szerző: PjotrMilyen évadzárásra készül a Budapesti Fesztiválzenekar?
A Budapesti Fesztiválzenekar négy olyan programmal készül az évad végén, ami nem is állhatna távolabb egymástól. Megszólal egy romantikus Bruckner-szimfónia (nem csak Bruckner-rajongóknak!), Leonidas Kavakos leteszi a hegedűjét és vezényelni fog, újra első mesterével, Reinhard Goebellel lép fel a BFZ barokk együttese, majd a minimálzene úttörőjének, Steve Reichnak is eljátsszák egy darabját az Amadinda Ütőegyüttessel – Magyarországon most először.
Fischer Iván elárulja, hogy lesz valaki Bruckner-rajongó
„Az a gyönyörű és érdekes Bruckner zenéjében, hogy két nagyon különböző dolog keveredik benne. Tartalmilag ez egy nagyon pontos, vallásos, spirituális zene. Olyasmi, mint amit például a barokk zenében ismerünk az egyházi művekben. Hangzásában viszont olyan, mint a Wagner-operák. A lehető legromantikusabb, legnagyszabásúbb, legérzelmesebb – majdhogynem érzéki romantikus zene. Ez ellentmondás vagy nem? Tulajdonképpen ami így létrejön, az egy kolosszális, fantasztikus zenei építmény, olyan, mint egy nagy katedrális, de az érzés, ami bennünk van, az egy érzéki emelkedettség, egy emocionális, fantasztikus tetőpont.”
Május 9-10-11-én, Anton Bruckner 4. („Romantikus”) szimfóniáját és Mozart G-dúr zongoraversenyét játssza a Budapesti Fesztiválzenekar a Müpában. Vezényel: Fischer Iván, zongorán közreműködik: Emanuel Ax
Leonidas Kavakos karmesterként is tarol
Leonidas Kavakos az a szólista, akit – ízléstől függetlenül – a Budapesti Fesztiválzenekar minden tagja százpontosnak tart. A görög hegedűművész karmesterként is sikert sikerre halmoz; most erről az oldaláról is bemutatkozik a BFZ közönségének. Nemcsak a karmestere, a szólistája is különleges ennek a hangversenynek. A francia Gautier Capuçon a cselló 21. századi nagykövete, akit az intuíció mozgat a zenében mindenekfelett. Virtuóz, kifejező, drámai erejű, mégis könnyed. A koncerten elhangzik Csajkovszkij utolsó befejezett szimfóniája, a 6. is. Máig rejtélyes halálát követően, amely kilenc nappal a darab premierje után következett be, egyre elterjedtebbé vált a nézet, hogy a drámai hangú mű valójában a szerző búcsúlevele volt.
Május 31-én, június 1-2-án Felix Mendelssohn-Bartholdy Hebridák-nyitányát, Robert Schumann a-moll csellóversenyét és Pjotr Csajkovszkij 6. („Patetikus”) szimfóniáját játssza a Budapesti Fesztiválzenekar. Vezényel: Leonidas Kavakos, csellón közreműködik: Gautier Capuçon
Barokk vizeken
Reinhard Goebel az a karmester, aki először vezényelte a Budapesti Fesztiválzenekar barokk együttesét, a hatása pedig máig érezhető. A régizenei ikon, aki a New York Times szerint „világítótoronyként emelkedik ki a középszerűség tengeréből”, most tér vissza először a BFZ barokk csapatához. A Zeneakadémián olasz, francia, német és a cseh barokk dallamokban tobzódhatunk Vivalditól Händelen át Telemannig.
A Budapesti Fesztiválzenekar június 8-9-én ad barokk koncertet a Zeneakadémián. Vezényel: Reinhard Goebel, hegedűn közreműködik: Mirijam Contzen
Magyarországi ősbemutató az Amadindával
Az Amadinda Ütőegyüttes 2019 tavaszán töltötte be a 35. életévét, amit sok más mellett egy Budapesti Fesztiválzenekarral közös koncerttel ünnepel: a BMC-ben két versenymű hangzik el egy egzotikus francia nyitódarab és egy magyarországi Steve Reich-bemutató között. André Jolivet darabjában mintha egy ritka madár izgatott énekét hallgatnánk az őserdő kellős közepén; Lou Harrisont lenyűgözte az amerikai indiánok zenéje, sokat komponált gamelánegyütteseknek, aminek nyoma a most elhangzó, 1959-ben írt hegedűversenyében is fellelhető. A koncert második felében a magyar közönség először hallhatja a minimálzene első mestere, Steve Reich 2005-ös kompozícióját. A szerzőre jellemző repetitív darabban a négy vibrafon ezüstös hangja három vonósnégyessel kapaszkodik össze, csillogásukat bőgőszerűen ellenpontozza a háttérből a két zongora.
A Budapesti Fesztiválzenekar június 10-én ad koncertet az Amadinda Ütőegyüttessel. Vezényel: Rácz Zoltán, fuvolán közreműködik: Jóföldi Anett, hegedűn közreműködik: Kádár István