapesti Tavaszi Fesztiválon. 2005-ben a Téli Ünnepi Esteken Tokody Ilonával, majd Marton Évával koncertezett. Számos TV-felvétel örökítette meg játékát. 2006-ban DVD-felvételt készített (Hungaroton) Mozart fuvola-hárfaversenyéből Drahos Béla fuvolaművésszel és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarával. A walesi, az arles-i, a belgrádi, a gödöllői, a szegedi nemzetközi hárfaverseny zsűrijének tagja. 2010-ben japán turnén vett részt Onczay Csaba gordonkaművésszel. 2012-ben Brüsszelben adott szólóestet, és mesterkurzust tartott a Brüsszeli Zeneakadémián. 2014-ben Japánban, Szapporóban, a Kitara Hallban szóló hárfakoncertet tartott, 2016-ban pedig Perényi Miklóssal adott hangversenyt. 2016-ban 3 koncertből álló sorozaton „Remekművek 3 tételben” címmel a Zeneakadémia Nagytermében Mozart-, Debussy-, Ravel- és Saint Saёns-műveket játszott a Liszt Ferenc Kamarazenekar, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekara és a Kelemen Kvartett közreműködésével. 2018 októberében Fekete Gyula Hárfaversenyét mutatta be a Budapesti Vonósokkal, novemberben Ránki Dezsővel és Klukon Edittel adott hangversenyt Debussy halálának 100. évfordulóján, majd Balázs Jánossal játszott a Karácsonyi Hangversenyen a Zeneakadémia Nagytermében. 2019-ben a Nemzeti Filharmonikusokkal Hamar Zsolt, a Manchester Cameratával pedig Takács-Nagy Gábor vezényletével adott koncertet a Zeneakadémia Nagytermében. A Gödöllői Nemzetközi Hárfafesztivál alapítója (1999) és művészeti vezetője.
Baráti Kristóf 1979-ben született Budapesten. Zenész családból származik, édesanyja hegedűs, édesapja csellista. Gyermek-kora nagy részét Venezuelában töltötte, ahol nyolcévesen lépett először színpadra szólistaként a Maracaibói Szimfonikus Zenekarral. Zenei tanulmányait édesanyjával kezdte, majd Caracasban, Emil Friedman professzor irányításával folytatta. Tizenkét éves korában nyert felvételt a Budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem előkészítő tagozatára, ahol Tátrai Vilmos és Szenthelyi Miklós voltak a mesterei. Eduard Wulfson Professzor, a Stradivarius Társaság igazgatója 1996-ban fedezte fel őt a párizsi Jacques Thibaud Nemzetközi Hegedűversenyen, és ettől kezdve zenei tanácsadója, szakmai mentora lett. Wulfson, a híres orosz hegedűiskola tradíciójának egyik örököse, Yehudi Menuhintól, Nathan Milsteintől és Henryk Szeryngtől kapott tudását adta tovább Kristófnak.
