előzetes [koncert] 2019. szeptember 17. kedd 15:58
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrFriss lemezzel tér vissza októberben Paul Gilbert 2019. október 4., péntek 19h, Budapest - Analog Music Hall
Behold Electric Guitar című új lemezével tér vissza Budapestre Paul Gilbert: október 4-én egy hagyományos koncert keretében láthatjuk az amerikai gitárost és zenekarát, az Analog Music Hall színpadán.
Bár a Mr. Big, a G3 és a Racer X gitárosa, Paul Gilbert idén tavasszal egy különleges, magyar ritmusszekcióval kiegészített mesterkurzus keretében már járt Magyarországon, de a 2019-es év közel sem csak erről a programsorozatról szólt az amerikai zenész számára. Idén jelent meg ugyanis a Behold Electric Guitar című album, amely 12 új, - egy kivételével - instrumentális dalt rejt, melyek egytől egyig Paul kifejező és inspiráló gitárosi teljesítményét szemléltetik.
Gilbert nemrég költözött az Oregon állambeli Portlandbe, ahol igyekezett kapcsolatot teremteni a környék legjobb zenészeivel, hogy így vegye fel új lemezét. Az albumon Brian Foxworth dobos és Asher Fulero billentyűs szerepeltetése egyértelmű volt, hiszen ők nagyszerűen képesek előadni Paul rock, blues, jazz és popzenei ízeket is mutató szerzeményeit. A megszokott portlandi basszusgitáros, Kelly Lemieux helyett New Orleans négyhúros legendája, Roland Guerin ugrott be, akivel egy több hetes intenzív próba időszak előzte meg a felvételt.
A zenekarhoz a legendás hangmérnök és producer, John Cuniberti csatlakozott, aki nem csak Joe Satriani mellett bizonyított, de egyben szakértője az úgynevezett „egymikrofonos” felvételeknek. Paul elmondása szerint „könnyű úgy albumokat készíteni, hogy az egyes csatornák szerkesztésével és hangosításával készítjük el a végeredményt, én azonban inkább élőben, az összes zenésszel egyszerre szeretném előadni és felvenni a zenénket, és így elérni a jó hangzást.” A zenekart meghallgatva John végül még néhány mikrofon beállítását javasolta, de valóban egyszerre, egyben rögzítették a dalokat. „A felvétel minden perce egyben került felvételre, egyáltalán nincs rajta overdub, azaz utólag hozzáillesztett részlet. Mindez nagyon jót tett a hangulatnak és a hozzáállásnak is: amikor tudod, hogy nem lesz mód a dalok utólagos javítására vagy kiegészítésére, akkor igazán fókuszált és aktív maradsz!” – mondta el Paul.
A munka azért nem nélkülözte a drámai fordulatokat: a dobos, Brian Foxworth a kimerültségtől összeesett a stúdióban, és végül mentők vitték el, de szerencsére teljesen felépült. Mivel a felvételekkel nem lehetett várni, a dobos feladatok ellátására a portlandi Reinhardt Melz és a Seattle-ből érkező Bill Ray ugrott be.
A dalszerzésről Paul így mesélt: „A legtöbb dal esetében a szövegírással kezdek. Ez aztán egy sajátos ritmus- és dallamfejtörőt ad ki: ki kell dolgoznom a megfelelő dallamot és akkordokat, hangszerelést és dalszerkezetet. Ha a dal már kezd összeállni, akkor kidobom az eredeti szövegeket, és csak a gitáron próbálom átadni a dal üzenetét. Itt a fő kihívás az, hogy megtartsam azokat a kifejező elemeket, amelyekkel az énekes tud élni. Az a csodálatos dolog a gitárban, hogy olyan könnyen kezelhető sok esetben: a magas hangok és a hirtelen váltások sem jelentenek a hangszernek problémát. Nagy öröm a hangszerrel lebontani a határokat, és megírni azokat a dallamokat, amiket a hangommal nem tudtam volna megugrani. A gitárommal meg tudom csinálni!”
Paul így folytatta: „Gitárokkal dallamokat játszani egyszerűnek tűnhet, de valójában évtizedekbe telt, mire igazán ráéreztem. Olyan dalokon nőttem fel, ahol a dallamokat hozni az énekes dolga volt. Az általam kedvelt gitárosok azonban sokszor hajlamosak voltak túlnőni az egyszerű zenész szerepén… ami rendben is van. Azt azonban sosem gondoltam volna, hogy egy gitár képes lehet úgy kezelni egy dallamot, ahogy egy énekes tudja ezt megtenni. Ezt először néhány éve próbáltam meg, a Stone Pushing Uphill Man idején. A dallamok lejátszása azon a lemezen igazi kihívás volt, amit a felvételek utólagos szerkesztésével, kiegészítésével oldottam meg, mert máshogy nem ment. A dallamok ilyen művészete túl új volt nekem ahhoz, hogy élő felvételen megoldjam. Nagyon örülök, hogy a zenei hallásom és a technikám mára odáig fejlődött, hogy képes legyek ezeket a dalokat élőben rögzíteni a stúdióban úgy, ahogy megálmodtam őket. Kezdem igazán megtalálni a hangom a gitáron, és ez igazán felemelő érzés.”
Ráadásul Paul gitárja egy okos kiegészítővel is gazdagodott: „A portlandi gitárszerelőm ráerősített a gitár alsó szarvára egy erős mágnest, ami megtartja krómozott acél slide gyűrűmet, így aztán bármikor képes vagyok azt villámgyorsan felvenni és használni.”
Paul az új lemezt Európában is bemutatja turnéja során, Asher Fulero billentyűs, Timmer Blakely basszusgitáros és Bill Ray dobos kíséretében. A budapesti koncertre október 4-én kerül sor, az Analog Music Hall színpadán.
a Livesounds bemutatja: Behold Electric Guitar Tour 2019. október 4., péntek 19 óra
Budapest, Analog Music Hall Paul Gilbert koncert + vendég
Belépő: 7500 Ft, a koncert napján 7900 Ft
Jegyek kaphatók a Ticketportal és az Eventim hálózatában.