hosting: Hunet
r37
  cikkekfotók        
kultúra [program]  2019. április 15. hétfő   15:13
nincsen hozzászólás

szerző: Pjotr
Az orosz titán a Müpában


  Nagyszabású koncerttel érkezik Budapestre napjaink egyik legfoglalkoztatottabb karmestere, Valerij Gergijev. A Maestro a Mariinszkij Zenekar élén Csajkovszkij ritkán játszott operáját, a Jolántát mutatja be a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán, mely a 39. Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik legizgalmasabb előadásának ígérkezik.
  
  A Jolánta, Csajkovszkij utolsó operája igazi csemege a műfaj szerelmeseinek. Az 1892-ben bemutatott mű minden szempontból különleges alkotás, hiszen témaválasztásának drámaisága mellett értelmezése is különleges feladat: a felszínen zajló emberi drámák mellett szimbolista, sőt pszichoanalitikus megközelítés is benne rejlik a műben. Az opera szakavatott ismerője, Valerij Gergijev több ízben dirigálta már a művet, a budapestihez hasonló koncerttermi előadásai nagy sikert arattak Hamburgban és Barcelonában, szcenírozott formában pedig Bartók egyfelvonásosa A kékszakállú herceg vára párdarabjaként New York-i Metropolitanben.
  Az 1953-ban született karmester arra tette fel életét, hogy hazája zenei gazdagságát az egész világgal megismertesse. Talán senki nem tett annyit a 19. és 20. századi orosz repertoár népszerűsítéséért, mint Gergijev, aki fáradhatatlanságáról is ismert: szinte minden nap dirigál valamelyik neves koncertteremben, operaházban. 1988-ban lett a Mariinszkij Színház zenei igazgatója, 1996-tól pedig a zenekar mellett az operáért és a balettért is ő felel. Idén tavasszal mindhárom együttesét elhozza Magyarországra, hiszen a Jolánta mellett Prokofjev balettje, a Hamupipőke is megtalálható a fesztivál programján április 22-én 15 és 20 órai kezdettel az Erkel Színházban.
  
  A Müpában színre kerülő opera egy szép és fiatal, ámde születése óta vak hercegnő, Jolánta történetét meséli el. A címszerepben a fiatal szopránt, Irina Csurilovát hallhatjuk, aki több nemzetközi versenyen sikerrel szerepelt, a Mariinszkij Színházban 2013-ban debütált Gounod Faustjának női főszerepében. Napjainkban a társulat primadonnája, tizenöt produkcióban énekel, köztük olyan főszerepeket, mint Tatjána (Anyegin), Liza (Pikk dáma), Aida, Leonóra (A trubadúr) vagy Mimi (Bohémélet). Két visszatérő vendéget is köszönthetünk, Alekszej Markov 2017-ben Bellini A puritánok című operájában, Roman Burgyenko pedig Puccini A lidércek című művében lépett a Müpa színpadára.
  Az előadás többek közt attól is különleges, hogy Gergijev most először áll a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem karmesteri pulpitusára saját együttese élén egy olyan opera előadásával, melynek ősbemutatója is a Mariinszkij Színházban volt 1892. december 18-án.
  
  A Budapesti Tavaszi Fesztivál fókuszában idén az orosz kultúrkör áll, így az április 22-ig tartó eseménysorozat keretében számtalan orosz kapcsolódású program követi egymást.
  
  Valerij Gergijev és a Mariinszkij Zenekar
  2019. április 20. 19:30-22:30.
  Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
  
  Vezényel:
  Valerij Gergijev
  
  Szereposztás:
  René, Provence királya: Sztanyiszlav Trofimov
  Jolánta, a lánya: Irina Csurilova
  Róbert, Burgundia hercege: Alekszej Markov
  Vaudémont gróf, burgundiai lovag: Nazsmiddin Mavljanov
  Ibn-Hakia, mór orvos: Roman Burgyenko
  Almerich, a király fegyverhordozója: Andrej Zorin
  Bertrand, kapus: Jurij Vorobjov
  Márta, Bertrand felesége, Jolánta dajkája: Natalja Jevsztafjeva
  Brigitta, Jolánta barátnője: Kira Loginova
  Laura, Jolánta barátnője: Jekatyerina Szergejeva
  Közreműködik:
  Nemzeti Énekkar (karigazgató: Somos Csaba)
  
