szerző: PjotrJ. S. Bach összes orgonaműve a Hold utcai református templomban
Július 20 óta összesen 7 alkalommal csendültek fel a budapesti Hold utcai templom új orgonáján a német és az egyetemes zenetörténet egyik legnagyobb lángelméje, Johann Sebastian Bach orgonaművei. A péntekenként összegyűlt szép számú hazai és külföldi közönség a magyar orgonanűvészek mellett amerikai, svájci és szlovén orgonista játékát is meghallgathatta. Sokan visszatérő vendégek voltak a koncerteken; számukra külön élményt jelent, hogy minden művész keze alatt másképpen szólal meg az a hangszer, amely Budapest első olyan orgonája, mely ötvözi a J. S. Bach által használt hangszerek hangzását, továbbá külső megjelenésében is megidézi a 18. század orgonáit.
A december közepéig tartó sorozat második fele sem lesz kevésbé izgalmas: a nagy és ismert művek mellett felcsendülnek majd az itthon ritkábban hallható darabok is olyan művészek tolmácsolásában, mint például a világ legrangosabb orgonaversenyeinek győzteseként és díjazottjaként számon tartott Fassang László orgonaművész – aki egyben a sorozat művészeti vezetője-, vagy Christoph Bossert, a nemzetközi hírű német orgonista, aki nemcsak az orgonazene avatott megszólaltatója, hanem zeneszerzőként és professzorként is elismert szaktekintély. Ha generációk felől közelítjük a sorozat művészeit, akkor is impozáns a névsor: Szathmáry Zsigmondtól a legfiatalabb orgonaművészekig találunk fellépőket.
A program kiemelt célja Budapest kulturális és zenei kínálatának színesítése, ezáltal Budapest zenei örökségének népszerűsítése, valamint a templomnak, mint Budapest új koncerthelyszínének megismertetése.
Koncertek és fellépők:
J. S. Bach összes orgonaműve / 8 – Fassang László
2018. október 12, 18.00
J. S. Bach összes orgonaműve / 9 – Christoph Bossert (Németország)
2018. október 19, 18.00
J. S. Bach összes orgonaműve / 10 – Mészáros Zsolt Máté
2018. október 26, 18.00
J. S. Bach összes orgonaműve / 11 – Vincent Thévenaz (Svájc)
2018. november 9, 18.00
J. S. Bach összes orgonaműve / 12 – Benjamin Steens (Belgium)
2018. november 23, 18.00
J. S. Bach összes orgonaműve / 13 – Szabó Balázs
2018. december 7, 18.00
J. S. Bach összes orgonaműve / 14 – Szathmáry Zsigmond
2018. december 14, 18.00
Művészeti háttér A koncertsorozat művészeti vezetője Fassang László.
A világ legrangosabb orgonaversenyeinek győzteseként és díjazottjaként Fassang László generációjának egyik legsokoldalúbb orgonaművésze. Kitüntetéses diplomáit a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen és a Párizsi Conservatoire-on szerezte. Versenygyőzelmei közül kiemelkedik a 2002-es Calgary improvizációs aranymedál és a 2004-es Chartres-i interpretációs nagydíj és közönségdíj.
Kivételes adottságokkal rendelkező improvizáló művészként és billentyűs játékosként érdeklődése a csembalótól a fortepianón és zongorán keresztül egészen a Hammond orgonáig terjed. Klasszikus kamarazenei formációk mellett rendszeresen részt vesz világzenei és jazz produkciókban. Fontosnak tartja a magyarországi történelmi orgonák megóvását és szakszerű gondozását, melynek elősegítésében aktívan részt vesz.
Világszerte koncertezik, nemzetközi versenyek zsűrijében vesz részt, emellett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Párizsi Conservatoire tanára. A Müpa orgona koncertsorozatának művészeti vezetője. Tevékenységét 2006-ban Liszt díjjal és Príma díjjal, 2013-ban Gramofon díjjal ismerték el. 2016-ban Érdemes Művész kitüntetésben részesült. 2017-ben a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen doktori fokozatot szerzett. Doktori záró koncertjét a Hold utcai református templom orgonáján játszotta, mely hangszer tervezésében és építésében szakértőként közreműködött.
Bach betűi helyértékének az összege 14. Ez a szám szimbolikus jelentőséggel bír a Bach életműben, ezért van a sorozatban 14 koncert.
A Hold utcai orgona a Bach korabeli historikus hangszerekhez hasonló adottságokkal rendelkezik (pl. szélellátás, billentyű méretek), melyek speciális játéktechnikát igényelnek.
Ezért olyan orgonisták szerepelnek a sorozatban, akik a historikus hangszereken való játékmódban komoly gyakorlattal rendelkeznek. Fontos szempont volt a hazai és nemzetközi szakma bemutatása a legfiatalabbtól a legidősebb generációig (20-80 év).
