hosting: Hunet
r35
  cikkekfotók        
film [filmszemle]  2004. szeptember 13. hétfő   10:41
nincsen hozzászólás

szerző: imeta
Terminál
Hazai bemutató: 2004. szeptember 16.

  Viktor Navorski (Tom Hanks) nem sokban különbözik a J.F.K. reptéren átutazó több száz embertől. New York-ba szeretne jutni.
  New York-ba, azaz Amerikába azonban nem olyan egyszerű mostanság bejutni. Viktor Navorski egyáltalán nem beszél angolul, minthogy egy elképzelt, de „természetesen” Kelet-Európai országból, Krakozhiából érkezett a szabadságszobor városába.
  Így azt sem igazán érti meg, mikor a reptér biztonsági vezetője Frank Dixon (Stanley Tucci) megpróbálja elmagyarázni neki, hogy hazájában polgárháború tört ki, a vízuma nem érvényes, elveszik az útlevelét és a politikai helyzet stabilizációjáig a reptéren kell várakoznia, mivel onnan se tovább, és visszaküldeni nem tudják.
  Marad tehát a VÁRAKOZÁS.
  Ebben az elgondolkodtató és érdekes alaphelyzetben indul Tom Hanks és Steven Spielberg legújabb filmje, a Terminál.
  
  Elég merész vállalkozásnak tűnik megfilmesíteni egy olyan történetet, ahol egyetlen helyszínként egy hatalmas reptér szolgál, a főszereplő pedig kilenc hónapon keresztül mást se csinál, csak várja, hogy elhagyhassa azt. Mikor egyik ismerősömnek felvázoltam a film várható cselekményét, kétkedve rámsandított, majd megkérdezte: és téged ez érdekel?
  Hát igen, inkább színházba való, mint mozivászonra, de Hanks és Spielberg neve alatt szinte bármi eladható manapság.
  A fiúk nem nagyon szoktak mellényúlni (most is csak egy kicsit). :)
  
  A film első felében még minden a realitás talaján áll, adva van egy férfi, akit szőröstől-bőröstől elnyel a bürokrácia, Amerika színes nyomtatványokkal és jogi buktatókkal teletűzdelt aknamezője. A „nagy lehetőségek” hazájáról most is kiderül, hogy inkább a „nagy szivatások” melegágya, egy önmaga lábába gabalyodott óriás, ahol egyetlen gépezetbe került porszemtől összeomolhat az egész rendszer.
  
  A porszem jelen esetben Viktor Navorski, a hazátlanná váló ember.
  Tom Hanks a Számkivetettből már ismert alapfogásokkal formázza meg a karakterét, annyi különbséggel, hogy míg az előző filmben egy tökéletesen kihalt szigeten kellett helytállnia, és hullámokon túljutnia, itt a reptér fotocellás ajtói jelentik a számára a szabadulást.
  Viktor Navorski ugyanolyan képzelt figura, mint az ország, ahonnan érkezett. Ám míg Chuck Noland (a Számkivetett főhőse) túljut a kirekesztettség minden elképzelhető fázisán, a kétségbeeséstől a küzdeni akarásig, Navorski jellemét végig átlengi valami meseszerű naivság.
  
  Vakarhatták a fejüket a forgatókönyvírók, míg kitalálták, a világ mely pontjáról is érkezzen ez az ember a J.F.K.-re? Létező ország nem lehet, hiszen abba bármi belemagyarázható, legyen hát Kelet-Európa (mi más?), valami Krakozhia, mindegy, csak elég messze legyen ahhoz, hogy elhiggyük, arrafelé az emberek még mindig úgy öltözködnek mint a 70-es években, gyermeki egyszerűséggel gondolkodnak és senki nem beszél angolul. Továbbá se nagykövetségük, se tolmácsuk, se egyéb jogi szervezetük nem elérhető Amerika területén.
  (Talán nem véletlen, hogy Krakozhia-ból akár Korzika is lehetne, ha kicsit variálunk a betűkkel, Napoleon ugyanis többször is előtérbe kerül a filmben)
  
  Navorski ellenpontja és a film másik főszereplője Frank Dixon, a reptér biztonsági főnöke és jövendőbeli igazgatója, akit Stanley Tucci alakít. Míg a Kárhozat útjában háttérfigurát alakított Hanks oldalán, itt egyenrangú partnerként tűnik fel. Tucci nélkül a Terminál nem is működne,ő a fizikai akadály Navorski előtt, a Nagy Testvér szócsöve, a tökéletes jogász. Már a legelső percekben kiderül róla minden, végül is milyen ember az, aki sietősen elkezd uzsonnázni, miközben épp arról beszél valakinek, hogy a hazájában háború dúl? (szerintem Tucci az egyetlen, aki miatt érdemes megnézni a filmet)
  