  BUDAPESTI TAVASZI FESZTIVÁL – MISSZIÓ, FESZTIVÁLTÖRTÉNET
  
  Az 1981-ben indult Budapesti Tavaszi Fesztivál az elmúlt közel négy évtizedben Közép-Európa egyik legfontosabb összművészeti seregszemléjévé vált, olyan nagy presztízsű, elismert programsorozattá, amely a nemzetközi művészeti szcéna kiválóságait és a hazai kulturális élet legjobbjait emeli programjába és hozza el Budapestre. A műfaji sokszínűség a kezdetektől fogva alapérték: a nagyszabású hangversenyek és klasszikus zenei kamarakoncertek mellett számos opera, könnyűzenei és jazzkoncert, kortárs táncelőadás, néptáncprodukció, színházi és képzőművészeti program várja a közönséget.
  A nemzetközi művészeti fesztiválok sorában a Budapesti Tavaszi Fesztivál elismert kulturális márkaként olyan fesztiválokhoz és városokhoz csatlakozik, mint Avignon, Aix-en-Provence, Montpellier vagy Edinburgh, a térségben pedig a Prágai Tavasz és a Bécsi Ünnepi Hetek, miközben őrzi és építi saját karakteres arculatát. „Fontos stratégiai döntés volt, hogy erősíteni kell az együttműködéseket, keresni kell a koprodukciók lehetőségét. A budapesti kulturális központok, játszóhelyek és a város nagy méretű összefogása, szép közös munkája a fesztivál. A hazai és nemzetközi együttműködéseknek, az évekre előre tekintő közös gondolkodásnak köszönhetően olyan egyedi produkciók születnek, amelyek csak a Budapesti Tavaszi Fesztivál révén valósulhatnak meg, ezért is különleges, amit a budapestiek és az ide látogatók számára nyújtunk” – mondja Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója, a fesztivált szervező Operatív Testület elnöke, kiemelve a fesztivál turisztikai vonzerejét is, hiszen az elmúlt évek hagyományait folytatva 2019-ben is a Müpa, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ és a Magyar Turisztikai Ügynökség együttműködésében valósul meg az eseménysorozat.
  
  „Ma már bátran kimondható, hogy a Budapesti Tavaszi Fesztivál a régió egyik legjelentősebb tavaszi fesztiváljává vált. Fontos szempont volt számunkra, hogy minél szélesebbre nyissuk a kaput, a jelentősebb budapesti kőszínházak mellett ott vagyunk a független alternatív teátrumokban is. A Müpa, a Zeneakadémia, az Erkel Színház mellett kisebb koncerttermekben, a különböző kerületek kulturális intézményeiben, közösségi házakban, múzeumokban, galériákban is jelen van a fesztivál” – hangsúlyozza Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője, az Operatív Testület tagja.



Szólj hozzá!
azonosító (nem kötelező):ellenőrző kód:gépeld be ide:

új hozzászólás írása:




 Hozzászólások:
 nincsen hozzászólás


 programajánló: 
2024. november 21.
Et Citera - Dömény Krisztián önálló estje
2024. november 22.
Swing à la Django & Kozma Orsi koncert
2024. november 23.
Hollywood Undead, Sleeping Theory
 a rovat legfrissebb cikkei: 
Cseh Tamás és Bereményi Géza munkásságát felölelő zenés esttel készül a Thália Színház – Érkezik a Fehér Babák!
A Mellékhatás című kortárs angol dráma decembertől a Centrál Színházban
A szép rettenete: Jovián György kiállítása
Kinetikus szobrokkal elmesélt XXI. századi problémák
A zene éjszakája!
Magyar és nemzetközi sztárok közösen lépnek színpadra az ötödik Bartók Tavaszon
Kecskeméten mutatkoznak be az Európai Zenekari Akadémia növendékei
A kor falán
 kiemelt 
Dying Fetus, Chelsea Grin, Despised Icon
  
Tengerentúli extrém metal csomaggal kínál túlnyomás elleni szelepet a karácsonyi készülődés / őrület közepén Concerto Music

Terror, Nasty, Combust a Durer Kertben
Descendents (US), Circle Jerks (US), Negative Approach (US)
Electric Callboy: 2025-ben már az MVM Dome-ba térnek vissza!
Wheel, Múr: izgalmas és feltörekvő zenekarokat hoz idén a progmetal Mikulás
 friss hozzászólások 

Blind Myself, 27, Isis (1)
Nulladik Változat az Almássy klubban (1)
Wolfheart, Before The Dawn, Hinayana (1)
Böngésző
rovatok
hírek
fotó
videó
előzetes
beszámoló
interjú
lemezajánló
magazin
kultúra
előadó
napló
alrovat ajánló
asztaltársaság
blog
botrány
dalszöveg
díjátadó
életrajz
építészet
festészet
film
gasztronómia
háttér
internet
kis pipa
médiaművészet
mese
posztumusz
próza
retro
rizikófaktor
skandalum
szobrászat
tévématiné
vers
PlayDome ajánló
PlayDome magazin

Partnerek
Concerto
Live Nation
Livesound
Tukker Booking
New Beat

Impresszum
Médiaajánlat
Adatvédelem

 címkefelhő
 ingested    pomogácsok brutal monsters    spirit blue    Ötödik sebesség    hajdu zsolt    the casting out    beyond fear    shades of grey    dereng    spielberg    yellow spots    the ghost inside    admiral’s arms    eddie murpy    h.power    the dead south    morgoth    semmiből a semmin Át    the halo effect    black-out kowa    bryan singer    postmodern jukebox    hobó-vadászat40    groove armada    tim owens  

r44
Copyright 2000-2024 Underground Magazin
Minden jog fenntartva! A lap bármely része csak engedéllyel használható fel!