kultúra [fesztivál] 2019. július 4. csütörtök 04:26
nincsen hozzászólás
szerző: PjotrZajos sikerrel zárult a 14. Budapesti Wagner-napok
Nyolc teltházas előadás, világsztárok, és hatalmas kritikai siker. Az istenek alkonya című produkciót követően nem szűnő taps és álló ováció ünnepelte a 2019-es Budapesti Wagner-napok művészeit a Müpában. A New York Times újságírója már néhány évvel ezelőtt a legendás Bayreuthi Ünnepi Játékok mellé emelte rangban a Budapesti Wagner-napokat, a Telegraph kritikusa pedig szuperlatívuszokban ír a sztárszólisták teljesítményéről és a Müpa szenzációs akusztikájáról. Jövőre a 15. Budapesti Wagner-napok 2020. június 16. és 23. között a megújult Ring-tetralógiával, A nürnbergi mesterdalnokokkal és Waltraud Meier dalestjével varázsolja majd el a közönséget.
Az utóbbi két év a megújulás jegyében telt a „Duna-parti Bayreuthban”, hiszen 2018-ban vadonatúj, azóta számtalan díjjal elismert arculattal, idén pedig a legendás Ring-tetralógia megújult produkciójával jelentkezett a budapesti komolyzenei élet egyik legkiemelkedőbb eseménysorozata, a Budapesti Wagner-napok. Egy év kihagyás után ismét visszatért A nibelung gyűrűje tetralógia, melyet a rendező, Hartmut Schörghofer tizenegy órányi új videóanyaggal, Vida Gábor segítségével átalakított-újragondolt koreográfiával állított színpadra.
A 2019. június 13-tól 23-ig tartó fesztivál összesen nyolc, egytől egyig teltházas előadása a világ minden tájáról vonzotta a közönséget, ami nem meglepő, hiszen a nemzetközi sajtó évek óta kiemelt figyelemmel kíséri a Budapesti Wagner-napok produkcióit, az idei fesztiválra többek között Németországból, az Egyesült Államokból, Japánból, Ausztriából, Törökországból, Finnországból, Olaszországból, Észtországból és Angliából érkeztek szakújságírók. David Karlin, a Bachtrack alapító főszerkesztője így foglalta össze a tapasztalatait: „Több, mint száz muzsikus játszik, nem is tudom felmérni mennyi, több százezernyi hangot. A Müpában ezek mindegyikét halljuk, olyan magas színvonalon és részletességgel, ahogy az egy operaházban lehetetlen volna… a budapesti Ring összességében nagyszerű és abszolút felejthetetlen élmény.” A brit Telegraph kritikusa, Mark Ronan így fogalmaz a megújult tetralógiáról: „Igazi reveláció. Az akusztika elképesztő, amiből az is következik, hogy minden énekes tökéletesen hallható, bárhol álljon is a színpadon. Fischer Ádám pedig gyönyörű kifinomultsággal vezényel…” A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem különleges akusztikája mind az énekesek, mind a közönség számára kivételes élménnyé teszi a Budapesti Wagner-napokat, mely élményhez idén rendhagyó kulináris élvezet is társult: ebben az évben debütáltak a Müpa kisszériás kézműves sörei, melyek négy ízben – és Wagner karakterek által ihletett csomagolásban – várták a rajongókat. A wagneri nedűk mellett a fesztiválra érkezőket a MOME (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) és a Müpa közötti stratégiai együttműködésnek köszönhetően egy, a Budapesti Wagner-napok arculatát visszatükröző installáció fogadta, amely Dublecz Dániel tervezőgrafika szakos hallgató elképzelései alapján készült.