Ízelítőként:
Bach díjasok: Karosi Bálint (2011 Lipcsei Bach verseny első díj)
Tóka Ágoston (2017 St Albans Nemzetközi Orgonaverseny – Bach díj)
Nemzetközi verseny díjasok:
Pétery Dóra, Kecskés Mónika, Frédéric Champion, Szabó Balázs
Az egyik legjelentősebb Bach kutató: Christoph Bossert
A legidősebb generáció képviselője: Szathmáry Zsigmond
A helyszín
A Budapest-Németajkú Református Egyházközség egyik missziós célkitűzése a kultúra támogatása, ezen belül is kiemelten a német kultúra megismerésének elősegítése. Bach zenéjén keresztül kiválóan szolgálja ezt a célt a megvalósuló koncertsorozat, melynek helyszíne a gyülekezet belváros szívében elhelyezkedő, Hold utcai temploma.
A templom története egészen a 19. századig nyúlik vissza, amikor a nyugat-európai államokból számos tudós, elszegényedett vállalkozó, értelmiségi vándorolt be országunkba. Többek között ismert németajkú protestáns családok, mint például a Hagemacher, a Dreher és a Ganz család, akik Németországból, Svájcból, Hollandiából érkeztek, és ez idő tájt nagy befolyással rendelkeztek. Ők voltak azok, akik a Biberauer-Bodoky családdal együtt 1859-ben megalapították az első református gyülekezetet Pesten, majd 1878-ban átadták a budapesti Hold utcában a neo-gót stílusú templomépületet.
A két világháború között virágzó többnyelvű gyülekezeti élet folyt itt, 1945 után azonban számos gyülekezeti tag hagyta el az országot, és bekövetkezett a templomépület kényszerű elidegenítése is; ide telepítették a Magyar Televízió varrodáját és jelmezraktárát.
Egészen 2002-ig kellett várni, hogy a templom ismét a református közösséget szolgálja. A renoválás során a fő cél az volt, hogy az épület templomi jellege továbbra is a lehető leginkább látható legyen, ötvözve azt az új technikai lehetőségekkel. Ennek köszönhetően a pincerész teljesen kiépült, gyülekezeti teremmel, konyhával, kiszolgáló helyiségekkel, mellékhelyiségekkel bővült. A galéria két emelet magasságban beépült: az orgona és a kórus részére fenntartott karzat mellett tárgyaló, gyermekfoglalkoztató és irodák találhatók. A modernizáció jegyében korszerű fűtéssel, valamint lifttel is felszerelték az épületet.
Az orgona
A Budapest-Németajkú Református Egyházközség templomában 2017 áprilisában készült el az impozáns megjelenésű új orgona. A hangszert Faragó Attila orgonaépítő és az általa vezetett Aeris Orgona Kft. készítette, mintegy 30 eredeti thüringiai barokk orgona alapján, mint például az ansbachi Wiegleb-orgona, vagy a waltershauseni Stadtkirche Trost-orgona. A Bach-orgonának is nevezett hangszer építését tehát olyan korabeli orgonák inspirálták, amelyeken Johann Sebastian Bach, a barokk-kori zeneművészet legkiemelkedőbb egyénisége is játszott.
A tervezéskor kiemelt figyelmet kaptak a templom statikai és akusztikai adottságai, fontos szempont volt, hogy az orgona építészetileg szerves egységet alkosson a templomtérrel, hangzásában azonban mégis hamisítatlanul a barokk kort idézze.
Az orgona minden eleme természetes anyagok – kovácsoltvas, juhbőr, tömör fa – felhasználásával készült; az orgonaszekrény borovi fenyő, a homlokzati sípokat takaró motívumokat hársfából faragták. Az orgonában elhelyezett 1130 síp minden egyes darabja történelmi példák alapján és a korabeli technológia alkalmazásával készült.
A historizáló kialakítás mellett újító szándék is helyet kapott a hangszer megalkotásánál, sor került ugyanis egy régi-új technológia beépítésére is. Ennek előzményei a reneszánsz orgonaépítészetig nyúlnak vissza, elterjedése azonban csak a XX. század második felére tehető. Ez a váltócsúszkás szélláda, mely lehetővé teszi, hogy egyes regiszterek tetszés szerint akár az első, akár a második manuálon szólaljanak meg. Ez a rendszer megsokszorozza a hangszer regisztrációs lehetőségeit, és magas szintű művészi kreativitást tesz lehetővé.
Az orgona a templom gyülekezetének büszkesége, az evangélium hirdetője, a Zeneakadémia orgonaszakos hallgatóinak rendszeres gyakorlóhelye, ezen túl pedig jelentős szerepet tölt be a főváros sokszínű zenei életében is, feledhetetlen pillanatokat szerezve azok számára, akik nyitottak a régi zenei irányzatokra és Bach orgonaművészetére.