előzetes [fesztivál] 2004. augusztus 9. hétfő 12:42
nincsen hozzászólás
szerző: TobiasManga, kelta-afrikai iránytű, Európa Kiadó Sziget 2004 - hétfői ajánló 2004 augusztus 4-11, Óbudai-sziget
Vasárnap meteo bácsi nagyjából jól időzített - már ami az esőt illeti - mivel a jól jött kis frissítő csapadékfellegek a koncertek kezdetekor meggondolták magukat és azt követően máshol engedték ki nedveiket, megkímélve ezzel a szigetlakókat egy totális bőrig ázástól.
A hétfő hajnalba kunkorodó éjszakát túlélve, és egy röpke pihenőt megejtve neki is rugaszkodhatunk az utolsó előtti nap koncertjeinek. Mindjárt a Nagyszínpadon elsőként a japán Electric Eel Shock mutatja be a misztikus és obskúrus japán zenei színtér metálját. A háromtagú, első albumát 1997-ben megjelentető zenekar a kritikusok szerint egyesíti a Black Sabbath-zsánerű rock energiáit a manga-képregények humoros világával. Akit az őket tizennyolc órakkor követő északír Ash nem tud maradásra késztetni, az elsétálhat tulajdonképpen minden irányba, mivel akármerre indul, talál alternatívát. Északra a Világzenei Nagyszínpadon az elsősorban gitáros-guruként ismert angol Justin Adams fog alapjáraton a Mississippi-Niger blues pszichedelikus hullámaként ütni, de az igazán vonzó mélységekbe inkább sötét-borús-álmodozó hangörvényeivel ránt majd. Nyugatra a Bahia Színpadon az átalakulófélben lévő Numb lesz a program, délre a Wan2-n Bankrupt és Üllői Úti Fuck, keletre pedig a csónakház kimérései nyújtanak megfelelő támpontot.
Fél nyolckor a kötelező program, a nap egyik fénypontja, a kitudja legközelebb hol és mikor fellépő Európa Kiadó bonyolít le egy, a nyolcvanas évek magyar undergroundja és a jelen Nagyszínpadja közti nosztalgikus merengést. Este fél tízkor a Világzenei Nagyszínpadon az angol Afro Celt Sound System ad ízelítőt a technóba öntött parádés kelta és nyugat-afrikai időutazásból. A kilencvenes évek egyik legizgalmasabb projektjét létrehozó Simon Emerson Baaba Maal producereként kapott ihletet ahhoz a teóriához, hogy a kelták Afrikából érkeztek Írországba. Közben átellenesen a Rémember, picit még odébb az angol Saxon csábít majd egy kis láb-és fejmunkára.
A tizenegykor a Wan2-n kezdődő nyolctagú francia La Ruda übereli az éjszakát, hogy aztán átadja helyét két hazai punkzenekarnak, nevezetesen az Alvin és a mókusok-nak és a HétköznaPI CSAlódások-nak. A Bahiá-n mindeközben a magyar alterélet kiválóságai, az Egy Kiss Erzsi Zene, Vidámpark és a Flash fogják megörvendeztetni az arra igényt tartókat.
Éjféltől Ágens: Purcell piknolepszia című kortárs operáját is megtekintheti az, aki elslattyog a Spektrum Televízió Színház-és Táncsátrához. A piknolepszia jelenléthiányt, tudatkiesést jelent. A piknoleptikus célja kiszakadni az időből, megbillenteni a megélt világ egyensúlyát. Eredménye a távollétben töltött, megbontott idő. Az előadásban H. Purcell zenéje az, ami ezen kimaradt idő keresésére és vizsgálatára ösztönöz, operáiból azokat az áriákat kiragadva, melyek leginkább az angyalok nyelvén szólnak és a kortárs zenéhez közelítenek, összeillesztve Ágens a barokk opera ihlette, a transzcendenst célzó áriáival. A nézők belépnek a már megkezdett, vagy bizonytalan időktől így folyó történetbe, s mikor távoznak, akkor sem a konkrét történetet, hanem a történet érzetét, belső ideáját viszik ki a térből.