  Aztán megjelenik Catherine Zeta-Jones, mint szerelmi szál, több mellékszereplő, egy indiai takarító, egy szerelmes ételszállító, egy nagy darab, fekete hordár, meg a reptér összes dolgozója, és a film kezd átcsúszni amolyan amerikai, „jóbarátos” vicces tv-sorozatba. Felvonultatják számunkra az összes nációt, természetesen a saját korlátaikon belül, hiszen az indiai férfi ismét takarít, a fekete ismét hordár, és a gyorsbüfék pultjai mögött ismét csak keleti munkavállalók állhatnak.
  Mindez a legnagyobb békességben, már csak a reklámszünetek hiányoznak. Végül egy mozaik-szökőkutas jelenet teszi fel az i-re a pontot, ahol is kiderül Navorski valódi motivációja, mármint az, hogy miért is akar ő annyira New York-ba jutni. Az egész történet (az autogramvadász Navorski apuka gyűjteményéből egyetlen név hiányzott csupán a halála előtt, és Viktor ezért az utolsó névért érkezett Amerikába) annyira abszurd, annyira „amerikai”, hogy az ember a fejét fogja tőle. Innentől már egészen nyilvánvaló, hogy Viktor ki fog jutni a fotocellás kapukon (mondanom se kell, hogy az egész reptér kikíséri, mint egy boldog család), beül majd egy sárga taxiba, elmegy a megadott címre, ahol rögtön megtalálja majd az emberét, aki nem halt meg, nem változtatott címet az elmúlt harminc évben, sőt, ugyanazt a szmokingot viseli a könnyebb azonosítás végett. Az utolsó tíz percben már csak egyetlen gondolat járt a fejemben, azon kívül, hogy mikor is lesz vége a filmnek? Hogy képesek ezt teljes komolysággal eljátszani?
  
  Hát igen, az ötlet, a reptéren ragadt férfiról egy ideig nagyszerűen működött. Voltak jól ülő helyzetkomikumok, kellő komolyság, ahol kellett, aztán elfogyott a lendület, és ismét bebizonyosodott, hogy Amerikában még akkor se képesek elszakadni a „nagy álmok megvalósulhatnak ha akarod” típusú önámításoktól, ha éppen azért kezdenek bele egy filmbe hogy ezt bírálják.
  Nem is tudom elképzelni, hogy lehetett volna értelmes véget keríteni ennek a történetnek. Talán úgy, hogy Viktor Navorski kijut a reptérről, és beül egy sárga taxiba. Aztán jön a főcím. Talán ez az (alternatív) befejezés :) mentett volna valamit az utolsó fél óra értékzuhanásából.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. május 19.
Vonósnégyesre átdolgozott heavy metal himnuszokkal érkezik Anneke van Giersbergen
MARCO MENDOZA (USA)
2024. május 25.
Dinamit 45 – Az utolsó jubileum
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Egy hónap múlva ingyenes JFF Online Japán Filmfesztivál
Exhibition On Screen: Az ifjú Picasso
Ők a Magyar Mozgókép Fesztivál idei életműdíjasai
Áprilisban ismét mozikban a klasszikus Indiana Jones trilógia!
Carte Rouge - Vörös térkép
Exhibition: Cézanne - Egy élet portréi - Portraits of a Life
Új, hivatalos előzetest és plakátot kapott Hajdu Szabolcs új filmje, a Kálmán-nap
Utaztál okosba’? Akkor nézd meg premier előtt a Kék Pelikant!
 kiemelt 
Winger: búcsúkoncerten játsszák el az életmű minden slágerét
  
Alapító tagjaival tér vissza június 11-én Budapestre a Winger

Magyar thrash nagyágyút választott a Megadeth: az Archaic játszik Mustaine-ék előtt júniusban
Júliusban kétnapos koncept eseménnyel érkezik az INOTA Focus az erőmű Turbinacsarnokába
Bring Me the Horizon koncert a Budapest Parkban
MARCO MENDOZA (USA)
 friss hozzászólások 

Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Új Falcongate LP: Blood Red Roses (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 tracer    contour    wasp    hátsó ajtó    rtlhelmuth orosz    moulin rose    cryptopsy    social suicide    pénzcsináló    burzum    petendi tamás    cult of grace    mastodon    night is the new day    ereb altor    metrosection    jamie winchester    zorán    dance or die    krúbi    we are the ocean    varga zsuzsa    brittney jones    pain    antal nimród  

r49
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!