Fischer Ádám, a fesztivál művészeti vezetője és karmestere ismét a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának élén lépett a pulpitusra, a színpadon pedig a világ élvonalába tartozó nemzetközi és magyar Wagner-énekeseket láthatta-hallhatta a közönség. Hatalmas sikerrel mutatkozott be Siegmund szerepében az ausztrál Stuart Skelton, a Bécsi Állami Operaházban nemrégiben kamaraénekesi címmel kitüntetett Camilla Nylundot Sieglindeként, Johan Reutert Wotan szerepében, Gerhard Siegelt pedig Mimeként láthatták viszont a rajongók. A walkür és Az istenek alkonya Brünnhildéjét a Bayreuthi Ünnepi Játékok sztárja, Catherine Foster formálta meg, míg a Siegfriedben a 2018-as Budapesti Wagner-napok Izoldája, Allison Oakes bújt az amazon bőrébe. Albert Pesendorfer mefisztói módon keltette életre a bosszúszomjas Hunding, majd a cselszövő Hagen karakterét, kiterjedt rajongótábora pedig örömmel láthatta viszont Christian Franzot A Rajna kincse Logéjaként. Stefan Vinke Siegfriedje és Lauri Vasar Guntherje mellett Anna Larsson Waltrautéja is nagy érdeklődésre tartott számot. Természetesen kitűnő magyar művészekben sem szűkölködött a fesztivál, Fricka szerepében Schöck Atala lépett színre, Alberichet Kálmán Péter keltette életre, de kivételes teljesítményt nyújtott Gál Erika, Horti Lilla, Pasztircsák Polina, Németh Judit, Kálnay Zsófia, Fodor Gabriella és Wierdl Eszter, valamint Wittinger Gertrúd, Fodor Beatrix, Várhelyi Éva, Kissjudit Anna, és Zemlényi Eszter is.
2020. június 16. és 23. között immár 15. alkalommal változik pezsgő Wagner-szentéllyé a Müpa, és már javában zajlik a bérletárusítás a jövő évi eseménysorozatra. A fesztivált Wagner utolsó zenedrámája, A nürnbergi mesterdalnokok dupla előadása foglalja keretbe, 2020. június 18-21. között pedig a megszokott módon, egymás utáni napokon kerül színre a Ring, ismét páratlan szereposztásban. A nürnbergi mesterdalnokok Beckmesserének szerepében Bo Skovhus, Walter von Stolzingként pedig Klaus Florian Vogt érkezik Budapestre, de visszatér világjáró művészünk, Bretz Gábor is, aki a Ring Fasoltja, és a Nürnbergi Veit Pognerjeként is színpadra lép. Elisabet Strid Évája és John Rutherford Hans Sachsa mellett rajongótábora türelmetlenül várja vissza a Ring Brünnhildéjét, Iréne Theorint, aki a 2017-es évhez hasonlóan ismét elképesztő rekordteljesítményre készül: három egymást követő napon bújik a walkür bőrébe. A régi-új belépők mellett a közönség legnagyobb örömére újra színpadra lép többek között Albert Pesendorfer, Gerhard Siegel és Johan Reuter, valamint olyan kiváló magyar kollégáik, mint Kálmán Péter, Schöck Atala, Pasztircsák Polina vagy Gál Erika. A fesztivál megkoronázásaként Budapestre látogat a Budapesti Wagner-napok egyik legkedveltebb visszatérője, a legendás Wagner-énekesnő, Waltraud Meier, aki Josef Breinl kíséretével ad dalestet 2020. június 22-én.
Budapesti Wagner-napok
„Nem minden Wagner-előadás változtatja meg az embert, nem mindegyik hagy maradandó nyomokat az ember lelkén, de a Fischer Ádám irányította Wagner-ünnep igen” – fogalmaz elismerően a kritika a Budapesti Wagner-napokról. A kultikus eseménysorozatnak köszönhetően mára a Wagner-rajongók kitüntetett rangú zarándokhelyévé vált a magyar főváros, és a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem. A 2006 óta eltelt közel másfél évtizedben az úgynevezett teljes bayreuthi kánonnal, vagyis a szerző életében a Zöld dombon bemutatott mind a tíz operával találkozhatott a közönség, a szcenírozott előadásokon a legkiválóbb Wagner-énekesek lépek fel évről évre. A fesztivál emblematikus produkciója a Hartmut Schörghofer rendezte Ring-tetralógia, a wagneri örökség szerint négy egymást követő napon előadott A nibelung gyűrűje. A világhírű eseménysorozat művészeti vezetője és karmestere a Kossuth-díjas Fischer Ádám.