Vendégtanárként részt vett - Ida Handel, Vadim Repin és Natalia Gutman mellett - azokon a mesterkurzusokon, melyeket Eduard Wulfson szervezett Champs-Sur-Marne kastélyában, illetve a párizsi Sorbonne Egyetemen. A Stradivarius Társaság jóvoltából a Lady Harmsworth nevű 1703-as Stradivari mesterhegedűn játszik, mely hozzájárul előadóművészetének még teljesebb kibontakozásához. Rendszeresen fellép a világ nagy koncerttermeiben, pl.: Concert-gebouw, Amszterdam; Salle Pleyel, Párizs; Berlini Filharmónia; Teatro Teresa Careńo Sala Rios Reyna, Venezuela; Moszkvai Konzervatórium, Nagyterem; Berlin, Konzerthaus; Suntory Hall, Tokyo; Symphony Hall, Osaka; Verona, Olaszország; Művészetek Palotája, Budapest; Chicago, Egyesült Államok; Sanghaj, Kína, és szerepelt a következő fesztiválokon: Gstaad Sommets Musicaux, Elba Musical Festival (A legjobb előadó díja), Berliner Festspiele, Santander Music Festival és Colmari Nemzetközi Fesztivál. 1997-ben az Erzsébet Királynő Nemzetközi Hegedűversenyen Brüsszelben III. díjat és közönségdíjat kapott, az 1996-os Jacques Thibaud Nemzetközi Hegedűversenyen Párizsban pedig II. díjat. A Rodolfo Lipizer Nemzetközi Hegedűversenyt Goriziában 1995-ben megnyerte. Eddigi kamarapartnerei közül érdemes megemlíteni Natalia Gutman, Mikhail Mouratch, Michel Portal, Mario Brunello, Evgeny Koroliov és Rohmann Imre nevét. A következő karmesterekkel dolgozott együtt: Vladimir Spivakov, Yuri Bashmet, Kurt Masur, Vajda Gergely, Jiří Bělohlávek, Arthur Fagen, Yoel Levi, Andrew Manze, Paul Mann, Robert Houlihan, Kiril Karabits, Vasily Petrenko, Kocsis Zoltán, Ariel Zuckerman, Fischer Iván; Yuri Temirkanov, Marek Janovski és Eiji Oue. 2002 óta Paganini, Ravel, Bartók és J. S. Bach kamara- és verseny-műveiből is készített lemezfelvételeket. 2014 óta a Magyar Művészeti Akadémia Zeneművészeti Tagozatának levelező tagja.
Balázs János egyike a legkeresettebb és legsikeresebb zongoraművészeknek, a világ neves koncerttermeinek állandó szereplője. Azon kevés művészek közé tartozik, akit a közönség szeretete és a szakma elismerése egyaránt körülvesz. A 31 éves Kossuth-díjas zongoraművész a Liszt Ferenc Zeneakadémián diplomázott, jelenleg az egyetem tanára. Olyan neves művészekkel és karmesterekkel dolgozott együtt, mint Mischa Maisky, Vásáry Tamás, José Cura, Várdai István, Pinchas Steinberg, Charles-Olivier Munroe, Stéphane Denéve, Ksenia Zharko vagy Gwendolyn Masin. Emellett számos neves egyetemen tartott mesterkurzust, mint: McGill University, Kanada, Shenyang Conservatory of Music, Hanoi Conservatory of Music. Jelentős koncerthelyszínei az elmúlt években: Konzerthaus Wien, Barbican Centre London, Concertgebouw Amsterdam, Cité de la Musique Paris, Megaron Athen, Palau de la Música Catalana, Vendégszerepelt Amerika és Ázsia ismertebb koncerttermeiben. Fellépett a Brüsszeli Filharmonikusokkal, a Dortmundi Filharmonikusokkal, az Aspeni Filharmonikus Zenekarral, a Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekarral, a Liszt Ferenc Kamarazenekarral, az Óbudai Danubia Zenekarral, a Moscow Women Symphony Orchestrával, a Budafoki Dohnányi Zenekarral és a Magyar Rádió Szimfonikus zenekarával. 2016-ban klasszikus zenei fesztivált alapított, melyet példaképe, Cziffra György szellemi hagyatékának ápolására ajánlott fel. A fesztivál kiemelt figyelmet fordít a fiatal tehetségek támogatására, mesterkurzusokkal és magas pénzjutalommal járó díjakkal segíti a pályájuk elején álló művészeket. Önálló bérletei, a „Balázs János 3 arca”, „A Zongora 3 arca”, a „ZongOpera” is teltházzal és osztatlan sikerrel zárultak. Az elmúlt években Budapesten a Bazilika előtti Szent István téren ZEnergia címmel tartott szabadtéri koncertjeit alkalmanként is több mint 10.000 néző hallgatta meg. Virtuóz játéka, magasszintű zongoratechnikája mély zeneiséggel párosul, különleges képessége van arra, hogy játékával megszólítsa a közönséget.